«جُردَن»، «طبیب درد نادانی»!

«جُردَن»، «طبیب درد نادانی»!

این «جُردَن» کیست که ملک الشعرای بهار در وصفش سرود:
 «گفتم که "طبیب درد نادانی" کیست؟
 پیر خردَم گفت که: جُردَن، جُردَن!»
خیابانی هم به نام «جردن» در تهران وجودداشت که پس از انقلاب 1357 «بزرگراه آفریقا» خوانده شد. اما مردمی که در حوالی آن خیابان ساکن اند، هنوز هم آن را به نام «جردن» می شناسند بی آن که بسیاری از آنها بدانند که جردن که بود.
 ساموئل جردن (زاده 1871 میلادی در پنسیلوانیای آمریکا) در سال 1898 «درجه کارشناسی ارشد علوم الهی را از دانشگاه پرینستون دریافت کرد» و در همان سال به عنوان معلم و مبلّغ به ایران آمد. «او از سال 1899 تا سال 1940 ریاست کالج آمریکایی تهران (دبیرستان البرز) را به عهده داشت. او بانی و سازنده دبیرستان البرز و مدرسه دخترانه آمریکایی تهران بود. خیابان جردن تهران (بعدها بزرگراه آفریقا) به افتخار وی نامگذاری شد». در سال 1319هجری خورشیدی او و خانمش به دریافت نشان درجه یک علمی مفتخرشدند» و در همان سال از ایران به آمریکا بازگشت.

«جُردَن»، «طبیب درد نادانی»!(ساموئل جردن و همسر و همکارانش به همراه فارغ التحصیلان ششمین دوره کلاس تجاری دبیرستان البرز در سال 1938میلادی)
 

«4سال بعد دوباره به ایران برگشت و مورد استقبال شاگردان و مریدانش قرارگرفت. او ایران را وطن دوم خود می نامید و همواره از آن به نیکی یاد می کرد. وی در سال 1333هجری خورشیدی در 81 سالگی در آمریکا درگذشت».
 «در سال ۱۳۲۶ هجری خورشیدی، مراسمی به یاد او و برای بزرگداشت او در تالار دبیرستان البرز برگزار شد و نیم تنه سنگی وی را که استاد ابوالحسن صدیقی تراشیده بود، در کنار در ورودی آن نصب کردند. این پیکره بعداً به کتابخانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر منتقل گردید».