فروپاشی برجام در چند قدمی



با اعلام برداشتن «گام چهارم» از سوی دیکتاتوری ولی‌فقیه اکنون بسیاری از کارشناسان مسائل اتمی بر این باور هستند که تابوتی بنام «برجام» عنقریب در چند قدمی فروپاشی قرارگرفته است.

آخوند روحانی گفت: «گامی که از فردا آغاز می‌کنیم در فردو خواهد بود. ما طبق برجام یک‌هزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فردو داریم. در برجام قرار ما این بود اینها در فردو بچرخند اما گاز به‌آنها تزریق نشود گامی که از فردا برمی‌داریم. امروز به سازمان انرژی اتمی دستور خواهم داد از فردا گازدهی را در فردو آغاز کند». (خبرگزاری حکومتی ایرنا ۱۴ آبان ۱۳۹۸)

به یقین راه‌اندازی فردو که از اساس مورد شک و تردید جامعه بین‌المللی بود، دیگر هیچ شک و شبهه‌ای بر این واقعیت که رژیم به جد به دنبال سلاح اتمی می‌باشد، به وجود نمی‌آورد.
 تمامی پنهانکاری های رژیم آخوندی برای بازی دادن با جامعه بین‌الملل، برای نخستین بار از سایت فردو آغاز گردید و سپس به سایت‌های نظامی حکومت که همچنان بروی ناظران و کارشناسان اتمی بسته است، کشیده شد.
هنوز آژانس بین‌المللی انرژی اتی از ابعاد و کم و کیفت این گام گزارشی ارائه نداده است، اما اگر این خبر که رژیم آخوندی «سانتریفیوژهای مدل آی آر ۶ و آی آر ۹» را نیز ساماندهی و تزریق کرده، درست باشد، به یقین میخی است بر تابوت برجام و تمامی تعهدات ولی‌فقیه در زمینه توافق اتمی، زیرا بر اساس توافق اتمی رژیم به مدت ۸ سال اجازه تزریق گاز به حدود ۱۴۰۰ سانتریفیوژ در سایت فردو را ندارد.

این وضعیت در حالی است که طرف‌های تجاری رژیم اکنون شاهد شکست تمامی تلاش‌های خود برای حفظ برجام می‌باشند. در این رابطه یک مقام در اتحادیه اروپا (سایت دویچه وله ۵ نوامبر ۲۰۱۹) تاکید کرده است: «ما موکدا از ایران می‌خواهیم که از تمام فعالیت‌های اخیر خود که با تعهداتش در مقابل برجام مغایرت دارند عقب‌نشینی کند».
روسیه نیز ضمن «نگران کننده» خواندن این گام، ضمن هشدار به رژیم آخوندی تاکید کرده است: «با نگرانی تحولات جاری را دنبال می‌کنیم، زیرا فروپاشی توافق هسته‌ای هیچ نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت».

بر این منطق مشاهده می‌شود که برداشتن قدم مخرب از سوی رژیم با بازتاب بسیار منفی در میان دوستان و شرکای تجاری رژیم روبرو میگردد.
بر این منطق نیزاکنون باید شاهد باشیم که با نقض آشکار برجام از سوی رژیم آخوندی، منطقاً پرونده اتمی ایران به شواری امنیت ملل کشیده خواهد شد و تهدید «بند هفت» به مانند شمشیر دامکلوس بر سر خامنه‌ای قرار خواهد گرفت.

پیشتر نیز دیکتاتوری خامنه‌ای با برداشتن سه گام، جامعه جهانی را بر سر شفافیت سازی پروژه اتمی رژیم به چالش کشیده بود. بر این اساس «عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳,۶۷ درصد، خودداری از فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده، افزایش سطح غنی‌سازی به بالای ۳,۶۷ درصد» و نیز «افزایش دامنه تحقیق و توسعه و راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژها»، تماما طی ماه‌های گذشت به‌عنوان تخطی از توافق اتمی بشمار می‌آیند.