خواسته های مذاکره کنندگان اتمی در ژنو ازرژیم ایران، توقف پیشروی برنامه های هسته ای

در آستانه مذاکرات رژیم با کشورهای 1+5، خبرگزاری رویتر گزارش داد: مقامات غربی تاکید می کنند رژیم ایران باید حرفهای خودش را با عمل اثبات کند. و قدمهای مشخصی برای کاهش فعالیتهای اتمی خود بردارد.

رویتر افزود: یک مقام بلند پایه آمریکایی در این مورد گفت: آنچه ما در مرحله اول بدنبال آن هستیم. یک تفاهم اولیه است که طی آن برنامه هسته ای رژیم ایران را از پیشروی به جلو باز میدارد و این برنامه را برای اولین بار طی یک دهه به عقب بر می گرداند.
این مقام آمریکایی میگوید که در این مرحله رژیم ایران باید امکان بازرسیهای بین المللی از جنبه های مهم برنامه اتمی خود منجمله بازرسی از ساختمان راکتور آب سنگین در نزدیکی شهراراک را فراهم کند. که موجب نگرانی افزایش یابنده غرب بدلیل ساختن پلوتونیم برای بمب اتم شده است.
تلویزیون سی ان ان نیز گفت:
یک مقام عالیرتبه ی آمریکایی تمایل رژیم ایران به مصالحه در مورد بلندپروازیهای اتمی اش را به شدت و تاثیر تحریمها ربط داد و گفت: ما ازاین تحریمها حمایت میکنیم. این تحریمها ابزاری برای آوردن رژیم ایران به پای میز مذاکره و تغییر محاسبات استراتژیکی رژیم ایران بوده است.
در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه ظریف وزیر خارجه رژیم بر سخت بودن مذاکرات رژیم با کشورهای 1+5 در ژنو تاکید کرد و گفت:
هیئت های نمایندگی پنج + یک خیلی سخت مذاکرات را شروع کرده اند.
همچنین مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس هیذت مذاکره کننده 1+5 گفت مذاکرات پیچیده و وارد یک فاز سخت شده است.
خبرگزاری فرانسه - رویتر - سی ان ان 16آبان92