رژیم آخوندی – صادرات نفت به زیر ۳۰۰ هزار بشکه رسید

 

بحران صادرات نفت برای دیکتاتوری ولی‌فقیه که از فردای شروع تحریم‌های خرد کننده به مانند لوکوموتیوی در حال شتاب گرفتن می باشد، بنابرداده‌های بازار اکنون به زیر ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

این وضعیت بحرانی برای ماشین درآمد های ارزی حکومت در حالی است که اولا دولت آخوند روحانی اساس بودجه سال جاری را بر مبنای بشکه ای ۶۷ دلار تنظیم کرده بود، امری که تنها با گذشت کمتر از ۵ ماه، به رکود مالی شدید در صندوق دولت انجامیده است.
در این رابطه معاون آخوند روحانی در سخنانی ضمن اعتراف به این وضعیت بحرانی و توصیه‌های ولی‌فقیه زهر خورده می‌گوید: «پس از تأکید ایشان، بودجه بازنگری شد و به ۴۰۷ هزار میلیارد تومان کاهش یافت و این رقمی بود که سازمان برنامه و بودجه آن را به‌عنوان رقمی اعلام کرد که دیگر نباید کاهش یابد». (خبرگزاری حکومتی ایسنا ۱۸ تیر ۱۳۹۸)

درثانی بر اساس داده‌های بین‌المللی، دیکتاتوری مذهبی تنها طی سال گذشته و با افت شدید صادرات نفتی، قریب «۵۰ میلیارد دلار» از درآمدهای نفتی خود را از دست داده است، امری که در منطق خود به کمبود بودجه برای صدور بلوا، تروریسم و بنیادگرایی به کشورهای همسایه و اسلامی راه برده است.
در این رابطه برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران گفته که «زیان اقتصادی جمهوری اسلامی تنها در رابطه با تحریم‌های نفتی سالانه بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار می‌شود.
رئیس گروه اقدام ایران تأکید کرده است که این تحریم‌ها ادامه خواهند یافت. برایان هوک گفته که این تحریم‌ها واکنشی است به تهدیدهای ایران درباره محدود کردن آزادی کشتیرانی» (سایت العربیه ۱۰ جولای ۲۰۱۹).

یک گزارش حکومتی با اعتراف به «کاهش تولید ۱۴۲ هزار بشکه در روز»، ازجمله می‌نویسد: «قیمت نفت سنگین ایران در ماه ژوئن ۶۰ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه بود که در مقایسه با مه ۶۷ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه در مه، ۶ دلار و ۹۸ سنت کاهش نشان داد. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون ۶۳ دلار و ۲۶ سنت در مقایسه با ۶۶ دلار و ۸۹ سنت در سال ۲۰۱۸ بوده است». (سایت حکومتی فرارو ۲۰ تیر ۱۳۹۸)

افت صادرات نفتی رژیم که بنابرتازه ترین داده‌های اوپک اکنون مجموع تولیدات نفتی رژیم به میزان «دو میلیون و ۲۵ هزار بشکه » در روز رسیده است که شامل دو پارامتر «تولید برای مصرف داخلی » و «صادرات خارجی» می‌باشند.
این افت شدید آمار و ارقام در حالی است که رژیم آخوندی تا قبل از آغاز تحریم‌های خرد کننده، قریب «۳ میلیون و ۸۰۰ بشکه» نفت در روز تولید می‌کرد.

در این راستا نیز شاهد هستیم که رژیم آخوندی با ایجاد بحران‌های تصنعی و یا حمله به نفتکش ها در آبهای بین‌المللی تلاش می‌کند تا بازار نفت را دستخوش تحول نموده و بدین سان بر افزایش بهای نفت بیافزاید.
ایجاد تورهای دریایی و راهزنی از کشتی‌های نفتی، حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان و خلیج‌فارس، ارسال پهپاد های انفجاری و بمباران ایستگاه‌های نفتی در عربستان تماما در این راستا می‌باشند.