درگیریهای گسترده در الانبار و دیگر استانهای به پاخاسته عراق درپی تهاجم نظامیان مالکی

در پی درگیری بین نظامیان مالکی و عشایر مسلح رمادی ومدافعان میدان تحصن، دامنه درگیریهای به سایر استانهای به پاخاسته عراق کشیده شد.

به گزارش تلویزیون الجزیره، نظامیان مالکی با سلاح سنگین صبح دوشنبه به میدان تحصن در رمادی حمله کردند، منابع استانداری انبار گفتند، درجریان درگیری آنها با قوای مسلح عشایر، خسارتهای زیادی به آنها وارد شد. در حال حاضر ارتباط تلفنی اکثر شهرهای استان انبار و بطور خاص رمادی و فلوجه قطع است.
الجزیره گفت: این تهاجم علیرغم اعلام روز قبل مبنی بر رسیدن به یک توافق پایه ای بین نمایندگان متحصنین و کفیل وزارت دفاع عراق سعدون دلیمی، صورت میگیرد. بر اساس این توافق، قرار براین بود که درمقابل خاتمه تحصنها، ارتش از رمادی خارج شود و نماینده پارلمان احمد العلوانی آزاد شود..
الجزیره افزود درگیریها فقط منحصر به استان انبار نیست، در منطقه سلیمان بک واقع در استان صلاح‌الدین نیز درگیری آغاز شده و در آنجا با خمپاره به مواضع ارتش تهاجم شده است.


به گزارش تلویزیون التغییر، درحالیکه چهار نفر از مدافعین میدان تحصن رمادی به قتل رسیده اند و بمباران سنگین فلوجه ادامه دارد، تعدادی از افسران و سربازان مالکی  فرار کرده اند و دو گردان خواستار تامین برای خروج از شهر شده اند.
جوانان میدان رمادی اعلام کردند سربازانی که به آنها تعرض نمی کنند در امان هستند.تلویزیون التغییر به نقل از یک منبع افزود: 1500رزمنده همراه با 200زن  رزمنده و مسلح، مناطق خود در رمادی را تحت کنترل گرفتند.».

هم چنین تلویزیون فلوجه گزارش داد نیروهای عشائری در همبستگی با استان الانبار، شهرهای تکریت و سامراء و بیجی را به کنترل خود درآوردند ».

تلویزیون التغییر در گزارش دیگری از تحولات الانبار گفت: مالکی  بعد از اینکه نتوانست نیروهای زمینی خود را به مرکز الانبار برساند از هلی کوپتر برای شلیک به مردم استفاده می کند. مالکی همه ارتباطات رمادی را قطع کرده و تراکم آتش علیه میدانها و مردم  نشان می دهد که مالکی در صدد کشتار متحصنین است. التغییر گفت تا بعد از ظهر دوشنبه در اثر بمباران هوایی مالکی 13نفر به قتل رسیده اند. هم چنین تک تیراندازان مالکی روی ساختمانهای رمادی موضع گرفته اند.
در اعتراض به کشتار مالکی در رمادی جابر الجابری نماینده پارلمان از الانبار، عضویت خود در مجلس عراق را به حالت تعلیق در آورد ».
از سوی دیگر تلویزیون بغداد گزارش داد: عشایر مسلح مسیر جلولا به قره تپه را به تصرف خود درآوردند
تلویزیون بغداد گفت: درگیری در مناطق کشکول بین جلولا و قره تپه و در مناطقی از بعقوبه جریان دارد. عشایر مسلح مسیر قره تپه و جلولا را به تصرف خود در آورده اند تا از رسیدن نیروی تقویتی برای نیروهای مالکی جلوگیری کنند. در دیالی همبستگی با اهل سنت انبار بسیار بالاست.    

گزارش تلویزیون رافدین از نبردهای امروز عشایر با نیروهای مالکی در رمادی حاکی است: نیروهای عشایر توانستند 10 خودروی هامر نظامیان مالکی را در مسیر ” الجرایشی “ منهدم کنند.
شاهدان عینی به تلویزیون الرافدین گفتند سربازان تانکهای خود را ترک کرده اند و به خارج از میدان فرار کردند و نیروهای انقلاب توانستند به دهها تانک دست پیدا کنند. انقلابیون عشایر همچنین توانستند گردان یکم شبه نظامیان سوات که به سمت میدان تحصن پیشروی کرده بود را منهدم کنند. در همین حال درگیریهای سنگینی بین انقلابیون عشایر و ارتش المالکی در نزدیکی بیمارستان رمادی درگرفت که نیروهای مالکی متحمل خسارات سنگینی شدند.
رافدین درگزارش دیگری گفت: در صلاح الدین انقلابیون عشایر مسیر اتوبان بین تکریت ـ الدوز را بستند

به گزارش تلویزیون التغییر ناجح المیزان از رهبران تحصن گفت: امروز مالکی و نیروهایش پاسخ مردم الانبار را دیدند و این موضع قهرمانانه بر مردم ما مبارک باد امروز واقعیت مالکی برای همه روشن شد . جنگ با تروریزم یک فتنه و بهانه بود. این دروغگویی مالکی بود که روی خون ما می خواهد به جایی برسد. همه مناطق بپاخاسته را تشویق می کنیم که بپا خیزند و قیام کنند. امروز شش استان باید یک صدا باشند .امروز باید وارد عمل بشوند و دست به شورش عمومی بزنند. نماینده  قهرمان الانبار احمد العلوانی شایسته آن است که برایش دست به هر کاری بزنیم  بپا خیزید و قیام کنید

تلویزیون رافدین در گزارش دیگری گفت، افراد پلیس حفاظت موسسات درخواستهای مالکی برای شرکت در حمله به مردم و تحصن الانبار را رد کردند. بنا به این گزارش 20 خودروی هامر نیروهای مالکی از میدان نبرد در نزدیکی میدان عزت و شرف گریختند و به سمت فلوجه رفتند.
بابلیه گفت: مردم فلوجه با تمام ایل و تبارشان و با تمام سلاح ها و خودروهایشان جهت کمک به انقلابیون عزت و شرف به خیابانها میریزند.
تلویزیون فلوجه خبر داد: تعدادی از نیروهای پلیس محلی در رمادی از مالکی جدا شدند و به مردم پیوستند.

تلویزیون رافدین در گزارش از تحولات رمادی تا ظهر روز دوشنبه گفت: گردان واکنش سریع ” العماره“ مالکی بعد از درگیری سخت با نیروهای مسلح عشایری و مردم در منطقه ”مَلْعب” رمادی؛ پا به فرار گذاشت. انقلابیون عشایر بعد از بیرون راندن گردان واکنش سریع مالکی، کنترل مرکز پلیس در منطقه ”الملعب” را در رمادی بدست گرفتند.


به گزارش تلویزیون التغییر علامه شیخ عبدالملک السعدی در محکومیت یورش مالکی به میدان تحصن؛ پیامی به مردم رمادی فرستاد.
علامه  شیخ عبدالملک السعدی دراین پیام اعلام کرد :دولت مالکی می خواهد اهل سنت را کشتار کند. از نیروهای ارتش می خواهیم که به دستوراتی که شما را به جنگ فرامی خواند پاسخ ندهید. نباید درحمایت از یک حاکم ظالم خودتان را بسوزانید. هر کس که از مردم و آرمانش دفاع کند شهید است. ای شیوخ عشایری که مالکی توافقات با شما را زیر پا گذاشت از خودتان دفاع کنید زیرا که شما مظلوم هستید ودشمن می خواهد درخانه یتان به شما اهانت کند. دشمنی آنها را پاسخ بدهید؛ خدا باشماست.
علامه شیخ عبدالملک السعدی گفت: از اهالی انبار می خواهم که از خودشان دفاع کنند. اهالی قهرمان فلوجه راه را بر روی تجاوز کاران ببندید و مانع خونریزی بشوید  زیرا که مالکی می خواهد مردم شما را به بهانه تروریزم و به خاطر منافع انتخاباتی به قتل برساند.
علامه السعدی افزود: ای اهالی جنوب فرزندانتان در نیروهای نظامی را از شرکت در این فتنه برحذر دارید از آنها بخواهید که از این فتنه خارج شوند. وزیر دفاع و دولتهای محلی در شش استان و اعضای پارلمان و وزیران اهل سنت باید استعفا بدهند و روند سیاسی را تحریم کنند.


هم چنین مجمع فقهی علمای ارشد عراق فتوای حرام بودن مشارکت ارتش و پلیس در جنگ در استان انبار را صادر کرد تلویزیون بغداد گزارش داد: مجمع فقهی علمای ارشد عراق فتوای حرام بودن مشارکت ارتش و پلیس در جنگ در استان انبار را صادر کرد و از نیروها و شخصیتهای سنی که میثاق شرف را امضاء کردند خواستار عقب نشینی از این درگیری شد».    
9دی92