ویروس خامنه ای - نقدینگی به مرز ۳ تریلیون تومان رسید!


بحران ورشکستگی اقتصادی در دیکتاتوری خامنه ای اکنون به مانند آوار بر بسیاری از بخش های تولیدی و مالی در کشور سرازیر شده است.

یکی از تبعات مخرب این وضعیت افت شدید ارزش پول ملی، رشد تورم و به تبع آن گرانی افسار گسیخته می باشد.
در علم اقتصاد نقدینگی به «درجه نقدشوندگی دارایی‌ها» گفته می شود که «پول نقد» دارای بالاترین ضریب آن است. از جمله عوامل رشد نقدینگی در هر حکومتی، وجود کسری بودجه، رکود تولیدی، افزایش بیکاری، بی نظمی مالی در دولت و یا وجود بلبشو در سیستم بانکی می باشند.

تازه ترین داده های بانک مرکزی رژیم سخن از افزایش «۴۸۷ هزار میلیارد تومانی» نقدینگی در دولت شیخ حسن روحانی را دارند.
براین اساس و با یک حساب سرانگشتی اکنون حجم نقدینگی در ایران آخوند زده تا پایان مهرماه به سقف «۳ تریلیون تومان» رسیده، امری که بنا بر داده های بین المللی ایران را در رده چهارم به لحاظ «رشد تورم» سقوط داده است.

دراین رابطه خبرگزاری حکومتی ایرنا (۱۱ آذر ۱۳۹۹) در گزارشی اعتراف کرده است: «آخرین آمار بانک مرکزی از نقدینگی نشان می‌دهد که میزان نقدینگی در شهریور ماه از ۲۸۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته و به رقم ۲۸۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است»

به یقین این حجم و رشد بی سابقه از نقدینگی ترجمان آن است که ایران آخوند زده با انبوهی درآمد های نفتی و صادرات غیر نفتی تنها چند قدم تا «ونزولائی» شدن فاصله دارد.
از جمله تعبات مخرب این بحران که به مانند سیاه چاله ای معیشت، کار و آینده میلیون خانوار را مورد تهدید قرارداده است، همان افت شدید ریال در مقابل ارزهای خارجی می باشد.
 
شوک وارده بر بازار مالی بحدی است که حتی پس از انتخابات در آمریکا که رژیم سرمایه گذاری کلانی برای نتایج آن کرده بود، تاثیری بر کاهش بهای ارزهای خارجی بویژه دلار نداشته، بطوریکه بهای آن طی روزهای اخیر همچنان در سقف ۲۵ هزارتومان باقی مانده است.
 
همچنین این گزارش در ادامه می افزاید: « سهم پول و شبه پول از این میزان نقدینگی به ترتیب ۶۰۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد و دو هزار و ۹۵۱ و ۱۹۰ میلیارد تومان که هر یک نسبت به شهریور پارسال ۸۰.۲ و ۲۸ درصد افزایش یافته است».
دولت آخوند روحانی تلاش دارد تا وجود شکست های حکمت و بویژه بروز این حجم عظیم از نقدینگی را معلول بحران کرونا و یا وجود تحریم ها قلمداد نماید، در حالیکه عطف به داده های متولیان حکومتی ، تحریم ها تنها عامل «۳۰ درصد» از بحران موجود می باشند.

این وضعیت دردآور بحدی است که یک کارشناس اقتصادی در رژیم آخوندی از جمله نوشته است: «نمایندگان مجلس غر می‌زنند و انواع طرح‌های بلعیدن نقدینگی تصویب می‌کنند که نهایتا بر اثر همه موارد فوق رشد نقدینگی و تورم تداوم می‌یابد. نقطه سرخط و پاراگراف عینا تکرار می‌شود. حالا هی بگویید علم اقتصاد از فیزیک ساده‌تر است».