رژیم آخوندی - کانال تجاری از طریق پی پل مسدود شد



پی پل در سیستم اقتصادی و مالی تعریف همان «پرداخت الکترونیکی» می باشد.

براین اساس بسیاری از کشورها برای داد ستدهای خود از این سامانه بین المللی که مرکز اآن در آمریکا می باشد،   استفاده میکنند.
دانشنامه ویکی پدیا در این رابطه می نویسد: «سامانهٔ پی‌پال پرداخت و انتقال وجه را از طریق اینترنت و به صورت آنی ممکن می‌سازد و جایگزین مناسبی برای شیوه‌های سنتی نقل و انتقال وجه نقد همانند چک و حواله پولی است. پی‌پل یکی از بزرگترین شرکت‌های پرداخت الکترونیکی در سرتاسر جهان است».

براین اساس رژیم آخوندی که با تحریم های گسترده مالی، تجاری و نفتی روبرو است، طی چند سال گذشته این سامانه را  برای دور زدن تحریم ار مورد استفاده قرارداده است.
یک روزنامه اقتصادی در آلمان (سایت دویچه وله ۹ فرویه ۲۰۲۰) در گزارشی با اشاره به مسدود شدن این کانال برای حکومت آخوندی، از جمله مینویسد: «این احتمالاً بخشی از سیاست‌های پی‌پل است. الگوریتم‌های پی‌پل طوری تنظیم شده‌اند که تمام پرداخت‌هایی را که کلمه ایران قید می‌شود متوقف کنند. کسی که بخواهد تحریم‌ها را دور بزند، از کلمات کلیدی که برای الگوریتم‌ها مشخص شده، استفاده نمی‌کند».

بدین سان شخص می شود که یکی دیگر از کانال های پولشویی برای دیکتاتوری ولی فقیه در سطح بین الملل مسدود شده است، زیرا با نیم نگاهی به مجموعه داد و ستد های رژیم و بویژه در بخش خدماتی و فروش مواد غذایی با خارج، شرکت های وابسته به سپاه پاسداران از طریق پی پل دست به پولشویی و تبدیل آن به دلار و دیگر ارزهای خارجی میزدند.  
براساس تحریم های اعمال شد از سوی آمریکا در سال ۲۰۱۸، کلیه موسسات مالی جهان که به طریقی با موسسات مالی تحریم شده ایران ارتباط مالی دارند، در صورت نقض تحریم ها مورد مواخده و تحریم قرار خواهند گرفت. براین اساس هرگونه ارتباط مالی و یا تجارت با ارگان های تروریستی در رژیم آخوندی مانند سپاه پاسداران و زیر شبکه های بانکی مالی آن و نیز در زمینه های نفت، گاز، حمل و نقل و کشتی رانی نیز شامل این مجموعه تحریم ها خواهند شد.  

لازم به یادآوری است، این اقدام از سوی سامانه پی پل در حالی اجرایی شده است که این شرکت در سال ۱۳۹۵ بدلیل نقض تحریم ها از سوی ایالات متحده به پرداخت ۷ میلیون دلار جریمه محکوم گردید. براین اساس سامانه پی پل نیز به تبعیت از قوانین ایآمریکا در زمینه تحریم رژیم آخوندی، به کاربران، شرکت ها و موسسات در ایران سرویس دهی نمی‌کند.

یک گزارش حکومتی نیز (سایت تهران پی منت ۲۰ بهمن ۱۳۹۸) در رابطه با تحریم های جدید از سوی این سامانه مالی می نویسد: «در این میان شرکت پی پال از این نظر یکی از سخت گیرترین ها محسوب می شود و بر روی هر تراکنشی که به هر نحوی به ایران مرتبط باشد، بسیار حساس است و در صورتی که پی پال متوجه ارتباط یک حساب کاربری یا یک تراکنش با ایران شود، بلافاصله نسبت به محدود کردن و توقف حساب کاربری و تراکنش مربوطه اقدام می نماید. در نتیجه این امر، در سال های اخیر بسیاری از حساب های کاربری ایرانیان و غیر ایرانیان محدودیا مسدود شده اند و موجودی این حسابها نیز توسط پی پال ضبط شده است».