گزیده اخبار ایران و خاورمیانه از خبرگزاری فرانسه

 روز یکشنبه 18  بهمن 88

تهران  -  محمود احمدی نژاد به رئیس سازمان اتمی ایران ابلاغ کرد تا  غنی سازی اورانیوم  با درصد بالاتر را شروع کنند . بعد از اینکه به نظر میرسید احتمال دارد احمدی نژاد قرارداد سوخت اتمی هماهنگ شده توسط سازمان ملل را بپذیرد ابلاغ امروز وی جهت غنی سازی  اورانیوم در سطح بالاتر , اختلافات این کشور  با کشورهای غربی را افزایش خواهد داد .

واشینگتن -  وزیر خارجه امریکا هیلاری کلینتون گفت تهدید یک ایران مسلح به سلاح اتمی برای آمریکا یک تهدید  ”واقعی” است ولی القاعده یک تهدید حتی بزرگتری برای آمریکا هست.

تهران  - ایران گفت هفت نفر را به اتهام برنامهریزی برای دامن زدن به ناآرامیها در 11 فوریه ( 22 بهمن ) روزی که ایران سالگرد انقلاب اسلامی را برگزار میکند دستگیر کرده است.

بغداد - پارلمان عراق نشست اضطراری خود را که قرار بود ساعت 1600 روز یکشنبه برگزار شود به روز دوشنبه موکول کرد. این نشست اضطراری برای بحث در مورد تصمیم بحث برانگیز مجاز کردن مجدد شرکت صدها نفر از کاندیداهای منع شده در انتخابات میباشد.

لبنان -  لبنان گفت که جعبه سیاه متعلق به هواپیمای مسافربری خطوط هوائی اتیوپی را که بعد از بلند شدن از باند فرودگاه بیروت در دریا سقوط کرده بود را پیدا کرده است,  در این سانحه 90 نفر کشته شدند.

بغداد - گروه اسلام گرای افراطی شیعه که مدعی به گروگان گرفتن یک پیمانکار امریکائی عراقی تبار شده بود امروز اعلام کرد که یک گروگان دیگر آمریکائی را نیز به مدت دو سال است در اختیار دارد  .

لندن  -  رئیس ارتباطات سابق تونی بلر امروز در کمیته تحقیق جنگ عراق از تصمیمات تونی بلر در رابطه با جنگ عراق دفاع کرد .

اسرائیل   -  دیدهبان حقوق بشر گفت اسرائیل در تحقیقات مناسب در رابطه با جنایات صورت گرفته در جنگ نابودکننده غزه در زمستان گذشته که سازمان ملل از این کشور خواستار آن شده بود کوتاهی کرده است

دبی  -  دو هفته بعد از ترور یکی از اعضا جنبش بنیادگرای اسلامی حماس در دبی, یک وئدیوی از وی در کانال تلویزیونی الجزئره پخش گردید که در این نوار او به کشتن دو سرباز اسرائیلی در سال 1989 اعتراف میکند.

لیبی  -  دادگاه لیبی اتهامات یک تاجر سوئیسی را که متهم به فعالیتهای غیر قانونی تجاری در لیبی شده بود را منتفی کرد و بدینوسیله این تاجر سوئیسی بعد از 19 ماه اجازه مییابد این کشور را ترک نماید.