رژیم آخوندی - نیمی از بیکاران لیسانس به بالا هستند



بحران رکود شدید اقتصادی که در منطق خود به چرخه بیکاری، فقر و فلاکت در ایران آخوند زده ضریب زده است، هر روز ابعاد تازه تری به خود می گیرد.

این وضعیت بحرانی در حالی است که از فردای قطع بخش بزرگی از صادرات نفتی رژیم و به تبع آن افت درآمد های ارزی حکومت که تماما صرف خرید تسلیحات، موشک، اتمی و یا جنگ های نیابتی می شدند، دولت آخوند روحانی نیز تلاش می کند تا با سیاست «دروغ درمانی» بر معضلات جامعه و بویژه ابعاد بیکاری مهر سکوت بزند.

تازه‌ترین آمارهای حکومت که آنهم بطور قطره‌ای از سوی وزیر بهداشت رژیم انتشار یافته، سخن از آن دارند که «۴۴ درصد از بیکاران» کشور را فارغ‌التحصیلان لیسانس به بالا تشکیل می‌دهند.
این کارگزار حکومتی ضمن اعتراف به وضعیت بحرانی می‌گوید: «۴۴ درصد بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان لیسانس به بالا هستند، علت آن این است که به بازار کار آن‌ها توجه نکرده‌ایم و باید در ساختار تربیت نیروی انسانی دانشگاهی بازنگری کنیم». (سایت حکومتی تابناک ۲۴ مهر ۱۳۹۸)

بحران بیکاری در حالی است که مرکز آمار حکومت (سایت حکومتی باشگاه خبرنگاران جوان ۱۴ مهر ۱۳۹۸) در آخرین ارزیابی از بازار کار، آمار بیکاران کشور را تنها «۲ میلیون و ۸۹۴ هزار نفر» اعلام کرده است، امری که عطف به داده‌های بازار، اساسا با واقعیت‌های موجود فاصله نجومی دارد.
بر اساس ارزیابی‌های جهانی نرخ بیکاری در ایران تحت حاکمیت آخوندی اکنون به بالای ۸ میلیون نفر رسیده است که اگر سخنان وزیر بهداشت رژیم را ملاک قرار دهیم، آنوقت مشخص می‌شود که میزان بیکاران لیسانس بالاتر از حدود ۳ و نیم میلیون نفر می‌باشند.

به یقین دستکاری های عامدانه حکومت در نرخ آمار بیکاری، اکنون بر همگان روشن است، بطوریکه حتی رسانه‌های رژیم نیز ضمن تمسخر دولت «تدبیر و امید» از جمله نوشته‌اند»: «آنطور که مرکز آمار می‌گوید نرخ بیکاری در جمعیت ۱۵ سال به بالا تا ۶۵ سال محاسبه می‌شود؛ اتفاقی که می‌تواند هم خوب و هم بد تلقی شود. نکته منفی آن کاهش صوری نرخ بیکاری است و نکته مثبت آن خارج کردن افراد ۱۰ تا ۱۵ ساله از دایره افراد فعال در حوزه کار و نزدیکی به استاندارد‌های جهانی در زمینه منع کار کودکان است». (خبرگزاری حکومتی توسعه ایران ۲۰ مهر ۱۳۹۸)

به موازات این واقعیت نیز باید به سهم ناچیز زنان در بازار کار اشاره نمود. بر اساس آخرین داده‌های حکومت زنان تنها «۱۸ درصد» از بازار کار را به خود اختصاص داده‌اند، در حالیکه سهم مردان حدود» ۸۲ درصد» می‌باشد.
پیشتر یک گزارش حکومتی (سایت اقتصاد نیوز ۱۶ مهر ۱۳۹۸) در این رابطه اعتراف کرده بود: «اما در بین جمعیت حدود ۲۴ میلیونی شاغل، ۲۰ میلیون و ۳۳۱ هزار نفر را مردان و چهار میلیون و ۴۲۰ هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند. در این بین سهم مردان از اشتغال به ۸۲ درصد و زنان به ۱۸ درصد می‌رسد».