ویروس ولایت - تشدید فعالیت های هسته ای در سایه برجام



تازه ترین موضعگیری رئیس آژانس انرژی اتمی سخن از چشم انداز بروز بحران در رابطه با برجام را دارند.

رافائل گروسی ضمن متهم کردن رژیم آخوندی به ادامه روند مخرب نقض تعهدات اتمی، گفته است: «مسئله این است که (رژیم ایران) در مقایسه با قبل مواد هسته ‌ای بیشتر، فعالیت بیشتر، و سانتریفیوژهای بیشتری وجود دارند و موارد بیشتری هم در حال اعلام هستند. خوب، این ها چه می ‌شود؟ این سؤالی برای آن ‌ها در سطح سیاسی است که باید درباره آن تصمیم بگیرند». (خبرگزاری حکومتی مهر ۲۷ آذر ۱۳۹۹)

این جملات اشاره به برداشتن حداقل ۵ گام از سوی رژیم برای نقض توافی اتمی است که تنها طی یک سال و نیم گذشته برداشته شده است.
افزایش شدید تعداد و کیفیت سانتریفیوژ ها، بکار گیری مدل های جدید آی آر ام ۲، افزایش ۱۲ برابری اورانیوم غنی شده و رفتن به سوی غنی سازی ۲۰ درصدی و همچنین راه اندازی حداقل دوسایت زیر زمینی ، از جمله دلائل برای نگرانی های جامعه بین الملل می باشد.
ماه گذشته نیزآژانس انرژی اتمی اطلاع داده بود که «که جمهوری اسلامی در نظر دارد سه آبشار جدید از سانتریفیوژهای "آی آر ۲ ام" را در سایت هسته‌ای نطنز راه‌اندازی کند».

براین اساس پیش بینی می شود که خامنه ای تلاش دارد تا پیش از رفتن به میز هر مذاکره ای، دستان حکومت برای «بده بستان»های بعدی پر نماید. وی در تازه ترین سخنان خود بر اولویت برداشته شدن تحریم ها تاکید کرده است، امری که نشان از آمادگی حکومت برای خوردن جام های زهر بعدی می باشد.
اما ولی فقیه زهر خورده عامدانه در این سخنان، از دادن هرگونه آدرس مبنی اینکه، چه نهاد، شخص یا ارگانی مسئولیت این امرراعهده دار خواهد بود، خودداری نمود.

رئیس آژانس انرژی اتمی در ادامه افزوده است: «موارد تخطی از برجام خیلی بیشتر از آن است که بتوان به راحتی به آن بازگشت. نمی ‌توانم باور کنم که خیلی راحت از بازگشت به خانه اول حرف می ‌زنند، چرا که خانه اول دیگر وجود ندارد».
همچنین خبرگزاری رویتر( ۱۷.۱۲.۲۰۲۰) در گزارشی به نقل از رافائل گروسی مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: «احیای توافق اتمی در دوران جو بایدن، مستلزم یک توافق جدید خواهد بود که در آن مشخص شود، چه‌طور نقض‌های رژیم ایران به‌عقب برگردانده می‌شود».

به موازات این وضعیت بحرانی، رژیم آخوندی در یک پنهاکاری دیگر دست به ساخت تاسیسات زیر زمینی در سایت فردو زده است. دراین رابطه سایت مجاهدین خلق به نقل از خبرگزاری رویتر در گزارشی تاکید می کند: «بر اساس تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده ساخت‌و‌ساز در منطقه از اواخر شهریور شروع شده است و بر اساس یک تصویر ماهواره‌یی که روز ۲۱آذر تهیه شده، نشان می‌دهد که در محوطه شمال غربی سایت فردو، ساخت‌وساز یک ساختمان با دهها ستون شروع شده است».

پیشتر نیز جامعه بین الملل از ساخت و ساز تونل های زیر زمینی در سایت نطنز خبرداده بود، امری که به یقین ادله ای بر پنهانکاری های عامدانه رژیم آخوندی در زمینه مجموعه تعهدات اتمی آن قلمداد می شود.
براین اساس خامنه ای در فردای اطمینان از تغییر سیاست در کاخ سفید و وجود شکاف،دست به تشدید پروژه های اتمی با هدف ساخت سلاح اتمی زده است.