برجام - بروز شکاف میان اروپا و رژیم آخوندی


جاه طلبی های خامنه ای برای ادامه بی‌دنده و ترمز برسر پروژه اتمی و دستیابی به بمب هسته‌ای، اکنون به بروز شکاف میان اتحادیه اروپا و دیکتاتوری ولی‌فقیه انجامیده است.

این وضعیت که به گفته بسیاری از کارشناسان در حال «اوجگیری» می باشد، به یقین ریشه در سیاست های مخرب آخوندی ، بویژه در پی برداشتن گام های جدید و نصب سانتریفیوژ های مدل بالا را دارد. دراین رابطه مجلس تحت امر خامنه ای نیز، در مصوبه ای دولت شیخ حسن روحانی را مکلف به افزایش درصد غنی سازی تا «سقف ۲۰ درصد» و نیز ذخیره حداقل «۱۲۰ کیلوگرمی» آن را ساخته است.

دیکتاتوری آخوندی براین اساس ضمن نقض آگاهانه برجام و با تصویب طرح «باجگیری حداکثری» تلاش دارد تا تعادل از دست رفته طی سالیان اخیر به بنحوی جبران نماید. بکارگیری سانتریفیوژهای مدل آی آر ۲ ام که به پروسه غنی سازی تا سقف ۲۰ درصد شتاب می دهد، نشان از آن دارد که خامنه ای تا قبل از رفتن به پای میز هرمذاکره ای، می خواهد دستان حکومت را «پر» نموده و بدین سان کمترین امتیاز را به طرف های مقابل بدهد.

علیه این سیاست مخرب سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان به نمایندگی از اتحادیه اروپا در بیانیه ای تاکید کرده اند: «نصب سه آبشار (زنجیره) سانتریفیوژ پیشرفته در سایت غنی‌سازی نطنز «مغایر با تعهدات برجامی و بسیار نگران‌کننده» است.
همچنین در این بیانیه تاکید شده: «که این اقدامات «فرصت مهم بازگشت به دیپلماسی با دولت بعدی آمریکا را به خطر می‌اندازند». (سایت دویچه وله ۷ دسامبر ۲۰۲۰)

تمامی علائم و نشانه ها اکنون مبین آن می باشند که طرف های گفتگو با دیکتاتوری ولی فقیه خواهان راه اندازی دور جدیدی از مذاکرات می باشند. براین منطق مذاکرات آتی که به احتمال بسیار زیاد ، آمریکا نیز در آن شرکت خواهد کرد، نه تنها برپایه پروژه های اتمی رژیم آخوندی، بلکه موضوعات مهم دیگری مانند «موشکی و صدور بنیادگرایی» به منطقه را شامل خواهند شد.
براین اساس ورود خامنه ای به پای هر میز مذاکره ای، آنهم در شرائط کنونی و با دستان خالی، به معنای زدن تیر خلاص بر آمال و آروزهای رژیم خواهد بود و به نتیجه ای بجز «باخـت» منتهی نمی گردد.

تمامی تلاش های رژیم آخوندی طی هفته های گذشته در این راستا و همچنین ادامه سیاست گروگانگیری اتباع خارجی و یا ایرانیان دو تابعیتی تماما برای ایجاد فشار بر طرف های مقابل می باشند.
هراس خامنه ای در این میان نیز کشیده شدن پای «کشورهای منطقه» به مذاکرات احتمالی می باشد. کشورهایی مانند عربستان ، بحرین و حتی ترکیه نیز تا کنون خواهان قدم گذاشتن در این میدان شده و به موضوعی بنام «فرا برجام» اشاره کرده اند. به یقین جامعه جهانی نیز از دید مثبت به چنین اجماع و فراگیر نمودن مذاکرات می نگرد، امری که از هم اکنون رعشه مرگ بر دیکتاتروی ولی فقیه انداخته است.

این همان وضعیت بغرنج برای رژیم آخوندی است که در صورت وقوع، به معنای خوردن جام‌های زهر در زمینه های یاد شده می باشد. روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران (سایت مجاهدین خلق ۱۸ آذر ۱۳۹۹) در مطلبی ضمن ابراز وحشت از این روند از جمله نوشته است: «کار برجام به جایی رسیده که از آسیای شرقی تا غرب آسیا و از آنجا تا جنوب اروپا، مدعیان ملحق شدن روزبه‌روز در حال بیشتر شدن هستند. اتفاقی که ممکن است این توافق مرگ مغزی شده را کاملاً نابود کند».