قیام ایران - کابوسی بنام اینترنت برای رژیم



دیکتاتوری ولی‌فقیه در هراس از درز اخبار، تصاویر و گزارشات مردم از قیام در بیش از ۱۹۰ شهر کشور اکنون قطع کامل شبکه جهانی و راه انداختن پروژه‌ای سرکوبگرانه بنام «اینترنت ملی« را در دستور کار خود قرار داده است.

بر این اساس رژیم آخوندی تلاش دارد تا با اعمال سانسور، فیلترینگ و محدود کردن جغرافیای فنی برای دسترسی به جهان آزاد، از دسترسی مردم به تحولات خارج از کشور نیز جلوگیری به عمل آورد.
آخوند روحانی، رئیس شورای امنیت ملی حکومت که فرمان سرکوب خونین قیام آفرینان را مهر و موم کرده است، در سخنانی ضمن اعتراف به راه‌اندازی این پروژه سرکوبگرانه گفت: «از آغاز دولت یازدهم قدرت پهنای باند تقریبا ۲۰ برابر شده است و این روند را ادامه می‌دهیم تا بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را آنچنان تقویت کنیم که مردم برای رفع نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند« (سایت حکومتی انتخاب ۱۸ آذر ۱۳۹۸)

ترجمان «رفع نیازمندی‌ها« نیز همان اعمال شدیدترین سانسور برای بیش از ۶۴ میلیون کاربر اینترنت در ایران می‌باشد. برای نمونه بنا برداده های شبکه‌های اجتماعی میزان کاربران تنها برای شبکه تلگرام که حکومت با تمامی تلاش‌ها و صرف هزینه‌های سرسام‌آور هنوز توان فیلترینگ و قطع کامل سرورهای آن را ندارد، بالغ بر ۴۰ میلیون ایرانی می‌باشد.

روی آوردن مردم به شبکه‌های اینترنت صد البته ریشه در ابعاد سرکوب، سانسور و نبود شفافیت در شیوه‌های خبررسانی از سوی دیکتاتوری ولی‌فقیه را دارند.
بر این اساس حکومت آخوندی با استفاده از نرم‌افزارهای وارداتی از جمله از چین، روسیه و یا کره شمالی سانسور و فیلترینگ بی‌سابقه‌ای را در کشور به راه انداخته است.
در این راستا هر زمان که حاکمیت توان تقابل با بحران‌ها را نداشته، دست به قطع کامل ورودی و خروجی‌های اینترنت زده و در سایه آن به مانند قیام آبان ماه دست به قلع و قمع مردم، کشتار کودکان و نوجوانان در شهرهای مختلف میزند.

بسیاری از متخصصین بر این باور هستند که حاکمیت توان قطع کامل اینترنت و راه‌اندازی شبکه‌ای بنام «اینترانت« یا همان «اینترنت مداربسته« را در طولانی مدت ندارد.
یک دلیل آن نیز بازار بسیار لرزان ایران و وابستگی شدید اقتصادی، تجاری، بانکی و بازرگانی رژیم به جهان خارج می‌باشد.
بر این منطق از هم اکنون می‌توان پیش‌بینی نمود که رژیم در تقابل با پیشرفت علم و علوم فن‌آوری اینترنتی از همین الان دچار شکست خواهد شد، زیرا روند روبه رشد محصولات دیجیتال اکنون به حدی است که در آینده نزدیک، میلیون‌ها انسان قادر خواهند بود تا بدون ورود به شبکه‌های داخلی، به دنیای آزاد دسترسی پیدا نمایند.

چنین شکستی را نیز رژیم عقب مانده و سرکوبگر خامنه‌ای طی دو دهه گذشته در زمینه ماهواره و شبکه‌های ماهواره‌ای تجربه کرده است.
روزنامه حکومتی جهان صنعت ضمن اذعان به تبعات مخرب این پروژه برای کلیت نظام می‌نویسد: «روحانی اگر اینترنت بین‌المللی را مسدود کند به‌صورت دومینووار تمامی کسب‌وکارهای اینترنتی را نابود خواهد کرد.
پرسش مهمی که ایجاد می‌شود آن است که مردم و بخش خصوصی می‌توانند مسدود بودن اینترنت و عدم استفاده از آن را بپذیرند؟».