ایران تحولات اتمی - برچیده شدن ۴۵۳۰ سانتریفیوژ از سایتهای فردو و نطنز

بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رژیم آخوندی 4530 سانتریفیوژ را از تأسیسات اتمی فردو و نطنز جمع‌آوری کرده است.

آژانس در عین حال گزارش داد، ظرف سه ماه گذشته رژیم ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود با غلظت پائین را به میزان 460کیلوگرم افزایش داده است.
در گزارش فصلی آژانس آمده است، در مجموع تا تاریخ 15 نوامبر از سایت نطنز 4272 و از سایت فردو 258 ماشین جمع آوری شده است.
تعداد سانتریفیوژهای IR-1 سایت نطنز از 15420 دستگاه به 11308 دستگاه کاهش یافته و شمار سانتریفیوژهای IR-2 نیز از 1008 دستگاه در یک ماه قبل، به 848 دستگاه کاهش یافته است.

رویتر به نقل از یک دیپلومات ارشد برچیده شدن سانتریفیوژها را تأیید کرد و افزود: رژیم ایران موافقت کرده که تعداد سانتریفوژهای نصب شده را به حدود 6100 عدد از 19000 برساند. از 6100 عدد باقیمانده حدود 5100 برای غنی سازی اورانیوم استفاده خواهد شد.
از سوی دیگر، در گزارش آژانس تاکید شده است در فردو، تعدادی سانتریفوژ از بخشی به بخش دیگر در این سایت جابجا شده است. در حالی که قرار بود رژیم ایران سانتریفوژهای اضافی خود را زیر نظر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به انبار بفرستند.
به گزارش خبرگزاری رویتر، افزایش اورانیوم، در حالی صورت می گیرد که رژیم ایران طبق توافق اتمی باید این مقدار را کاهش می داد.
 
در همین حال، جدال بر سر اجرای برجام در رأس رژیم ادامه دارد. پاسدار علی لاریجانی با یادآوری بحران کشنده اقتصادی، باند دلواپسان را از مخالفت با برجام برحذر داشت و گفت: باید از برجام حمایت کرد تا تحریم‌ها از مسیر دولت و کشور برداشته شود... امروز مهم‌ترین مسئله کشور گرفتگی اقتصادی است.
اما، آخوند محمود نبویان عضو کمیسیون ویژه برجام در مجلس ارتجاع با حمله به آخوند روحانی گفت: «مجلس برجام را تائید نکرده است، اشتباهات دولت، قابل گذشت نیست و آمریکا قدرت پیدا کند توافق‌نامه را زیرپا می‎گذارد».

به گزارش رسانه‌های رژیم، سند بازطراحی رآکتور اراک به امضای وزیر خارجه رژیم و گروه 1+5 و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسید.
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم گفت: این سند رسمی دارای 8 امضا است که روز پنجشنبه تکمیل و نهایی شد.
با این حال، وی افزود: این سند رسمی است اما منتظریم آژانس در 15 دسامبر گزارش نهایی‌اش را درباره جنبه نظامی فعالیتهای اتمی رژیم ارائه کند.