بحران ریال و بازار بورس در فردای هلاکت قاسم سلیمانی



در فردای هلاکت پاسدار قاسم سلیمانی بازار ارز و بورس در رژیم آخوندی دچار رکود بی سابقه ای گردیده است.

کارشناسان براین باور هستند، تاثیرات این ضربه استراتژیک که اکنون تبعات خود را بر دستگاه مالی و اقتصادی در دیکتاتوری ولی بارز کرده، به یقین بسیار طولانی و دامنه دار خواهد بود.
این ضعیت بسیار شکننده در حالی است که حکومت با مجموعه عظیمی از تحریم های نفتی، مالی  کشتی رانی ، بیمه وهمچنین لیست گذاری های بی سابقه دست و پنجه نرم می کند.
 
خبرگزاری حکومتی مهر ۱۴ دی ۱۳۹۸ با اشاره به  سقوط بهای ریال در بازار ارز از جمله می نویسد : «ورود دوباره دلار به کانال ۱۳ هزار تومانی، نرخ به ۱۳۳۸۰ تومان رسید. همچنین نرخ هر اسکناس یورو برای خرید ۱۴۷۸۰ تومان و برای فروش ۱۴۸۸۰ تومان است».

به موازت آن نیز بازار بورس در تهران روز گذشته با سقوط بی سابقه ای روبرو گردید. بنابرداده های حکومتی « شاخص اوراق بهادار با « سقوط ۱۶ هزار واحدی» یکی از سیاهترین روزهای خود را پشت سر گذاشت.
سایت حکومتی فرارو ( ۱۴ دی ۱۳۹۸) در این رابطه اعتراف کرده : « شاخص بورس تهران در ابتدای معاملات امروز با افت ۱۴۲۵۰ واحدی، به کانال ۳۶۹ هزار واحدی سقوط کرد. این اولین واکنش بازار بورس تهران به خبر (کشته شدن ) قاسم سلیمانی در عراق است».
 
این اعترافات در حالی است که متولیان و کارگزاران رژیم اخوندی و بویژه فرماندهان سپاه پاسداران تلاش زیادی بخرج می دهند  تا تثیرات این ضربه مهم بر دستگاه صدور بنیادگرایی را تقلیل داده  بدین سان اوضاع را آرام به نمایش بگذارند.
اما برخلاف تمامی ادعا های مقامات رژیم ، داده های میدانی سخن از هجوم سهامداران و دارندگان اوراق بهادار برای ارزان فروشی می باشند. دراین رابطه واحد های تجاری و تولیدی  مرتبط با سپاه پاسداران و دوایر دولتی بیشترین ضربات را دریافت کرده اند. نمونه هایی مانند « سرامیک صنعتی اردکان در یزد» و یا «هلدینگ البرز» از جمله بازندگان اصلی  در بازار بورس با افت « ۱۷ درصدی» می باشند.

همچنین این گزارش در ادامه می افزاید: «بورس اوراق بهادار تهران بعد از حدود یک ماه و نیم رشد بی‌وقفه، امروز با سقوط ۱۶ هزار و ۷۶۴ واحدی روبرو شد. طوری که شاخص کل بورس در پایان معاملات روز شنبه ۱۴ دی‌ماه، به رقم ۳۶۷ هزار و ۳۴۴ واحد رسید».
در چنین وضعیتی پیش بینی می شود که دلار آمریکا نیز با زدن رکورد به سقف ۲۰ هزارتومان افزایش یابد. همچنین شکست سنگین در بازار بورس در حالی بوقوع پیوسته که پیشتر آخوند روحانی در سخنانی ( ۲۲ مهر ۱۳۹۸) از «رشد ۸۰ درصدی بورس» در بازار خبرداده بود، امری که به یقین تنها و تنها در راستای تبلیغات گوبلز مآبانه رژیم یا همان سیاست «امید درمانی»  صورت گرفته بود.