ویروس ولایت - بازار بورس «خرسی» شد!



دولت شیخ حسن روحانی در فردای قطع درآمدهای نفتی اکنون سیاست سرکیسه کردن و ایجاد فشارهای مالی برجامعه را در پیش گرفته است.

براین اساس طی چند ماه گذشته شاهد پدیدار شدن انواع و اقسام طرح های قلابی، اما با یک مضمون و مخرج مشترک بوده ایم. فروش املاک و داریی های دولت به موازات طرح پیش فروش نفت و یا وارد نمودن شرکت های ورشکسته حکومتی به بازار بورس و بستن مالیات های سنگین بر مردم، تماما در این راستا قراردارند.

ابعاد شکست تمامی این سیاست ها را اکنون می توان بخوبی در سقوط زنجیره ای برای بازار بوس رویت نمود. براین اساس تنها با گذشت قریب ۶ ماه از سال جاری، شاخص بورس به میزان «۲۱۰ هزار واحد» سقوط را به ثبت رسانده است.
این به معنای آن است که بسیاری از سرمایه گذاران بخش خصوصی و یا مردم عادی که اساسا از بورس سررشته ای نداشته و صرفا بدلیل وضعیت وخیم مالی در این خیمه شب بازی آخوندی مشارکت کرده اند، قریب یک چهارم سرمایه های خود را از دست داده اند.

دراین رابطه یک گزارش حکومتی ضمن اعتراف به روند مخرب این وضعیت می نویسد: «بورس تهران که ۱۰ روز کاری پیش توانست قله ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحدی را فتح کند، اکنون بیش از ۲۰ درصد از سقف اخیر خود عقب نشست تا عنوان بازار خرسی را در اختیار گیرد» (سایت حکومتی دنیای اقتصاد ۵ شهریور ۱۳۹۹)

اصطلاح بازار خرسی برای بورس نیز ترجمان ابعاد وخامت و سقوط شدید شاخص ها می باشد، بطوریکه بسیاری اکنون بدون چشمداشت برای هرگونه سود و یا بهره، حاضر به فروش سهام خود با شرائط نازل در بازار گردیده و ضمن فرار، عطای آن را به «عبای» خامنه ای واگذار نموده اند.
بدین سان از هم اکنون و با سقوط شدید شاخص بورس در کشور می توان به یکی دیگر از شکست های دولت آخوند روحانی برای غارت مردم با هدف پر کردن خزانه حکومتی رسید.

این گزارش در ادامه به روند این بحران طی تنها سه روز گذشته پرداخته و سپس می افزاید: «روز یکشنبه شاخص کل با کاهش۷۷/ ۳ درصدی به پایین‌ترین سطح یک ماه و نیم اخیر خود یعنی رقم یک میلیون و ۶۶۲ هزار واحدی نزول کرد. در این روز سهام ۹۵ درصد شرکت‌ها با افت قیمت مواجه شدند و شاهد انتظار ۲۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی برای خروج از گردونه معاملات سهام بودیم. ضمن آنکه روز یکشنبه در عملکردی بی‌سابقه ۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس تهران خارج شد».

دراین راستا، وجود انواع و اقسام شرکت های بدون پشتوانه و ورشکسته که بخش بزرگی از آنها وابسته به باندهای مافیایی حکومت و یا دولت میباشند، اکنون میدان را برای برهم زدن هرگونه ثبات مالی و به تبع آن بازار بورس مهیا کرده است.
به یقین یکی دیگر از دلائل سقوط شتابان شاخص بورس، بربهم خوردن تعادل میان ریال و ارزهای خارجی در کشور می باشد. بدین سان با هرگونه افت بهای دلار، شاهد هستیم که بورس ایران نیز دچار تنش و سقوط می گردد.