نیویورک تایمز: این هفته دموکراسی شکننده عراق از لبه سراشیبی اش بازگشت

نیویورک تایمز درسرمقاله امروز خود تحت عنوان،«از سرگیری انتخابات عراق » نوشت: این هفته دموکراسی شکننده عراق از لبه سراشیبی اش بازگشت ولی برخلاف انتظار نخست وزیر نوری المالکی مجددا باردیگر آن را به سمت این لبه پیش راند.

وقتیکه یک دادگاه استیناف، یک تصمیم ننگین دولت برای ممنوعیت صدها کاندیدا، که بسیاری از آنها شخصیتهای برجسته سنی می باشند را از شرکت در انتخابات پارلمانی ماه آینده ملغی کرد ما آرامش خاطر پیدا کردیم. ولی وقتیکه آقای مالکی، با بیشرمی این حکم را بعنوان غیرقانونی محکوم کرد و خواهان یک جلسه اضطراری پارلمان شد، سر خورده شدیم.
سرمقاله نیویورک تایمز می افزاید: شکی نیست که کمسیون حذف کننده کاندیداها به ریاست چلبی در نظر دارد سنی ها را از حق رای محروم کند. اما بعد از سالها خشونت فرقهیی، عراق ظرفیت چنین بازیهای خطرناکی را ندارد. ولی در زمانیکه سیاستمداران پیچ خورده اند، موجب آرامش خاطر است که می بینیم دادگاه چنین تصمیمی را اتخاذ می کند که آشکارا در جهت منافع عراق است.
یویورک تایمز میافزاید: آقای چلبی برنامه اش را برای نخست وزیر شدن به پیش می راند او و دوستانش در تهران به دنبال راههایی بوده اند تا رقبا را محروم کنند بحران خاتمه نیافته است. هم اینک آقای مالکی و پارلمان بایستی کمپین را از سر گیرند. اما رهبران عراق به جای تلاش در محروم کردن رقبا از انتخابات، بایستی راجع به بسیاری از مشکلات جدی کشورشان بحث کنند و به رایدهندگان بگویند چگونه می خواهند این مشکلات را حل کنند.
سرمقاله نیویورک تایمز درپایان تاکید می کند : برای اینکه عراق با ثبات و شکوفا شود- و نیروهای آمریکایی بتوانند به سلامت به خانه برگردند- لیست کاندیداها و دولت بعدی عراق بایستی تمام مردم عراق را نمایندگی کند.

رژیم آخوندی با استقبال از مقابله نوری مالکی با حکم قضاییه عراق مبنی برشرکت کاندیداها درانتخابات، در خبرگزاری رسمی رژیم با دجالگری نوشت: نخست وزیر عراق دخالت آمریکا در انتخابات کشورش را نمی‌پذیرد.
خبرگز اری رسمی رژیم ، درعین حال به تصمیمگیری ازسوی قضائیه عراق اذعان کرد و نوشت: کمیته تشخیص مرکب از ‪ ۷ قاضی خواستار مشارکت همه نامزدهای حذف شده در انتخابات شد

ازسوی دیگر خبرگز اری حکومتی ایرنا نوشت: کمیته مجلس ملی عراق موسوم به کمیته بازجویی مدتی قبل حدود ‪ ۵۰۰ نفر از افراد وابسته به رژیم سابق بعث عراق را از نامزدی برای مجلس این کشور منع کرد ....
سفیر آمریکا در عراق برای حل این مساله خواستار لغو ممنوعیت آنها از نامزدی انتخابات شد