ایران: جنگ در رأس نظام بین خامنه ای و رفسنجانی برسر زهر اتمی

 

 

کیهان ارگان خامنه ای:

پیچ تاریخی در جنگ دیپلماسی

یک مواجهه و رویارویی نفسگیر

کیهان، بحران اتمی را برای رژیم یک مواجهه و رویارویی نفسگیر و تاریخی توصیف کرد و در سرمقاله امروز دوشنبه 15 مهر این روزنامه، با عنوان « پیچ تاریخی در جنگ دیپلماسی»، نوشت:
بدون تردید دو هفته گذشته و مواجهه دیپلماتیک ایران با آمریکا جای کمترین تردیدی باقی نگذاشت که آمریکا قابل اعتماد نیست. میخواهد فضای فشار علیه کشورمان را به اوج برسانند و بر ذهن افکار عمومی و مسئولان اثر بگذارند. بگویند ایران از سر ناچاری و بخاطر اثر کردن تحریم‌ها پای میز مذاکره آمده و خواهان بهبود روابط با غرب است، و باید اعتمادسازی کند. این فضاسازی‌ها در حالی صورت گرفت که اوباما حتی پس از تماس تلفنی با رئیس جمهور کشورمان، صریحاً گفت «هنوز همه گزینه‌ها روی میز است» و در مصاحبه با آسوشیتدپرس ایران را به ساخت بمب و سلاح هسته‌ای در آینده نزدیک متهم کرد!
آنها به کدام نقطه چشم دوخته و چه چیزی را طمع کرده‌اند؟ برآورد و تحلیل آنها این بوده است که در یک پیچ تاریخی با ایران در کارزار دیپلماتیک قرار گرفته و برنده این رویداد بزرگ خواهند بود. اما آنها مفهوم «نرمش قهرمانانه» در جنگ دیپلماتیک پیش روی را نفهمیدند و درک نکردند.

کیهان آخوندی، همزمان در مطلب دیگری، رفسنجانی را به خاطر رویارویی وی با سیاستهای خامنه ای زیر ضرب برد و او را سنگرشکن خواند و نوشت: برخی معتقدند هاشمی با تحریف نظرات امام‌خمینی، برای حذف شعار مرگ بر آمریکا کمک می‌کند. هاشمی نقش سنگرشکن و صف‌شکن را ایفا می‌کند. هم مواضع اخیر هاشمی در مورد سوریه، هم حرف‌‌های او در مورد آزادی شبکه‌های اجتماعی، هم در مورد اینکه ما کاسه داغ‌تر از آش نیستیم به نسبت اسرائیل، و هم حرف‌های او درباره رابطه با آمریکا در واقع در همین راستاست.

کیهان -15مهر92

بولدوزر اعتدال ترمز برید

70 عزل و نصب در نهاد ریاست جمهوری!

و دست کم 460 برکناری و انتصاب جدید

از سوی دیگر، ارگان ولی فقیه ارتجاع با حمله به آخوند روحانی، عزل و نصبهای درون باندی را، صاف کردن با بلدوزر توصیف کرد و تحت عنوان « بولدوزر اعتدال ترمز برید!»، نوشت: در مدت کمتر از 60 روز بالغ بر 70 عزل و نصب در نهاد ریاست جمهوری صورت گرفته و این رکوردی جدید برای دولت یازدهم است.

برکناری بسیاری از مدیران ستادی نهاد ریاست جمهوری این سوال را ایجاد کرده که آیا هیچ یک از این مدیران، فاقد کفایت لازم برای تداوم خدمت نبودند و آیا مدیران جدید از تجربه و تخصص برتری نسبت به قبلی‌ها برخوردارند؟ پاسخ این سوالات با توجه به مواردی همچون انتصاب همزمان خواهرزاده آقای روحانی به سه منصب مهم در نهاد ریاست جمهوری یا انتصاب اکبر ترکان به بیش از 5 منصب در داخل نهاد و چند پست دیگر در خارج از نهاد، روشن می‌شود. دست کم 460 برکناری و انتصاب جدید در سطوح مختلف مدیران دستگاه‌های مختلف بوده است. هنوز 3 ماه از سخنان رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران رسانه‌ها نگذشته که گفت من با کلید آمده‌ام و نه داس. مدیر مسئول کیهان (حسین شریعتمداری) در این باره نوشت ظاهرا کلید مورد نظر رئیس‌جمهور، سوئیچ بولدوزر بوده است!

کیهان -15مهر92

در مقابل، رفسنجانی مجددا سیاستهای خامنه ای را به باد حمله گرفت و راه برون رفت ولی فقیه ارتجاع را از بحرانها، تغییر در سیاست خارجی عنوان کرد.

وی در دیدار با جمعی از کارگزاران رژیم گفت جهان به استقبال اعتدال آمده است و دولت قبلی کلاف سردرگم ساخته بود.

رفسنجانی افزود: شرایط مدیریت اجرایی گذشته اوضاع کشور را مثل کلافی سردرگم به هم ریخت و اصلاح امور، نیاز به تدبیر دارد، اکنون می توان با اصلاح شرایط مدیریتی و حلّ مشکلات خارجی، کشور را به موقعیت های مناسب رساند.

سایت رفسنجانی -15مهر92

خامنه ای:

جریانات برانداز میخواهند ایران را مثل مصر بکنند

باید در اوج هوشیاری حرکت را دنبال کنیم

در همین حال پاسدار نقدی سرکرده بسیج خامنه ای، ضمن اذعان به وجود شکافهای گسترده در درون رژیم، با مقایسه کردن شرایط ایران با مصر، وحشت رژیم را از سربرآوردن قیامهای مردمی برملا کرد و گفت: امروز یکی از حساس‌ترین مقاطع انقلاب را سپری می‌کنیم و باید در اوج هوشیاری حرکت را دنبال کنیم و مهمترین مساله در این شرایط توجه به حفظ وحدت است. اخیرا همان شبکه‌‌ یی که فتنه سال 88 را راه انداخت، میخواهد با ایجاد دودستگی و ایجاد شکاف اجتماعی، صحنه سیاسی ایران را به شرایطی شبیه مصر سوق دهد و به قول خودشان ایران را مصریزه کنند. تشابه ایران و با مصر ناشی‌گری جریانات برانداز را نشان می‌دهد، لکن باید هوشیار بود. زیرا فتنه‌گران میخواهند با دامن‌زدن به اختلافات داخلی، موضع ایران را در مذاکرات هسته‌ای ضعیف کنند. آنها در سال‌های اخیر با نامه‌پراکنی‌ها به سران آمریکا تشدید تحریم‌ها علیه نظام را درخواست کردند.

سایت باشگاه خبرنگاران -14مهر92