رژیم آخوندی - رشد شدید آلودگی هوا در کلان شهرها



بحران محیط زیست در رژیم آخوندی پس از بروز خشکسالی گسترده، تاراج جنگل ها و منابع طبیعی اکنون به کلان شهرهای کشور نیز سرایت کرده است.

براین اساس طی روزهای اخیر شاهد رشد و نمو آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای بزرگ و بویژه در پایتخت می باشیم. این وضعیت که جان میلیون ها هموطن ما را به خطر انداخته، حتی پس از بارش برف و یا باران طی هفته اخیر که منطقا باید با خود هوایی پاک را به همراه آورد، همچنان ادامه دارد.

یک گزارش (سایت حکومتی دنیای اقتصاد ۹ دیماه ۱۳۹۹) با اعتراف به ابعاد وخیم این بحران از جمله می نویسد: «در پایتخت به‌رغم کاهش نسبی سفرهای درون‌شهری به‌خاطر محدودیت‌های کرونایی، «آلودگی هوا» شدت گرفته و غلظت نوعی آلاینده که ارتباط چندان معناداری با خودروها ندارد،‌ «افزایش غیرمنطقی» پیدا کرده است».

سخن بدان معناست که نه تنها بوی شدیدی فضای شهر تهران را در بر گرفته، بلکه فراتر از آن آسمان این شهر و همچنین شهرهایی مانند شیراز، اصفهان نیز مملو از غبار و دود سیاه می باشند.
یکی از دلائل برای این فاجعه محیط زیستی استفاده کارخانه های فرسوده و بخش های صنعتی که عمدتا با تکنولوژی امروزی فاصله های نجومی دارند، می باشد.
براین اساس بسیاری از کارخانه ها با بافت های قدیمی همچنان از سوخت «مازود» استفاده می کنند که اکنون به یکی از منابع آلودگی هوا تبدیل شده اند. مضافا براین وضعیت نیز باید به سوء مدیریت در دستگاه های دولتی، باندهای مافیایی بنزین و گازوئیل، نبود شبکه های فیلترگذاری برای کارخانه ها و یا تولید خوروهای غیراستادارد اشاره نمود تا بدی سان پازل بحران قدری روشن گردد.

این گزارش در ادامه ضمن اذعان به ابعاد آلودگی هوا در ایران آخوند زده می افزاید: «یک نماینده مجلس در نامه‌ای تذکر‌آمیز خطاب به دو وزیر، نسبت به عواقب استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های اطراف کلانشهرها هشدار داد. آلودگی هوا بیش از آنکه ناشی از ذرات معلق کمتر از ۵/ ۲‌میکرون منتشر شده از اگزوز خودروها باشد؛ مربوط به افزایش مصرف سوخت مازوت در استان تهران (مناطق شهری اطراف‌تهران) در کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها است».

همچنین باید به وجود خودروهای فرسوده و بویژه گازوئیل و بنزین غیر استاندارد که تماما دارای ترکیبات شدید کربنیک می باشند، اشاره نمود.
عطف به آمارهای حکومتی ، آلودگی هوا تنها در بزرگ شهر تهران تا پایان سال ۹۸، سالانه «۴ الی ۵ هزار» نفر قربانی گرفته است. براین اساس کل آمار مرگ و میر براثر آلودگی هوا در ایران حداقل «۳۳ هزار نفر» می باشد که در میان کشورهای جهان بی سابقه است.
به موازات این واقعیت نیز باید به رشد قارچگونه انواع بیماری های پوستی، گوارشی، سرطان، جهاز هاضمه، قلبی، سقط جنین در میان بانوان و یا ام اس اشاره نمود که از تبعات منطقی آلودگی هوا در ایران آخوندزده می باشند.