دلواپسی و هراس خامنه ای از بن‌بست اتمی و هشدارهای او به روحانی

شیخ حسن روحانی و رفسنجانی در حرفهایشان به مناسبت سال جدید، با دم زدن از اعتدال، باند غالب را به لشکرکشی در نمایشهای انتخابات مجلس و خبرگان ارتجاع، تهدیدکردند و روحانی صریحا گفت:«سال جدید، سال انتخابات است، باید فضای بهتری را برای فعالیت احزاب بهوجود آوریم, آستانه تحمل رو بالاتر ببریم ..به همه نشان دهیم که افکار مختلف رو ما تحمل میکنیم».

وی باکنایه به وضعیت بیماری و فقدان آرامش به خاطر احتمال مرگ خامنه ای، خواستار سهم بیشتر درقدرت تحت عنوان همکاری شد، و درمورد خبرگان ارتجاع اضافه کرد:«مجلس خبرگانی را بهوجود بیاوریم که ثبات بیشتر برای کشور و آرامش بیشتر برای افکار عمومی جامعه ما بهوجود آورد و اینکار با همکاری یکدیگر امکانپذیر است».
سیما
ازسوی دیگر، خامنه ای که در دیدار با خبرگان ارتجاع  وعده داده بود «اگر زنده ماندم حرفهای مهمی دراول سال خواهم زد»، فرصت را در سخنرانی  خود درمشهد مغتم شمرد و با حمایت از «دلواپسان» اتمی، روحانی را شلاق کش کرد که نباید به آنها حمله کند.
خلیفه ارتجاع نشان داد دلواپس اول خود اوست و  خطاب  به روحانی تاکید کرد که حمایت از دولت او به معنی دادن چک سفید نیست و برسر بحران اتمی و تحریمها با صراحت کامل به ابراز مخالفت و دلواپسی پرداخت و گفت: «ممکنه در یک قضیه ای یک عده ای دغدغه داشته باشند, دغدغه داشتن جرم نیست, دلواپس بودن جرم نیست , میتوانند کسانی حقیقتاً نسبت به یک مسأله مهم و حساس کشور احساس دلواپسی ودغدغه مندی کنند اما این بهمعنای متهم کردن نباشد بهمعنای نادیده گرفتن زحمات و خدمات نباشد, از آنطرف هم دولت و طرفداران دولت و کسانی که ابراز دغدغه و دلواپسی میکنند بایستی اهانتی نشود, من این رو صریحا به ملت عزیزمان عرض میکنم قبلاً هم گفتم من از همه دولتها در دوران مسئولیت خودم حمایت کردم از این دولت هم حمایت میکنم, هر جا هم لازم باشد تذکر میدهم البته چک سفید امضا هم به کسی نمیدهم  (شعار)
دو جور نگاه وجود دارد به رونق اقتصادی و پیشرفت اقتصاد یک نگاه می گوید که ما پیشرفت اقتصاد را باید از ظرفیتهای درون کشور و درون مردم تامین بکنیم, این یک نگاه.
نکاه دوم نگاه به اقتصاد کشور, به پیشرفت اقتصاد با استفاده کمک از بیرون مرزهاست,   میگه سیاست خارجیمون رو تغییر بدهیم تا اقتصاد ما درست بشود با فلان مستکبر کنار بیاییم تا اقتصاد رونق پیدا بکند, این نگاه دوم یک نگاه کاملاً غلط و عقیم و بیفایده است.
وقتی که شما نگاه میکنید به بیرون مواجه میشید با یک مسأله ای مثل کاهش قیمت نفت ناگهان قدرتهای مستکبر با همراهی ایادی منطقه ای خودشون متأسفانه به این نتیجه میرسند که قیمت نفت را به نصف و گاهی کمتر از نصف برسانند شما مواجه میشید من پیام رئیسجمهور آمریکا را که بهمناسبت عید نوروز خطاب به مردم ایران کرده است دیدم او در این پیام می گوید که شما بیائید حرفهای ما را قبول بکنید در واقع محتوا و محصول حرف او اینه می گه در مذاکرات هسته ای آنچیزی را که ما بشما دیکته میکنیم این رو شما قبول بکنید تا در کشور شما کار بهوجود بیاد سرمایه بهوجود بیاد تا فعالیت اقتصادی در کشور شما راه بیفته یعنی همین نگاه   دوم
نکته چهارم اینست که در زمینه اقتصاد تحریم تنها ابزار دشمن است   اینرا بدانند. تنها ابزار دشمن برای مقابله با ملت ایران امروز عبارتست از  تحریم اگر ما درست عمل کنید با تدبیر عمل کنیم تحریم میتواند بی اثر بشود».

خامنه ای در سخنرانی خود درمشهد، بار دیگر خط قرمزهای حفظ نظام ولایت وترس و دلواپسی خود در مذاکرات اتمی و در زمینه مذاکره با آمریکا و ترس و وحشت از عواقب آن برای تمامیت رژیم آخوندی را برملا کرد و گفت:« اولا در زمینه مسایل هستهیی دشمنان ما، که طرف مقابل ملت ایران قرار دارند که عمده هم آمریکا است. اینها دارند با تدبیر و با سیاست گذاری حرکت میکنند. این رو ما توجه داریم کاملاً.
در همین پیام نوروزی رئیسجمهور آمریکا متأسفانه حرفهای غیر صادقانه ای وجود داشت یکیش با اینکه نسبت به ملت ایران ابراز علی الظاهر اظهار دوستی میکنند اما انسان کاملاً به روشنی در مییابد که این اظهارات صادقانه نیست. یکی از حرفها این بود که در ایران کسانی هستند که که باحل دیپلوماتیک   مسأله هستهیی موافقت ندارند این را او میگه. میگه در ایران کسانی هستند که نمیخواهند مسأله هستهیی با مذاکرات دیپلوماسی حل وفصل بشود این دروغه. در ایران هیچکس نیست که نخواهد مسآله هستهیی حل بشود و با مذاکرات حل بشود. اونی که ملت ایران نمیخواهند عبارتست از قبول تحمیلها و زورگوییهای آمریکا. اینو نمیخواهند
اونچه که ملت ایران در مقابل آن مقاومت میکند قبول زورگوییهای طرف مقابل است. طرف مقابل میگوید بیائید مذاکره کنیم وشماحرفهای ما را مو به مو قبول کنید این رو میگوید. ملت ایران در مقابل این ایستاده است و یقینا نه مسؤلین ما نه هیأت مذاکرهکننده و پشت سر اونهاملت ایران مطلقاً این را قبول نخواهد کرد.  نکته دیگر، نکته دوم در مورد مسائل هستهیی این است که این مذاکراتی که امروز در جریان است، که با دولتهای اروپایی و با آمریکا مذاکره میکنند، مذاکره با آمریکا، صرفاً در قضیه هستهیی است و لاغیر. این را همه بدونند. ما درباره مسائل منطقه یی, با آمریکا مذاکرهیی نمیکنیم،
ما نه در مسائل منطقه یی, نه در مسائل داخلی، نه در مسأله تسلیحات، با آمریکا مطلقاً صحبت و مذاکرهیی نداریم. مذاکره صرفاً در قضیه هستهیی است و اینکه ما در موضوع هستهیی با روش دیپلوماسی چگونه میتوانیم به نتیجه برسیم.
نکته سوم, اینی که آمریکاییها تکرار میکنند که ما قرارداد با ایران میبندیم، بعد نگاه میکنیم ببینیم اگر به قرارداد عمل کردند، تحریمها را برمی داریم, این حرف حرف غلط و غیرقابل قبولی است. این را ما قبول نداریم. تحریمها, رفع تحریمها, جزو موضوعات مذاکره است، نه نتیجه مذاکرات .
رفع تحریمها باید بدون هیچ فاصلهیی در هنگام رسیدن به توافق انجام بگیره، یعنی رفع تحریم جزو توافق است نه چیزی مترصد بر توافق.
یک نکته دیگر, آمریکاییها تکرار میکنند که ایران بایستی در تصمیمهایی که می گیرد، و چیزهایی که قبول میکند, بازگشت ناپذیری وجود داشته باشد, این را ما قبول نداریم .  
این را ما قبول نداریم, اگر چنانکه طرف مقابل, میتواند به هر بهانهیی باز هم تحریمها را برقرار کند علیه ملت ایران, هیچ وجهی ندارد که هیأت مذاکرهکننده ما بپذیرد کاری انجام بدهد که این کار برگشت ناپذیر است به هیچوجه.