رژیم آخوندی - سقوط شدید صادرات غیر نفتی


درپی سقوط صادرات نفتی در دیکتاتوری ولی فقیه اکنون گمرک حکومتی از افت «۴۵ درصدی» صادرات غیر نفتی نیز خبرداده است.

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس تسنیم (۶ مرداد ۱۳۹۹) در این رابطه اعتراف کرده است: «بررسی آمارهای تجارت خارجی کشور نشان میدهد صادرات کالاهای غیر نفتی نسبت به سه ماهه اول سال قبل حدود ۴۵ درصد افت کرده است».
 
این وضعیت در حالی است که رسانه های دولتی تلاش دارند تا ضمن سیاه نمایی و با آرام نشان دادن اوضاع وضعیت ودرب و داغان، رژیم آخوندی را بزک نمایند. نیم نگاهی به رادیو و تلویزیون حکومتی و یا انتشار مقالات کلیشه ای که تماما در اتاق فکرهای رژیم تهیه و تنظیم شده اند، بهترین ادله بر وخامت اوضاع می باشند.

همچنین سخنگوی گمرک کشور در سخنانی اعلام کرده است: «میزان تجارت خارجی ایران در چهار ماه اول امسال به بیش از ۴۲ میلیون تن و به ارزش ۱۹ میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار رسید که از این میزان بیش از ۳۰ میلیون تن به ارزش هشت میلیارد و۷۱۳ میلیون دلار سهم صادرات و حدود ۱۲ میلیون تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۹۲۲ میلیون دلار سهم واردات است».(خبرگزاری حکومتی ایسنا ۱۱ مرداد ۱۳۹۹)

ترجمان این جملات به معنای برهم خوردن «تراز تجاری» در رژیم آخوندی است، یعنی زمانیکه تعادل میان «واردات و صادرات» برهم می خورد، در آنصورت زنگ های خطر برای یک اقتصاد بیمار و ورشکسته با تولیدات متوقف شده، بصدا در می آید.
براساس این گزارش عمده طرف های تجاری و بازرگانی رژیم طی چهار ماه نخست سال جاری عبارتند از چین با سهمی معادل «۲۸ درصد»، عراق با «۲۲ درصد»، امارات با «۱۴ درصد»، افغانستان با «۸ درصد» و ترکیه با «۵ درصد» می باشند.

در فردای راه افتادن تحریم های همه جانبه علیه مطامع مخرب ولی فقیه و خروج ایالات متحده از برجام، شیخ حسن روحانی مدعی شده بود که «هفت درب» برای باز کردن منابع تنفسی حکومت و رسیدن به دلارهای نفتی موجود می باشد.
حال با نیم نگاهی به این داده ها و همچنین سقوط «۹۰ درصدی» صادرات نفت، می توان به پوچ بودن تمامی شعر و شعاری های رژیم آخوندی و بن بست های موجود در این زمینه رسید.

مضافا براین وضعیت لرزان نیز باید به افت صادرات رژیم آخوندی به چین طی یک سال گذشته اشاره نمود. در اردیبهشت ماه گمرک چین از افت «۶۲ درصدی» واردات خود از ایران خبرداده بود. براساس آمارهای ارائه شده سقف تجارت میان پکن و دیکتاتوری ولی فقیه تا پایان سه ماه نخست سال جاری تنها بالغ بر «یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار» رسیده است.

دراین رابطه سایت حکومتی بهار اعتراف کرده است: «آمارهای جدید گمرک چین حاکی از افت ۶۲ درصدی واردات این کشور از ایران طی نیمه اول سال جاری میلادی نسبت به دور مشابه پارسال است. چین در نیمه اول سال ۲۰۲۰، ۳ میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلار واردات از ایران داشته است. صادرات چین به ایران نیز در این دوره با افتی ۶ درصدی به ۴.۲۵ میلیارد دلار رسیده است».

همچنین عدم همکاری و یا اعطای وام و تضمین از سوی بانک های چینی که طی روزهای اخیر رسانه ای شده است، خود نیز نشانه ای از لرزان بودن مجموعه مناسبات خامنه ای با این کشور می باشند.