دبیرکل ملل متحد دکتر جین هول لوت را به عنوان مشاور ویژه دبیرکل برای انتقال ساکنان لیبرتی منصوب کرد

خانم هول لوت از 2003 تا 2009  معاون دبیر کل در حفاظت و حمایت از صلح و از 2009 تا 2013 معاون وزیر امنیت داخلی آمریکا بوده است
دکتر هول لوت با طیف گسترده‌یی از طرفهای ذیربط به ویژه کشورهای عضو کار می‌کند تا  به جابجایی ساکنان کمپ کمک کند

یکشنبه 15 دی ماه بانکی مون دبیر کل ملل متحد خانم جین هول لوت، را به عنوان نماینده  ویژه دبیرکل  برای انتقال ساکنان لیبرتی منصوب کرد.
سخنگوی دبیرکل تصریح کرد دکتر جین هول لوت در هماهنگی با نیکلای ملادنوف نماینده ویژه دبیرکل در عراق و رئیس یونامی کار خواهد کرد. ملادنوف هفته گذشته تاکید کرد دولت عراق، به عنوان بخشی از یاداشت تفاهم امضا شده با سازمان ملل در سال 2011 ، درمورد حفاظت از ساکنان لیبرتی مسئولیت دارد.
دکتر جین هول که در طول 35 سال گذشته پستهای کلیدی در دولت آمریکا و در سازمان ملل داشته است، در پست جدید خود خود با طیف گسترده‌یی از طرفهای ذیربط بویژه کشورهای عضو کار خواهد کرد تا  به انتقال ساکنان کمپ کمک نماید.
خانم جین هول از سال 2009 تا سال 2013 معاون وزیر امنیت داخلی آمریکا بود. او که کار دولتی  اش در آمریکا را در سال 1978 با درجه سرهنگی شروع کرد، از سال 1991 تاسال 1994 مدیر امور اروپا در شورای امنیت ملی در کاخ سفید بودو از 1994 تا 1999 ریاست کمیسیون کارنگی برای جلوگیری از منازعات مرگبار را بر عهده داشت.
او قبل از اینکه از سوی سنای آمریکا به عنوان معاون وزیر امنیت داخلی آمریکا مورد تایید قرار گیرد، از سال 2003 تا سال2009 در ملل متحد در پست معاون دبیرکل برای حمایت از تامین صلح و معاون دبیرکل برای حمایت از ماموریت در دپارتمان عملیات حفاظت از صلح کار کرده است. وی همچنین مدتی معاون مدیرکل و رئیس بخش عملیات «بنیاد سازمان ملل» و «اعانه جهانی بهتر»  بود.
مرکز خبر ملل متحد که اظهارات سخنگوی دبیرکل را منتشر کرده است، تصریح میکند کمپ لیبرتی که در نزدیکی فرودگاه بغداد قرار دارد محل استقرار حدود 3200 تبعیدی ایرانی ، اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران است که از دهه 1980 در عراق بوده اند. از سال 2011 کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد همراه با هیئت همیاری سازمان ملل در عراق (یونامی) تلاش کرده اند  تا فرصتهایی را در خارج از عراق برای انتقال تمامی ساکنان کمپ به وجود آورند.
مرکز خبر ملل متحد می افزاید : کمپ لیبرتی و همچنین کمپ اشرف که قبلا این گروه را در خود جای داده بود، هدف حملات خشونت بار قرار گرفته اند.
رویتر و نیویورک تایمز در این رابطه نوشتند : انتصاب خانم هول لوت یک مقام ارشد ملل متحد درسالهاهی2003 تا 2009، بعد از یک رشته حملات جدی به مجاهدین خلق در عراق صورت میگیرد. بیش از 50 تن در کمپ اشرف در ماه سپتامبر در یک حمله کشته شدند که ملل متحد آن را به عنوان یک جنایت سبعانه توصیف کرد و محکومیت آمریکا و انگلستان را  به دنبال داشت. مهاجمان، با ارتکاب قتلهایی با شیوه اعدام  و کارگذاشتن بمب، این حمله را به اجرا در آوردند.
همچنین یک حمله موشکی کشنده به کمپ لیبرتی  در 26 دسامبر صورت گرفت که مجاهدین میگویند 4 تن از ساکنان را به قتل رسانده و  70 تن دیگر را مجروح کرد است. مجاهدین حکومتهای عراق و ایران را مقصر این حمله میدانند.
رویتر و نیویورک تایمز نوشتند: مریم رجوی به یک تحقیقات مستقل توسط ملل متحد، در مورد حملات علیه پناهندگان ایرانی در عراق و همچنین به دخالت آمریکا، اتحادیه اروپا و ملل متحد برای حفاظت پناهندگان ایرانی در کمپ لیبرتی فراخوان داد.
سایت سازمان ملل-15دی92