رسانه‌های آلمان:‌ سیل پناهندگان با قبرهای بی نام و نشان در مرز ایران و ترکیه



براساس داده های بین المللی سالانه «صدها هزار پناهنده» از کشورهای مختلف مانند ایران، افغانستان، پاکستان و بنگلادش با گذشتن از مسیرهای صعب العبور و از طریق مرزهای ایران خود را به شرق ترکیه و سپس به قبرس، یونان و اروپای مرکزی می رسانند.

بنابرگزارش کانال یک تلویزیون آلمان (۱۸ دسامبر ۲۰۲۰)، دولت ترکیه در اقدامی کاملا «سیاسی» تصمیم دارد تا دیواری به طول «۵۶۰ کیلومتر» با مرز ایران احداث نماید که طی هفته گذشته «۸۱ کیلومتر» از آن به مرحله پایانی رسیده است.
 
این گزارش ضمن اشاره به ابعاد وخامت بار انسانی برای میلیون ها پناهنده آواره می افزاید: «بسیاری از پناهندگان در راه عبور از رشته کوه های میان ایران و ترکیه بدلیل وجود سرمای شدید، یخ می زنند. از هویت بسیاری از آنان اطلاعی در دست نیست و تنها روی سنگ قبر آنها یک شماره و تاریخ خاک سپاری به ثبت رسیده اند».

به یقین از جمله دلائل برای کشیدن دیوار حائل نه تنها مبارزه با ورود پناهندگان، بلکه کشیدن سد دفاعی و امنیتی علیه نیروهای کرد و یا قاچاق اسلحه و مواد مخدر می باشد که در پشت بسیاری از آنها سپاه پاسداران و باندهای مافیایی رژیم یا حزب الله لبنان قراردارند.

همچنین باید به روند اخراج پناهجویان بویژه ایرانیان طی ماه های اخیر از ترکیه اشاره نمود.
این گزارش با اذعان به این روند ضد انسانی می افزاید: «بسیاری از پناهندگان که خود را به ترکیه رسانده اند، اکنون در معرض اخراج قرار دارند. دولت آنکارا امیدوار است که با کشیدن این دیوار تاثیرات بازدارنگی بر روند پناهندگی در این کشور بگذارد.