سرتیپ مثقال البطیش از فرماندهان ارتش آزاد سوریه: راه حل بحران سوریه خلع ید از رژیم آخوندی است

سرتیپ مثقال البطیش از فرماندهان ارتش آزاد سوریه در مصاحبه با تریبون دو ژنو تأکید کرد که راه حل بحران سوریه خلع ید از رژیم آخوندی است؛ وی جامعة جهانی را فراخوان تا از چشم‌پوشی از جنایات رژیم در سوریه دست بردارد.

تریبون دو ژنو که گزارش خود را از مصاحبه با سرتیپ مثقال البطیش با عنوان «باید دست (رژیم) ایران را در سوریه قطع کرد» درج کرده در مقدمة آن، می‌نویسد:
سرتیپ مثقال البطیش، از ارتش آزاد سوریه، روز دوشنبه در نشست مخالفان (رژیم) سوریه در پاریس بود. این افسر که در منطقة حلب جنگیده است، دربارة درگیر بودن (رژیم) ایران در نبرد شعله‌ور در شهر دوم کشور شهادت می‌دهد.
سرتیپ مثقال البطیش به تریبون دو ژنو، می‌گوید: برای مقابله با از دست‌دادن نیروهای سوری در ادلب و نجات رژیم بشار اسد، (رژیم) ایران مجبور به فرستادن نیروهای نظامی به منطقه است. در ابتدا سپاه پاسداران را بسیج کرد. پس از آن، (رژیم) ایران سربازان ارتش منظم خود را فرستاد. بسیاری کشته شدند، شماری از نیروهای اعزامی رژیم توسط ارتش آزاد سوریه اسیر شدند. در دو روز آخر هفته گذشته، 83 نیروی نظامی (رژیم) ایران در جنوب حلب کشته شدند. چهل و پنج تن دیگر در شمال شهر کشته شدند. نیروهای ما هم‌چنین 14 سرباز را در جنگ اسیر کردند.
مثقال البطیش در بخش دیگری از این مصاحبه دربارة توانمندی‌های ارتش آزاد، تصریح می‌کند: نیروهای ما می‌توانند مقاومت کنند. اما آنها نیاز به حمایت بین‌المللی دارند. (رژیم) ایران با منابع حکومتی در جنگ وارد شده است. روسیه بمباران می‌کند. توپخانة (رژیم) سوریه از سلاح‌های ممنوعه مانند برخی از موشک‌ها استفاده می‌کند. ما برای دفاع از خود نیاز به سلاح داریم.
سرتیپ مثقال البطیش در پایان این مصاحبه در پاسخ به سئوالی دربارة چشم‌انداز مذاکرات سوریه، گفت: رژیم (اسد) آمادة مذاکره نیست. علاوه بر این، (رژیم) ایران دستور کار خود را دارد، که شامل صدور ایدئولوژی‌ بنیادگرایانه اش است؛ (یعنی) خطرناک‌ترین (ایدئولوژی) در منطقه. (رژیم ایران) نمی‌تواند این کار را بدون رژیم اسد انجام دهد. راه حل بحران سوریه قطع دست (رژیم) ایران در کشور ما است. بدون آن، هیچ صلحی امکان‌پذیر نیست. جهان باید از چشم‌پوشی از جنایات (رژیم) ایران در سوریه دست بردارد.
تریبون دو ژنو  - ۲۲ اردیبهشت ۹۵