هواپیمای مسافربری اوکراینی – پرونده ولی فقیه در محکمه بین المللی



با گذشت قریب یک ماه از سرنگون ساختن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط پاسداران، اکنون وکلای قربانیان این سانحه عامدانه از ارجاع پرونده محاکمه خامنه ای و سپاه پاسداران به یک محکمه بین المللی خبرداده اند.

طی این مدت شاهد بوده ایم که چگونه دیکتاتوری ولی فقیه تلاش داشته است تا ابعاد سرنگون ساختن این هواپیما را لاپوشالی نماید. براین اساس تنها طی سه روز نخست این فاجعه انسانی، تمام ارگان ها و دستگاه های تبلیغاتی و رسانه های حکومتی دست به مخدوش نمودن عامدانه برای  دلائل سرنگونی هواپیما زدند.
نخستین فرد در دستگاه حکومتی به یقین  شخص خامنه ای و رئیس جمهور نظام که ریاست شورای امنیت ملی حکومت را دارا است، می باشند. براین اساس می توان به این نتیجه منطقی رسید که شورای امنیت ملی از تمامی ماجرا و دلائل شلیک به یک هواپیمای مسافربری با ۱۷۶ سرنشین از لحظه نخست واقعه، اطلاع کافی داشته است.

خبرگزاری رویتر در گزارشی که بخش هایی از آن در سایت مجاهدین خلق (۱۹ بهمن ۱۳۹۸) آمده است، از جمله می نویسد: «وکلای کانادایی، که قبلاً با موفقیت [پرونده‌های] شکایت علیه ایران را پیش برده‌اند، به‌نمایندگی از قربانیان سرنشین هواپیمای اوکراینی که ماه گذشته برفراز تهران ساقط شد شکایتی را ارائه می‌دهند، و خواهان غرامتی به میزان حداقل ۱.۵میلیارد دلار کانادایی (۱.۱میلیارد دلار آمریکایی)، می‌باشند».

موضوع تنها به پرداخت غرامت مالی بسنده نمی کند، بلکه رسیدگی به این واقعیت است که حق زندگی از مسافران بدلیل مطامع و جاه طلبی های ولی فقیه، گرفته شده است. براین اساس دستگاه قضائیه در جوامع بین المللی به یقین به دنبال اعاده حیثیت انسانی برای قربانیان بوده و در یک محکمه عادلانه از هم اکنون میتوان به «عامدانه بودن» شلیک موشک به این هواپیمای مسافربری رسید.
دراین راستا هفته گذشته یک کانال تلویزیونی در اوکراین گوشه ای از عامدانه بودن شلیک موشک به هواپیمای مسافربری را افشاء نمود. در بخشی از مکالمات میان برج مراقب و خلبان یک هواپیمای مسافربری بنام «آسمان»  که در لحظه شلیک موشک ها شاهد ماجرا بوده است، خلبان از جمله از برج مراقب سوال می کند: «آیا جهت موشک به سوی شرق است؟» که در پاسخ به وی گفته می شود: «آره فکر نکنم مشکلی برای شما باشه».

همچنین دراین راستا نیز شاهد هستیم که رژیم آخوندی از تحویل دادن جعبه سیاه که در آن مجموعه آخرین مکالمات خلبان با برج مراقبت ضبط شده، خودداری می نماید.
پیشتر نیز رئیس کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی رژیم ضمن اعتراف به عملکرد «آتش به اختیار» از سوی سپاه پاسداران، از جمله گفته بود:«ما در حالت آتش محدود قرار داشتیم. به این معنا که به سامانه پدافندی هنوز دستور شلیک و هدف اعلام نشده بود و حتی اگر فرض کنیم که ارتباط سامانه پدافندی و اپراتور با مرکز کنترل قطع شده باشد، باز هم نباید به صورت خودسر و آتش به اختیار عمل شود». (خبرگزاری آناتولی ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰)