ماجرای بی‌فرجام تلاشها برای تماس تلفنی ترامپ و آخوند روحانی

 

خبرهای فاش شده درخصوص ماجرای بی فرجام تلاشها برای تماس تلفنی ترامپ و آخوند روحانی در جریان سفر وی به نیویورک.

نیویورکر مورخ هشت مهر ۹۸در گزارشی راجع به رخدادهای سه شنبه شب ۲۴سپتامبر در هتل محل اقامت آخوند روحانی در نیویورک می نویسد: «در هتل در آنطرف خیابان مقر ملل متحد در نیویورک ماکرون قصد داشت یک تماس تلفنی سه طرفه با روحانی و پرزیدنت ترامپ برقرار کند. نیمی از نفرات فنی برای برقراری یک خط امن، در همان طبقه اتاق روحانی، آنجا بودند تا تماسی را برای ساعت ۹:۳۰ شب راه بیاندازند. قرار بود این تماس تلفنی نتیجة تلاش‌های دیوانه‌وار دیپلماتیک طی ۲۴ ساعت، به دنبال ماه‌ها دیپلماسی بی‌سروصدای فرانسه باشد.مأموریت ماکرون در نیویورک محقق کردن یک توافق لفظی بین ترامپ و روحانی بر سر یک طرح چهار ماده‌ای جهت استارت زدن به دیپلماسی برای احتراز از یک جنگ دیگر در خاورمیانه بود...
نیویورکر می افزاید: در همان روز سخنرانی ترامپ در ملل متحد، رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ، سخنگوی اصلی در برنامة ترتیب داده شده توسط اپوزیسیون ایران بود. او به تظاهرکنندگان در نزدیکی مقر ملل متحد گفت، «من طرفدار تغییر رژیم هستم. مرگ بر دیکتاتورها در ایران. مرگ بر آیت‌الله و ملاها و تمامی مفسدان».
نیویورکرادامه می دهد: در آخر روز سه‌شنبه، روحانی در حال و هوای باور به اینکه ترامپ اولین گام را برخواهد داشت و تحریم‌ها را لغو خواهد کرد، نبود. هنگامیکه ماکرون رسید، روحانی به اتاق خواب خود رفته بود. ظریف بعداً به (نیویورکر) گفت، “این تنها یک بازی بود برای اینکه ما را به ملاقاتی بکشاند که هیچ تضمینی از جانب ترامپ که به حرفش عمل کند، وجود نداشت”. بنا به گفتة منابعی که با این اتفاق در آنشب آشنا هستند، تماس با خط ترامپ در ساعت ۹:۳۰ زنگ خورد. ماکرون تلفن را جواب داد. اما روحانی هیچگاه از اتاقش خارج نشد...یک دیپلمات فرانسوی گفت، “این تماس صورت نگرفت.” روز بعد، ترامپ ممنوع کرد که مقامات ایرانی و خانواده‌هایشان در آمریکا باشند.
از سوی دیگر، خبر آنلاین رژیم آخوندی، در مطلبی از آخوند ابطحی تحت عنوان «ای‌کاش روحانی امسال به این سفر نمی‌رفت»، نوشت: ملاقات‌های ماکرون و حتی دیدار نخست‌وزیر انگلستان و صدراعظم آلمان، بار سنگینی بر دوش روحانی گذاشت. در این سفر، اروپا و به‌ویژه فرانسه به جای ادامه‌ی پیگیری عملیاتی طرح فرانسه، موضوع را به دیدار روحانی و ترامپ چرخاندند.همه، تحت تأثیر این تبلیغات بودند که دنیا بسیج شده تا با دیدار روحانی و ترامپ مشکل را حل کنند و این جمهوری اسلامی است که نمی‌پذیرد؛ این به نفع (نظام) نبود...

تلویزیون رژیم آخوندی نیز در گزارشی به طور ضمنی به همین ماجراهای نافرجام سفر آخوند روحانی اشاره کرده است: «در حالی‌که رئیس‌جمهور در گفتگوها و دیدارهایش با مقامات کشورهای مختلف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفته است فقط پس از اینکه آمریکا همه تحریم‌ها را لغو کرد می‌توان در خصوص حواشی آن صحبت کرد. خبرگزاری انگلیسی رویترز در شیطنت رسانه‌یی مدعی شد روحانی با اعمال تغییرات جزیی در برجام در ازاء رفع همه تحریم‌ها علیه ایران موافق است ادعایی که بلافاصله تکذیب شد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان به خبرنگار ای بی‌سی گفته ایران با هر گونه اعمال تغییرات در برجام مخالف است. آمریکایی‌ها با این‌که از دوستی با ملت ایران سخن گفتند اما تروریستهایی را که دستشان به خون هزاران نفر از هموطنان ما آلوده است به خیابانها آوردند در خیابان منتهی به سازمان ملل گروهک‌های تروریستی منافقین با گردآوردن شماری از اعضای خود ضد جمهوری اسلامی شعار دادند. رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک و وکیل ترامپ نیز که در تجمعات آنها حاضر می‌شود در سخنانی از کشورهای اروپایی خواست با ایران رابطه نداشته باشند تا ایران فرو بپاشد».