تحریم‌های جدید علیه رژیم آخوندی در سنای ایالات متحده

تأکید سناتورهای ارشد هر دو حزب آمریکا بر لزوم تصویب تحریم‌های جدید علیه رژیم آخوندی به‌خاطر برنامة موشکی، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر

هم‌زمان با جلسات استماع در سنای آمریکا، اجلاس سنا برای بررسی لایحة دو حزبی اس ۷۲۲ برای اعمال تحریم‌های جدید علیه رژیم آخوندی ادامه دارد. روز دوشنبه سنای آمریکا با رأی‌گیری شفاهی به استمرار کار در راستای تصویب نهایی این لایحه که «قانون سال ۲۰۱۷ برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده (رژیم) ایران» نام دارد، رأی داد.

این لایحه که هفتة گذشته پیگیری دستور کار آن با رأی اکثریت قاطع بیش از ۹۰ سناتور از ۱۰۰ عضو سنا، به تصویب رسید توسط سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی ارائه شده و از حمایت ۵۷ حامی مشترک برخوردار است.

در جلسه سنای آمریکا سناتور میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در سخنان خود، گفت: «روز دوشنبه سنا گام دیگری را برای پیشبرد لایحة کلیدی تحریم‌ها به‌منظور حسابرسی از (رژیم) ایران برداشت. (رژیم) ایران یک استراتژی منطقه‌یی را در پیش گرفته که هدف آن تقویت شبه نظامیان شیعی مثل حزب‌الله، عوامل حوثی و دیگر گروه‌هاست. بعد از سالیان تمایل دولت اوباما برای بی‌توجهی به فعالیت‌های بدخواهانة (رژیم) ایران و ناتوانی (دولت قبلی) به برخورد با تحریکات (این رژیم)، بالأخره دولتی داریم که با خواست ما برای اتخاذ رویکردی قوی‌تر اشتراک نظر دارد...».

سناتور مک‌کانل، اضافه کرد: «این لایحه توانایی ما را برای حسابرسی از (رژیم) ایران تقویت خواهد کرد که با توجه به ادامة آزمایش‌های موشک بالیستیک (رژیم) ایران، و حمایت آن از تروریسم در سراسر منطقه، بسیار مهم است...».

سناتور جان کورنین دومین سناتور ارشد اکثریت جمهوری‌خواه نیز در سخنان خود، تأکید کرد: «روز دوشنبه سنا به پیشبرد (لایحة) تحریم‌های قوی جدید برای حسابرسی از (رژیم) ایران به‌خاطر استمرار حمایتش از تروریسم رأی داد. اتفاق آرایی که ما داشتیم، یک پیام قوی به جهان است مبنی بر این‌که ایالات متحده هم‌دستی (رژیم) ایران در تروریسم را تحمل نخواهد کرد...».

سناتور کورنین، خاطرنشان کرد: «همین ماه گذشته رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که رژیم ایران هم‌چنان یک حامی اصلی تروریسم است. من به این جمله این را اضافه می‌کنم که (رژیم ایران) اصلی‌ترین حامی تروریسم است... توافق اتمی اوباما، هیچ کاری را برای متوقف‌کردن سرمایه‌گذاری (رژیم) ایران بر روی تروریسم در سراسر جهان انجام نداد. فقط پول بیشتری را در اختیار (رژیم) ایران قرار داد که می‌تواند از آن برای تأمین مالی اعمال تروریستی در سراسر جهان استفاده کند... (رژیم) ایران در سوریه به تقویت و ایجاد پوشش برای بشار اسد، جلاد دمشق حتی بعد از استفادة وحشیانة او از تسلیحات شیمیایی علیه مردم خودش، ادامه می‌دهد...».

وی افزود: «دوشنبه‌شب نشانی از یک پیام اتحاد را علیه تروریسم مشاهده کردیم و علامتی از این که سنا برای متوقف‌کردن (رژیم) ایران در راستای تقویت خودش، مبارزه خواهد کرد.... لایحه سنا با اعمال تحریم‌های جدید علیه سپاه پاسداران، روشن می‌سازد که سپاه مسئول فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و تروریسم در منطقه است. این لایحه هم‌چنین به نقض حقوق بشر (رژیم) ایران می‌پردازد و به وزیر خارجه فرمان می‌دهد که فهرستی از کسانی را ارائه کند که مسئول نقض حقوق بشر هستند تا بتوانیم دست به اقدامات بیشتری علیه آنها بزنیم».
سناتور کورنین با اشاره به الحاقیة خودش برای تحریم شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر حکومت آخوندی، گفت: «ماهان ایر به‌عنوان حمل و نقل کنندة تروریست‌ها و تسلیحات، چیزی جز یک پوشش تجاری برای اقدامات تروریستی نیست».

سناتور لینزی گراهام کاندیدای پیشین ریاست‌جمهور نیز طی سخنانی در اجلاس سنا، گفت: «حکومت مذهبی در ایران، اصلی‌ترین نیروی بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه است... تلاش‌های (رژیم) ایران برای تسلط بر عراق، سوریه، لبنان و یمن باید پس زده شود... این حکومت مذهبی در ایران، بزرگ‌ترین خطر برای نظم جهانی است... رژیم ایران در تلاش است تا به نحوی بی‌سابقه، خاورمیانه را بی‌ثبات کند».

وی با انتقاد از امتیازهای ناموجه اوباما به رژیم آخوندی در توافق اتمی، گفت: «این توافق باید جایگزین بشود... از زمان اجرای برجام... (رژیم ایران) در نقض قطعنامه‌های ملل متحد، آزمایش‌های موشکی انجام می‌دهد...، آنها ایدئولوژی افراطی شیعی خود را به سراسر جهان و خاورمیانه گسترش می‌دهند؛ از پولی که از آن توافق عاید رژیم ایران شده است، برای ساختن... پل و بیمارستان استفاده نخواهد شد، بلکه این پول صرف افزایش قدرت کشندگی سپاه پاسداران و سایر نیروهای نظامی (این رژیم) می‌شود».

سناتور جان مک‌کین رئیس کمیتة قوای مسلح سنا نیز با تأکید بر لزوم مقابله با مداخلات تروریستی رژیم، تصریح کرد: (رژیم) ایران به رفتار تجاوزکارانة خود ادامه داده است...
هم‌چنین سناتور بن کاردین رئیس دموکرات‌ها در کمیتة روابط خارجی طی سخنانی، گفت: «تصویب لایحة تحریم‌های (رژیم) ایران، به‌خاطر فعالیت‌های کنونی (این رژیم) از اهمیت حیاتی برخوردار است...».

سناتور ایمی کلوباخر از دیگر سناتورهای حزب دموکرات نیز، تأکید کرد: «ما باید رژیم ایران را به‌خاطر آزمایش‌های موشکی، تأمین مالی تروریسم و نقض حقوق بشر مورد حسابرسی قرار بدهیم... به همین دلیل من از اولین حامیان مشترک لایحة سنا بوده‌ام... مأموریت ما روشن است: باید از شهروندان خودمان و از متحدانمان حفاظت کنیم؛ آن هم با اجرای یک لایحة قوی برای تضمین این‌که رژیم ایران بر سر التزامات بین‌المللی‌اش تقلب نکند. این رژیم باید بداند که اگر قوانین را نقض کند، مورد حسابرسی قرار خواهد گرفت. دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای انجام این کار با هم همراه شده‌اند و امیدوارم این هفته این لایحه را به تصویب برسانیم».

سناتور تام کاتن نیز در سخنانش در اجلاس سنا، تأکید کرد: «من از حامیان مشترک اولیة لایحة تحریم‌های رژیم ایران هستم و لذا مشخص است که از آن حمایت می‌کنم؛ اما تنها نگرانی من این است که چرا ما این لایحه را زودتر تصویب نکردیم... به‌مدت ۸ سال اوباما هر کاری را که می‌توانست در راستای لطف به آخوندها در تهران انجام داد. او اعتراضات مردمی سال ۲۰۰۹ را نادیده گرفت...

سناتور کاتن اضافه کرد: «این لایحه... تحریم‌های سختی را بر روی هر کسی اعمال می‌کند که در کمک به رژیم ایران برای توسعة موشک‌های بالیستیک، دور زدن تحریم تسلیحاتی و گسترش تروریسم در سراسر جهان نقش داشته باشد».