ویروس ولایت -بیمارستان ها در آستانه ورشکستگی



بحران رشد و نمو کرونا و بویژه ابعاد وخیم آمار قربانیان در ایران آخوندزده که اکنون بنابر داده های سازمان مجاهدین از مرز «۵۰ هزار» نفر نیز گذشته، در منطق طبیعی خود به بروز تنگناهای شدید مالی، پرسنلی و خدماتی در بیمارستان ها و درمانگاه های کشور راه برده است.

این وضعیت به موازت نبود بودجه های درمانی و یا کاهش شدید آن از سوی شیخ حسن روحانی، به بروز بحران های متعدد در زمینه یاری رساندن به بیماران و مبتلایان به ویروس کرونا انجامیده، بطوریک بسیاری از بخش های درمانی کشور و بویژه بیمارستان را به مرز ورشکستگی مالی نیز کشانده است.

یک گزارش حکومتی به نقل از رئیس دانشکده علوم پزشکی بهشتی می نویسد: «امسال از نظر مالی سال سختی است و این مسئله باید در اندیشه اجرایی مدیران بیمارستان‌ها متبلور باشد».
همچنین زالی با اشاره به «افت شدید درآمد اختصاصی دانشگاه، مصوبه افزایش ۵۰ درصدی حقوق پرسنل را که ماهانه ۳۵ میلیارد تومان بار مالی دارد، یکی دیگر از چالش‌هایی عنوان کرد که مدیریت مالی دانشگاه و بیمارستان‌ها را با دشواری رو به رو کرده است». (خبرگزاری حکومتی ایسنا ۲۰ خرداد ۱۳۹۹)

دراین راستا شاهد هستیم که بسیاری از بیمارستان ها در نبود بودجه و افت شدید درآمد، اکنون دست به اخراج پرستاران و کادرهای درمانی تحت عنوان «تعدیل پرسنل» زده اند.
پیشتر معاونت اجرایی سازمان نظام پرستاری تهران اعتراف کرده بود: «غالب نیروهای تعدیل شده مربوط به بخش‌های بیهوشی، پرستاری، اتاق عمل و بهیاری بوده‌اند. تعداد نیروهای تعدیل شده در این مقطع حداقل ۵۰۰ نفر است و برخی از این افراد سابقه بالای ۲۰ سال دارند» (سایت حکومتی برنا ۳۰ فروردین ۱۳۹۹)

اکنون با بروز بحران مالی برای بخش های درمانی و پزشکی در رژیم آخوندی پیش بینی می شود که حکومت به مانند همیشه و بعوض کاهش بودجه در زمینه هایی مانند سلاح اتمی ، پروژه های موشکی و یا حمایت های مالی از نیروهای بنیادگرا و تروریستی در منطقه، دست در جیب مردم کرده و کسری درآمد ها برای بخش درمانی را از این طریق کسب نماید.
این کارگزار رژیم در دانشگاه پزشکی با اشاره به این چشم انداز می افزاید: «متاسفانه تعرفه خدمات در بخش درآمدهای اختصاصی بیمارستانی رشد ناچیزی کرده است و بین درآمدها و هزینه‌ها تناسبی نخواهیم داشت».

بدین سان از هم اکنون می توان در سایه نبود حمایت های دولتی و یا وجود بیمه های درمانی، به هرچه بیشتر فرورفتن میلیون ها ایرانی به فقر درمانی و خدمات پزشکی رسید.
براین منطق اقشار ضربه پذیر و زیرخط فقر که بنابرداده های رژیم به رقمی بالغ بر «۷۰ میلیون» ایرانی رسیده اند، ناچار خواهند گردید تا ضمن رو آوردن به شیوه های قدیمی و سنتی مانند «عطاری ها»، مقوله هایی مانند دارو و درمان نوین را نیز از سبد نیازمندی های خود حذف نمایند.