فراخوان کمیته خارجی پارلمان انگلستان برای لیست گذاری تروریستی سپاه پاسداران


کمیته خارجی پارلمان بریتانیا که یکی از مهمترین و با نفوذترین کمیته‌های پارلمانی انگلستان است در گزارش ۳۵ صفحه ای خود با عنوان «موفقیت بدون عدالت ممکن نیست: رابطه بریتانیا با ایران» بر ضرورت یک واکنش بلندمدت بین المللی به «فعالیت‌های بی‌ثبات کننده» رژیم ایران تاکید دارد.

اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا پیشنهاد کرده اند که وزرای امور خارجه و کشور، اطلاعات موجود درباره سپاه پاسداران را با هدف احتمالی تروریستی اعلام کردن کل این نهاد ارزیابی کنند.
این گزارش می گوید، اقدامات سپاه پاسداران به دلیل «حمایت واضح و پایدار از تروریست‌ها و بازیگران غیردولتی که برای تضعیف ثبات در منطقه تلاش می کنند» با معیارهای مندرج در قانون تروریسم سال ۲۰۰۰ بریتانیا همخوانی دارد.
گزارش فوق می افزاید: «این اقدام، تعمیم منطقی محدودیت‌های موجود است که تحریم‌های اتحادیه اروپا بر اعضای سپاه اعمال کرده است و تصمیم ایالات متحده در شناسایی سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی در سال ۲۰۱۹ را دنبال خواهد کرد».

 
اسامی اعضای کمیته خارجی پارلمان انگلستان که در این گزارش ذکر شده، عبارتند از:
تام توگنهات رئیس کمیته خارجی پارلمان انگلیس
کریس برایانت نماینده مجلس عوام از حزب کارگر
نیل کویل نماینده مجلس عوام از حزب کارگر
الیسیا کرنز نماینده محافظه کار مجلس عوام انگلستان
استیوارت مالکوم مک دونالد نماینده مجلس عوام از حزب ملی اسکاتلند
اندرو رازیندل نماینده محافظه کار مجلس عوام انگلستان
باب سیلی نماینده محافظه کار مجلس عوام انگلستان
هنری اسمیت نماینده محافظه کار مجلس عوام انگلستان
رویستون اسمیت نماینده محافظه کار مجلس عوام انگلستان
گراهام استرینجر نماینده مجلس عوام از حزب کارگر
کلودیا وب نماینده مجلس عوام از حزب کارگر
 
گزارش کمیته مذکور همچنین توافق هسته ای رژیم ایران (برجام) با قدرت های بزرگ را «پوسته‌ای به‌جا مانده از یک توافق» توصیف کرده و خواهان آن شده است که بریتانیا در بلندمدت به دنبال جایگزینی آن باشد.
کمیته خارجی پارلمان انگلستان از دولت این کشور می خواهد در مقطع کنونی برای بازگشت همه طرف‌های توافق به برجام با هدف پیروی کامل از تعهدات آنها در توافق و نیز برای رفع نگرانی های متحدان عرب بریتانیا در منطقه تلاش کند نگرانی هایی که از طرف آمریکا نیز مطرح شده است از جمله موضوع موشک های بالستیک رژیم ایران که از توانایی حمل کلاهک هسته ای برخوردارند، «بند غروب برجام» مرتبط با رفع محدودیت ها از بخش های کلیدی برنامه هسته ای پس از گذشت ۱۰ تا ۱۵ سال و نیز بازرسی های به موقع و علنی آژانس بین المللی انرژی اتمی از مراکز هسته ای رژیم ایران و دسترسی آژانس به مراکز و مواد اعلام نشده این کشور نیز بایستی در نظر گرفته شود.
رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان انگلستان تام توگنهات در خصوص توافق هسته ای گفت: «برجام توافقی بود که بر پایه‌های ضعیف بنا شده بود. به نظر می رسد مرگ آهسته توافق هسته‌ای اجتناب ناپذیر بوده و به دنبال اقدامات در مجلس رژیم (ایران)، اکنون قابل ترمیم نیست.»

کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا همچنین در گزارش تازه خود از دولت این کشور می خواهد که در برابر سیاست رژیم ایران در «بازداشت‌های خودسرانه» شهروندان خارجی و بریتانیایی که آن را «گروگان گیری دولتی» خوانده تدابیر تازه‌ای بیندیشد.
تام توگندهات گفت: «دولت بریتانیا باید بازداشت خودسرانه شهروندان خارجی را همان که هست بنامد: گروگانگیری. طرح اتهامات، محاکمه‌ها و محکومیت‌های شهروندان بریتانیا در خاک ایران به تمسخر گرفتن یک سیستم عدالت است. استفاده از مادران جوان و بازنشستگان به عنوان ابزار چانه زنی و اهرم فشار، یک نوع دیپلماسی غیرقابل قبول است.»
گزارش کمیته خارجی پارلمان انگلیس همچنین حکومت ایران را به نقض حقوق بشر شهروندان ایران متهم کرده و از دولت بریتانیا می خواهد که به حمایت از کسانی که «از خشونت رژیم رنج می برند» ادامه بدهد.