پارلمان اروپا: کنفرانس به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، محاکمه عاملان جنایت علیه بشریت در قتل عام ۶۷

آنا فوتیگا – وزیر خارجه پیشین لهستان، رئیس کمیته امنیت و دفاع پارلمان اروپا
این مایه افتخار من است. خانم رئیس جمهور، اعضای شورای ملی مقاومت ایران، خانمها و آقایان، همکاران عزیز، این بسیار بجا است که این جلسه سطح بالا را ترتیب دادید، آن هم در چنین مناسبتی و در این هفته مشخص که به یاد تصویب اسناد بنیادین برای نظام حقوق بشری بین المللی است.
بله، شما در طرف حق هستید، و با توجه به اینکه لهستانی هستم به خوبی میدانم چقدر سخت است که در طرف درست تحولات باقی بمانیم.
اما من شخصاً در زمینه مبارزه با رژیمی که علیه جامعه خود با وحشیگری برخورد میکرد تجربه دارم. من میدانم چقدر سخت است. وقتی در مورد تحریمها در پارلمان، علیه کشورهایی صحبت می کنیم که رژیم های حاکم بر آنها مرتکب جنایاتی شده اند، همواره این استدلال را میشنویم که تحریمها قبل از هرچیز جهت صدمه رساندن به جوامع اعمال میشوند. اینجا مایلم شواهد شخصی خود را ارائه کنم. ما موافق تحریمها علیه لهستان تحت حکومت نظامی بودیم. ما از این حمایت کردیم. حتی اگر مرغی برای شام نمیداشتیم و زندگی ما عملاً توام با فقر بود، ما از آن حمایت میکردیم، با اشراف به اینکه این تنها روش فشار به حکومت است، یعنی رژیمی که بر ما تحمیل گردیده و مانع آزادی مردم لهستان شده بود.
البته ما که در جهان آزاد زندگی میکنیم باید توجهات خود را بر همه اعضای جامعه متمرکز کنیم، بطور خاص زندانیان سیاسی. ما توان آن را نداریم که جنایات را فراموش کنیم. این در توان یک انسان نیست. بخشی از شعر و ادبیات لهستان است که به جنایاتی که بر علیه ما صورت گرفته اشاره کنیم. به نظر من سیاستمداران حق ندارند جنایات را فراموش کنند. اولاً آمران و عاملان جنایات و جنایت علیه بشریت باید در برابر عدالت و دادگاه قرار گیرند. این بخشی از نظام بین المللی ما است. در حالیکه قراردادهای اقتصادی در آینده را در نظر میگیریم. ما باید به هر صورت شده از استانداردهای دوگانه خودداری کنیم. این وظیفه ما است.
بار دیگر، بهترین آرزوها را برای مردم ایران دارم. با تشکر.

ژوزه بووه – نمایندة پارلمان اروپا از فرانسه
با سلام به همگی خانم‌ها و آقایان، با سلام به خانم رجوی، مایة خوشوقتی و افتخارم است که امروز بعد از ظهر در میان شما باشم. با شنیدن سخنرانی‌ها، به یاد آوردم که 13سال پیش نیز، شما قربانی سرکوب در فرانسه و اروپا بودید و تلاش کردند شما را متهم کنند. مقاومت ایران قربانی دستگیری‌ها شد و به‌شکل باورنکردنی متهم به پول‌شویی و اختلاس شد. افراد زندانی یا حبس خانگی شدند. ولی به‌یمن کار تعداد زیادی از وکلا و شفافیت این جنبش، همه آزاد شدند و این مدرکی بود دال بر این‌که این مقاومت واقعاً یک جنبش مقاومتی بود که ترسی از آشکار شدن چهرة واقعی‌اش در انظار عمومی نداشت. وقتی من چند روز پیش خواندم که مسئول باصطلاح حقوق بشر که برادر رئیس قوة قضاییة (رژیم) ایران هم هست، شکوه سر می‌دهد که در فرانسه و اروپا، سازمان مجاهدین خلق ایران به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد، در حالی‌که باید آنها را زندانی کرد و خانم رجوی نباید سخن بگوید، باورکردن آن برایم دشوار است. این شرایط قابل قبول نیست. بنا بر این مایة افتخارم هست که همراه سایر نمایندگان پارلمان در میان شما هستم تا به شما بگویم، جای شما در اروپاست و در این پارلمان همیشه به شما خوشامد گفته می‌شود. در این پارلمان شما در خانة خودتان هستید.
وضعیت در حلب همان‌طور که گفته شد، کاملاً اسفناک است. حکومت آخوندهای (حاکم بر) ایران مسئولیت سنگینی در آن‌چه در سوریه رخ می‌دهد بر دوش دارد. این امری باورنکردنی است که همیشه به‌فراموشی سپرده می‌شود و نمی‌خواهند آن‌را به‌رسمیت بشناسند. حکومت سوریه بدون حمایت آخوندها نمی‌توانست سر کار باقی بماند. آخوندها از حکومت سوریه حمایت کردند. نقش حزب‌الله را همه می‌دانند. امروز باید به‌زبان آورد که رژیم ایران یکی از بزرگ‌ترین عوامل اغتشاش در کل خاورمیانه است و شیوه‌یی که اروپا دارد با آن مسئلة حقوق بشر و حکم اعدام را مسکوت می‌گذارد، چون تجارت بر همه‌چیز اولویت دارد، امری غیر قابل تحمل است. از نظر من واضح است که تمام درآمد چنین تجارتی، به زندگی یک کودک یا یک نفر در ایران نمی‌ارزد و هرگز نباید با دیکتاتورها تجارت کرد. امروز باید آنها را تنبیه کرد، باید آنها را تحت تعقیب قرار داد.
هر چه باشد، خانم رجوی ما در کنار شما مبارزه خواهیم کرد تا روزی که مردم ایران حاکمیت و آزادی خود را بازیابند.

تونه کلام – نماینده پارلمان اروپا از استونی
با تشکر فراوان. به دوستان ایرانیمان، بطور خاص خانم مریم رجوی، به گرمی خوشآمد میگویم. به نظرم بسیار مهم است که اینجا حضور داشته باشیم و شما با اغلب دوستان ایران آزاد دیدار میکنید. یکی از قدیمی ترین کمیته های پارلمان اروپا و در مواقعی این کمیته نویسنده بیانیه های متعددی بوده است. ما از حمایت اکثریت نمایندگان برای یک رویکرد اصولی در قبال رژیم ایران برخوردار بوده ایم.در بیانیه اخیر تاکید شده، هرگونه پیشرفت اقتصادی و سیاسی با رژیم ایران باید قویاً به بهبود واقعی وضعیت حقوق بشر بستگی داشته باشد. کمیسیون اروپا و دولتهای ما این تأکید را نادیده گرفتهاند درحالیکه در قطعنامه های اخیر ما در باره ایران قید شده است. چرا که در غیر این صورت، همانطور که خانم رجوی گفتند، حقوق بشر قربانی تجارت و منافع سیاسی خواهد شد. این هدف ما نیست.
خانم رجوی به باصطلاح مدره ها و سختسران اشاره کردند و همواره مورد نظر بسیاری از قدرتهای غربی است که تلاش کنند عناصر داخل یک دیکتاتوری را از هم تمیز دهند. به نظرم این یک رویا است.
همچنین اشاره شده است که هر روز با وضعیتی در خاورمیانه، عراق و سوریه مواجه هستیم، ما داریم یک عنصر بسیار مهم را نادیده میگیریم، یعنی گسترش و دخالت نظامی رژیم ایران، و صدور تروریسم آن عمیقاً باعث این وضعیت کنونی است.
بنابراین، به نظر من سئوال امروز این است که آیا ما واقعاً بدنبال تغییر برای شرایطی بهتر در این وضعیت هستیم؟ یعنی یک راه حل حداقل در سوریه، یا کماکان مایلیم به رویاهای خود ادامه دهیم، و انتظار و تصوری داشته باشیم که بتوان با دیکتاتورها به برخی توافقات رسید، در حالیکه رژیمهای آنها تغییر نکردهاند.
ترفند ما این بوده که بالاخره این واقعیت صحنه است. هیچ آلترناتیوی نبوده و ما مجبوریم با این رژیم وارد معامله شویم. میتوانم به شما بگویم که این سرابی بیش نیست و نه تنها ما داریم به مردم ایران خیانت میکنیم، بلکه به شهروندان خودمان هم خیانت کرده و آنها را دچار اغفال میکنیم، چرا که اتفاقاً آلترناتیو وجود دارد، و اینجا است. این تنها آلترناتیوی است که من از آن مطلع هستم. این یک آلترناتیو بسیار روشن ایرانی بر اساس جدایی دین و دولت و برابری میان زن و مرد، بر اساس دوستی با همه کشورهای همسایه و برچیدن برنامه تسلیحات هستهیی، است. به نظرم اگر واقعاً مایل به دسترسی به صلح و ثبات در منطقه باشیم، یعنی در مرزهای اتحادیه اروپا، ما باید و تعهد اخلاقی داریم که از این آلترناتیو حمایت کنیم.
با تشکر. اجازه دهید در حمایت از جنبش آزادی ایران متحد شویم.



هاینس بکر – نماینده پارلمان اروپا از اتریش
با تشکر فراوان از همکار عزیزم، با تشکر. ما در مناسبت مهمی در اینجا گرد هم آمدهایم. این روز اروپایی و جهانی حقوق بشر است. بنابراین، بسیار به موقع است که به وضعیت حقوق بشر در ایران و سابقه سالهای اخیر بنگریم. از نزدیک به چهار سال پیش امیدهای اشتباهی در اروپا ایجاد شد که توسط رژیم ایران و لابیهای آن در غرب هم تشویق شده است، که رئیس جمهوری کنونی، یعنی روحانی، اصلاحاتی را ارائه خواهد کرد، و اینکه او یک مدره است.
اما بعد از چهار سال برای همه ما هم بسیار روشن شده است. دیگر شکی نیست که او واقعاً یک دیکتاتور سنگدل است. او بطور واقع چهرة مدره برای مردم منطقه نیست. بطور خاص، بابت حمایت علنی او از دیکتاتور سوریه بشار اسد، نیروهای رژیم بصورت علنی در قتل عام در سوریه نقش دارند. زنان و کودکان از حضور آنها در سوریه رنج میبرند. سران رژیم ایران باید بابت جنایات جنگی مورد حسابرسی قرار گیرند.
ما به عنوان قانونگذاران اروپایی مسئولیت داریم و نمیتوانیم چشمان خود را نسبت به تراژدیهای در حال وقوع و نقش مهاجم رژیم ایران ببندیم. ما نمیتوانیم فقط اعمال را محکوم کنیم. باید که فعال شویم و اقداماتی اتخاذ کنیم، تا به ملایان نشان دهیم که ما به واقع جدی هستیم.
بنابراین اولین قدم به رسمیت شناختن اپوزیسیون دمکراتیک در برابر آخوندهای حاکم بر ایران است، یعنی شورای ملی مقاومت ایران و خانم مریم رجوی. من این افتخار را داشتم که خانم رجوی را در پاریس ملاقات کنم و از دیدن او امروز در پارلمان اروپا کاملاً تحت تأثیر قرار گرفته و بسیار خوشحال شدم. در نهایت باید به عنوان یک اتریشی بگویم که بسیار خوشحال شدم که روحانی مجبور به لغو سفر خود به وین شد، و علت آن تظاهراتی توسط حامیان خانم رجوی بود. او فوراً خواسته بود این تظاهراتها متوقف و لغو شوند. اما مقامات اتریشی قویاً این درخواست را رد کرده و این را قبول نکردند. بنابراین، روحانی تنها از اپوزیسیون خود ترس داشت. او یک روز قبل از رسیدن خود تصمیم به لغو سفر گرفت.. باید همه سطوح اتحادیه اروپا این پیام ساده و روشن را درک کنند، یعنی حمایت از شورای ملی شما، خانم رئیس جمهور، این بهترین گزینه برای نیل به یک ایران آزاد توسط مردم ایران است. با تشکر

آنا زابورسکا- نماینده پارلمان اروپا از اسلواکی
خانم رجوی گرامی، همکاران و دوستان عزیز گروه پارلمانی ایران آزاد، از حضور شما امروز در اینجا در پارلمان اروپا خوشحال هستیم. در ابتدا می خواستم جابجایی موفقیت آمیز کلیه ساکنان لیبرتی به یک کشور امن را به شما و جنبش تان تبریک بگویم. بسیاری از نمایندگان پارلمان اروپا از بسیار نزدیک وضعیت در اشرف و سپس لیبرتی را دنبال می کردند و قویاً راجع به آن حساس بودند. جامعه بین المللی و اتحادیه اروپا لازم است علامت قوی به تمام آنهایی که آزادی بیان و عقیده را سرکوب می کنند بفرستند. می توانیم خواهان توقف اعدام های دسته جمعی بشویم می توانیم خواهان توقف سیاست سرکوب زنان بشویم، نمی توانیم چشمان خود را بر روی نقض حقوق بشر درایران در ازای تجارت ببندیم. باید به رژیم ایران یک پیام روشن داد که جنایات علیه بشریت را تحمل نخواهیم کرد. یک اقدام می تواند حمایت از فراخوان شما خانم رجوی برای برای پایان دادن به معافیت از مجازات مرتکبین قتل عام سی هزار زندانی سیاسی در ۱۹۸۸ و به پای میز عدالت آوردن مسئولین (این جنایت) باشد.