گزارشهای مفسران و رسانه های بین المللی درباره رفسنجانی و نقش او در سرکوب و صدور تروریسم

بدنبال مرگ رفسنجانی، رسانه های خبری بین المللی، بر نقش او بعنوان نفر شماره ۲ رژیم در سرکوب و چپاول و صدور تروریسم و تلاش برای دست یابی به بمب اتمی تاکید کردند.

واشینگتن پست، گزارش داد: «رفسنجانی به‌عنوان رئیس‌جمهور (رژیم ایران)، به بی‌رحمی و خشونتش شهرت یافت و منتقدانش او را به دست‌داشتن در قتل چندین تن از مخالفان متهم کردند... (در دوران ریاست‌جمهوری او) بسیاری از ایرانیان که (رفسنجانی) را به‌خاطر... استفاده از موقعیتش برای ثروتمند کردن خانوادة خود فاسد تلقی می‌کردند، به او دشنام می‌دادند. (رفسنجانی) و سرویس‌های اطلاعاتی‌اش هم‌چنین در ترور مخالفان در ایران و اروپا وهمچنین در حملات تروریستی علیه غیر نظامیان، دست داشتند».

نیویورک‌تایمز می‌نویسد که رفسنجانی به فساد در جمع‌آوری ثروت و تاکتیک‌های خشنش در برخورد با مخالفان در داخل و خارج کشور شناخته می‌شد. آرژانتین، رفسنجانی و دیگر (مقامات رژیم) ایران را به هم‌دستی در بمب‌گذاری مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس... در سال 1994 متهم کرده بود. در سال 1997، دادگاهی در آلمان نتیجه‌گیری کرد که بالاترین سطح سران سیاسی (رژیم) ایران فرمان قتل 4 مخالف ایرانی کرد در تبعید را در برلین... صادر کرده‌اند.
نیویورک‌تایمز، اضافه کرد: «در حالی که (رفسنجانی در دوران ریاست‌جمهوری‌اش) در تلاش برای روابط بهتری با غرب بود، بر حق (رژیم) ایران برای توسعة برنامة اتمی اصرار می‌کرد و فتوای خمینی را... برای کشتن سلمان رشدی... حذف نکرد. فراتر از این منتقدان گفته‌اند، دوران ریاست‌جمهوری رفسنجانی مصادف با گسترش فساد و نفوذ سپاه پاسداران... در بنگاه‌های مهم اقتصادی بوده است.... در سال 2003 مجلة فوربز گفت، دارایی‌های شخصی رفسنجانی از یک میلیارد دلار فراتر رفته است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: رفسنجانی یک بازمانده سیاسی مکار و میلیونری بود که در میان قشر حاکم بر ایران با وجود نقطه نظرات باصطلاح مدره، باقی مانده بود.
آسوشیتد پرس افزود: رفسنجانی که ترکیبی از طنز مکارانه و سابقه یی در حرکات موذیانه، هم در سیاست و هم در (امور اجرایی) داشت باعث شده بود که مجموعه یی از القاب، همچون اکبرشاه به او داده شود. حضور او ( در رژیم ) چه بطور مستقیم و چه در پشت صحنه به اشکال مختلف احساس می شد. او همچنین یک طرف کهنه کار در جنگ سیاسی داخلی کشور بود و همچنین یک دلال در طرحهای مخفی همچون توافق تسلیحاتی ایران کنترا در سال 1980(1358) بوده است.
آسوشتید پرس افزود: در پشت صحنه فعالیتهای اتمی رژیم ایران, رفسنجانی خرید مخفیانه تکنولوژی و تجهیزات مربوطه را از پاکستان و سایر جاها هدایت کرد....
آسوشتید پرس در پایان نوشت: رفسنجانی بعنوان یک میانجیگر بالقوه برای مذاکرات با آمریکا و متحدان در بحران برنامه اتمی, در درون قشر حاکم حفظ شده بود. چهره او با اینحال ویژه گیهای سیاهتری هم داشت. دادستانهای آرژانتین رفسنجانی را بعنوان یکی از مقامات مظنون رژیم ایران خواندند که با بمبگذاری 1994در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس که 85کشته برجای گذاشت مرتبط بود .

روزنامة لوموند چاپ فرانسه، می‌نویسد: «(رفسنجانی) یکی از ترویج‌کنندگان برنامة مخفی اتمی بود که باعث سالیان انزوای بین‌المللی (حکومت ایران)... شد. قضاییة آرژانتین او را متهم می‌کند که مسئول حمله به مرکز یهودیان بوئنوس آیرس در سال 1994 بوده است... رفسنجانی حتی بیش از ولی فقیه (رژیم ایران) خامنه‌ای دوست و دشمن جدایی‌ناپذیرش در درون رژیم، فراز و نشیب‌های جمهوری اسلامی را از شروع (این حکومت) تا دوران معاصر مجسم می‌کرد. فهرست پست‌هایی که او برعهده داشته، بی‌نظیر است: رئیس مجلس از 1980 تا 1989، فرمانده عالی ارتش به‌مدت کوتاهی در سال 1988، رئیس‌جمهور از 1989 تا 1997، رئیس مجلس خبرگان (مسئول انتخاب و برکناری ولی فقیه) از 2007 تا 2011 و رئیس مجمع تشخیص مصلحت... از 1989 تا روز مرگش».