سایه سنگین مکانیسم ماشه - سرگیجگی در رژیم آخوندی


تنها چند ساعت از اعلام برقراری مکانیسم ماشه علیه دیکتاتوری ولی فقیه شاهد سقوط شتابان ارزش ریال و آشفتگی در بازار بورس کشور بوده ایم.

بنابر داده های میدانی نرخ ارزهای خارجی بویژه دلار تنها ظرف روز یکشنبه با رشدی معادل «۲،۵ درصد» در مقابل ریال و به کانال ۲۹ هزار تومان رسید و شاخص بهای بورس در بازار تهران با سقوط «۴۷ هزار» واحدی روبرو گردیده است.

همچنین تبعات سنگین تحریم ها که با خود مجموعه عظیمی از محدویت ها و فشارهای اقتصادی، مالی، بانکی، کشتیرانی و خریدهای تسلیحاتی را بهمراه می آورد، اکنون نه تنها به بروز بلبشو در زمینه مالی و اقتصادی، بلکه فراتر از آن به نوعی «سرگیجگی» در میان سران حکومت راه برده است.

این وضعیت را بخوبی می توان در عجز و لابه های سران رژیم، و یا سکوت عامدانه خامنه ای بخوبی مشاهده نمود.
وی که معنای شکست را بخوبی درک کرده است، امروز از طریق آنلاین در میان مشتی بسیجی و بدون نام بردن از مکانیسم ماشه و به تبع آن خراب شدن آوار تحریم ها بر سر رژیم، تنها به تسلیم نامه خمینی و قبول زهر آتش بس در فردای شکست در جنگ ضد میهنی اکتفا نمود و عامدانه تاکید کرد که نوشیدن جام زهر «اگر مدبرانه و عاقلانه نبود، امام انجام نمی‌داد».!!

به موازات این سکوت باید به مواضع آخوند روحانی و یا «هارت و پورت های» فرماندهان سپاه اشاره نمود که صرفا برای مصرف داخلی و روحیه دادن به نیروهای زهوار دررفته حکومت، بیان شده اند.
آخوند روحانی در یک تهدید توخالی از «اقدام قاطع» علیه مکانیسم ماشه سخن رانده، اما بلافاصله تاکید کرده است:«در صورتی که پنج کشوری که امروز در توافق هسته‌ای باقی ماندند به همه توافق و اصولی که در این توافق متعهد شدیم، عمل کنند، ما هم به طور کامل به تعهد خود برمی‌گردیم».

یک نماینده در مجلس آخوندی ضمن به سخره گرفتن مواضع آخوند روحانی (سایت مجاهدین خلق ۳۱ شهریور ۱۳۹۹) گفته است: «آقای رئیس‌جمهور به کجا چنین شتابان حرکت می‌کنید؟؟ نباید شرمنده باشید که به مردم وعده جشن در روز شنبه و یکشنبه را بدهید که آمریکا نمی‌تواند مکانیزم ماشه را اجرا کند کدام فتح‌الفتوح را انجام دادید که جشن بگیرید؟؟؟ تا کی باید از برجام نافرجام تعریف کنید؟».

بهرحال این علائم و نشانه های ضد و نقیض از درون رژیم سخن از وجود بن بست برای سیاست های راهبردی ولی فقیه را دارند، زیرا این مواضع در حالی بیان می شوند که پیشتر باند خامنه ای اعلام کرده بود درصورت کشیده شدن مکانیسم ماشه، رژیم آخوندی از «برجام» خارج خواهد شد.

لازم به یادآوری است که ولی فقیه زهر خورده پیش از خروج ایالات متحده از برجام اعلام کرده بود، درصورتیکه آنها برجام را پاره کنند، ما آن را آتش خواهیم زد، موضعی بیشتر نشان از چنته خالی وی داشت تا جائیکه اکنون در درون جامعه به دستمایه طنز و متلک علیه رژیم آخوندی تبدیل شده است.