ویروس شیخ حسن – دلار ۲۵ هزارتومانی در راه است



بحران سقوط پول ملی که در منطق طبیعی خود به حذف چهار صفر از ریال راه برده است، اکنون شیب به تند خود همچنان ادامه میدهد.

دراین رابطه دولت شیخ حسن روحانی در اقدامی کاملا تورمی، واحد پول کشور را به تومان تبدیل و بدین سان و ناخواسته به هرچه بی ارزش بودن آن مهر تائید زد. این اقدام در حالی است که بنابرداده های دولتی اکنون بهای ارزهای خارجی در مقابل تومان ایران به رشد نجومی رسیده است.

دراین رابطه سایت حکومتی تجارت نیوز ( ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹) در گزارشی از جمله اعتراف کرده است: «قیمت دلار در بازار آزاد امروز شنبه ۲۷ اردیبهشت با ۵۴ تومان کاهش، ۱۶،۸۰۰ تومان معامله شد. در طی معاملات امروز، ۱۶،۸۶۱ تومان بیشترین قیمت و ۱۶،۸۰۰ تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است».
بسیاری از کارشناسان مسائل مالی این رشد نجومی را بدلیل دو فاکتور مهم «نخست رکود شدید اقتصادی و دیگری بحران کرونا» مر تبط می دانند. دراین راستا و بدلیل وجود بلبشو، سوء مدیریت و فساد گسترده در دیکتاتوری ولایت فقیه، شیرازه های مالی و اقتصادی در کشور از هم گسسته و بدین سان بر نرخ مایحتاج عمومی و اقلام روزمره مردم بطرز بی سابقه ای افزوده شده است.

در سایه این وضعیت بحرانی نیز دولت شیخ حسن روحانی تلاش می کند تا از نهایت سوء استفاده رابرای غارت مردم و پر کردن صندوق ورشکسته دولت عملی سازد. راه اندازی «بورس قلابی» که تنها با گذشت دو هفته به مانند «حبابی» ترکید و یا افزایش بهای ارزهای خارجی در بازار آزاد از جمله راهکارهای دولت «تدبیر و امید» می باشد.

یک کارشناس حکومتی در این رابطه اعتراف میکند: «سال‌ها است که دولت‌های مختلف ایران برای جبران کسری بودجه خود و افزایش درآمد، دائما نرخ ارز را افزایش می‌دهند». (سایت حکومتی بهارنیوز ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹)
مشکل دولت شیخ حسن روحانی وجود منابع مالی می باشد، زیرا با از دست دادن درآمدهای سرشار از صادرات و نفت و گاز، حکومت اکنون با کسری بودجه سرسام آوری روبرو گردیده، بطوریکه برای خروج از این بن بست ،دو شیوه غارت گرانه را در دستور خود قرارداده است.
فروش سهام و املاک دولتی و دیگری دستکاری عامدانه در نرخ ارزهای خارجی، بویژه دلار آمریکا.

این گزارش حکومتی در ادامه ضمن اذعان به چشم اندازتیره برای این سیاست می افزاید: «دولت همیشه به دنبال رفتار‌های سفته بازانه و راه‌حل‌های مقطعی برای حل مشکل کسری بودجه خود است، که به نظر می‌رسد این راهکار به هیچ عنوان جواب نخواهد داد. وضعیت موجود نیز روز به روز رو به وخامت می‌رود.راغفر با اشاره به اینکه برخی از اعضای داخل دولت سیگنال ارز ۲۵ هزار تومانی صادر می‌کنند».