روحانی با چمدانی خالی تر از ژاپن بازگشت



با پایان یافتن سفر دوروزه آخوند رحانی به سرزمین خورشید، اکنون بسیاری از کارشناسان مسائل بین المللی بدرستی براین باور هستند که طی این سفر هیچ آبی برای دیکتاتوری خامنه ای گرم نشده است.

آخوند روحانی که به نیابت از کلیت نظام شال و کلاه کرده بود تا شاید نه تنها «باب» مذاکره را برای خروج رژیم از تنگناهای سیاسی و اقتصادی باز نماید ، بلکه آن را به فرصتی برای بدست آوردن «دلار» و معاملات اقتصادی نیز تبدیل نماید.
براین اساس سه موضوع در دستور کار امنیتی ترین رئیس جمهور نظام قرارداشت. نخست جنازه ای بنام برجام و اآزمایش طرف های مقابل برای «عبور احتمالی از خط قرمز» در فردای برداشت گام پنجم، دوم آزاد سازی پول های بلوکه شده رژیم در ژاپن و سوم باز کردن آب باریکه ای برای تبادلات تجاری بویژه فروش نفت.

حال با نیم نگاهی به داده های طرفین و بویژه به دلیل وضعیت بحرانی رژیم در داخل، بخوبی می توان به شکست دیکتاتوری ولی فقیه در سه زمینه یاد شده رسید.
واقعیت از فردای خیز بزرگ مردم در بیش از ۱۹۱ شهر با شعار «مرگ بر دیکتاتور»، به یقین طرف های تجاری رژیم برای وضعیت وخیم دیکتاتوری مذهبی به اشراف کامل رسیده اند.
براین سیاق است که طرف های مقابل برخلاف دوران مماشات، دیگر وقعی برای رژیم لرزان و پابگور آخوندی و همراهی با خواسته های آن نمی گذارند.
نمونه اخیر همان اعلام نیروی دریایی ژاپن برای پیوستن به ناوگان دریایی ائتلاف در خلیج فارس می باشد. این خبر همزمان با سفر آخوند روحانی به این کشور اعلام شد و پاسخی به بمب گذاری سپاه پاسداران علیه یک کشتی باری ژاپن به هنگام سفر نخست وزیر این کشور به ایران در تابستان گذشته می باشد.
همچنین تمامی تلاش های آخوند روحانی برای متقاعد کردن شرکت ها و تجار ژاپنی برای ورود به بازار مملو از «مین » در ایران نیز با دست رد روبرو گردیده و بدین سان نه از فروش نفت خبری هست و نه از سرمایه گذاری و یا معاملات «بای بک».
آخوند روحانی در رابطه با آزادی سازی پول های بلوکه شده رژیم ضمن آه و ناله می گوید: «این پول‌ها به فروش نفت ما قبل از تحریم‌های آمریکا مربوط می‌شود» وی در ادامه به بن بست رژیم اعتراف کرده و می افزاید: «فکر می‌کنم هیچ مانعی امروز در روابط دو کشور وجود ندارد، مگر تحریم غیرقانونی آمریکا و نسبت به این تحریم شما کاملاً مطلع هستید ، بنابراین آمریکا متأسفانه بر کشور‌ها فشار می‌آورد که بین قانون و مقررات و اراده دولت آمریکا یکی را انتخاب کنند».

بدین سان تنها هدفی که آخوند روحانی آن را به مانند همیشه، از دید رسانه ها پنهان نموده، همان توافق با «اعلام آمادگی ژاپن» برای میانجیگری میان تهران و واشنگتن می باشد ، امری که بنظر بسیاری از ناظران در فردای شکست فرانسه و دیپلماسی رژیم طی سفر روحانی به نیویورک، چشم انداز بهتری برای آن متصور نیست.