رژیم آخوندی - باز شدن شکاف بر سر مذاکره


یک روز پس از آنکه خامنه ای برای چندین بار در خصوص نتایج هر مذاکره احتمالی برسر دولت «تدبیر و امید»! نهیب زد، اما شیخ حسن روحانی آشکارا خواستار هرچه سریعتر راه افتادن باب مذاکرات با ایالات متحده گردیده است.

وی در این رابطه می گوید: « اگر چنین اراده‌ای در حاکمان آینده آمریکا وجود داشته باشد، به نظر من حل مسئله بسیار آسان است. ایران و آمریکا هر دو می‌توانند تصمیم بگیرند و اعلام کنند که به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ برمی‌گردند». ( خبرگزاری حکومتی ایرنا ۵ آذر ۱۳۹۹)

این حرص و ولع از سوی دولت روحانی در حالی است که خامنه ای مواضع کاملا متضادی را علیه هرگونه مذاکره گرفته است.
ولی فقیه زهرخورده که اکنون تمامی سرمایه گذاری خود بروی برجام را نابود شده می بیند، در پاسخ به درخواست های مکرر آخوند روحانی گفته است: «البته ما مسیر رفع تحریم را یک بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم، اما به نتیجه‌ای نرسید».

خامنه ای که در جمع سران سه قوه سخنرانی می کرد، در ادامه می افزاید: «کسانی که برخی چشم امید به آن‌ها دارند با ما دشمنی می‌کنند، ضمن آنکه شرایط داخلی آن‌ها به هیچ‌وجه روشن نیست و گرفتاری‌های اخیر، امکان صحبت و موضع‌گیری در مسائل بین المللی را به آن‌ها نمی‌دهد و نمی‌توان روی حرف آن‌ها حساب و برنامه‌ریزی کرد». (سایت حکومتی فرارو ۴ آذر ۱۳۹۹)

ترجمان این مواضع همان مهر تائیدی بر تقابل و جنگ قدرت میان دو باند در درون نظام آخوندی، بویژه تنها چند ماه مانده به برگزاری نمایش انتخابات می باشد.
براین منطق باند آخوند روحانی تلاش دارد تا از «نمد» مذاکرات کلاهی برای خود دوخته و بدین سان در موقعیت برتر نسبت به حریف مقابل قرار بگیرد.

حلوا، حلوا کردن مذاکرات از سوی رئیس دولت در داخل و سیل عظیم تبلیغات از طرف باند وی خارج از کشور در فردای برگزاری انتخابات در آمریکا، تماما دال براین واقعیت دارند که شیخ حسن روحانی تنها شانس برای ورود به میدان مملو از مین گذاری شده از سوی خامنه ای را در راه اندازی بساط مذاکرات با هدف برداشته شدن تحریم های نفتی و دستیابی به دلار می بیند.

در مقابل نیز باند خامنه ای دستگاه حکومت را بر ادامه تقابل و باج خواهی بویژه از ادامه سیاست خای مخرب موشکی، حملات تروریستی به کشورهای منطقه و اسلامی و یا از طریق قفل نمودن دولت با اهرم مجلس و پاسدار قالیباف جستجو میکند.
براین اساس طی روزهای اخیر شاهد بوده ایم که نماندگان باند وی در یک ضد حمله، طرح «افزایش غنی سازی ۲۰ درصدی» را تصویب و برای اجرا به دولت آخود روحانی ابلاغ نموده اند.
 
بسیاری از کارشناسان براین باور هستند که خامنه ای در تلاش است تا هرگونه مذاکره احتمالی در خصوص مسائلی راهبردی مانند اتمی را منبعد در چارچوب باند خود حل و فصل نماید و بدین سان از هرگونه دادن امتیاز به باند مقابل و تبلیغات آنان برای انتخبات پیش رو ممانعت بعمل آورد.