تحولات و تظاهرات روز جمعه عراق

تظاهرات روز جمعه مردم عراق در چهل و یکمین هفته خود در بغداد و استانهای نجف، بابل، کربلاء، واسط، ذیقار، بصره، میسان و دیوانیه در میان تدابیر شدید امنیتی با شعارهایی علیه دخالت رژیم آخوندی و اجرای اصلاحات، تشکیل دولت تکنوکرات و مبارزه با فساد برگزار شد.

تظاهر کنندگان بر خواسته خود که دولت تکنوکرات و ضرورت از بین بردن سهمیه بندی فرقه ای و حاکمیت احزاب بود تأکید کردند.
به گزارش رسانه های عراق، یک منبع در وزارت کشور عراق گفت: نیروهای امنیتی اقدام به بستن ورودیهای بغداد کرده و مانع ورود و خروج خودروها شدند. نیروهای امنیتی پلهایی را که منتهی به منطقه سبز می شوند را با بلوکهای سیمانی بستند.

به گزارش رسانه ها تظاهرکنندگان در میدان تحریر که از جریانات مدنی بودند شعارهایی علیه رژیم ایران سر دادند و گفتند: ”رژیم ایران ازعراق بیرون برود”.
 گزارشگر العربیه گفت: در میدان تحریر مردم و جنبشها و فعالین مدنی علیه دخالت (رژیم) ایران در عراق شعار دادند و این یک نقطه تحول و نکته قابل توجه می باشد.

 برخی می گویند که موضع گیری ولایتی باعث تحریک جامعه عراق شده است؛ زیرا که او عراقیان را با شبه نظامیان بسیج تهدید کرده بود و گفته بود، برای شبه نظامیان سخت نیست در مقابل برخی که آنها را غیرمسئول و ناآگاه توصیف کرده بودند بایستند.
یک پارلمانتر از اتحاد نیروهای عراقی در مصاحبه با العربیه الحدث گفت: همه مردم عراق می دانند که دخالتهای رژیم ایران در امور عراق مستمر است و این رژیم در امور کوچک و بزرگ دخالت می کند. ما بارها گفتیم که مسایل عراق باید در بین عراقیان حل وفصل شود.
علاوه بر بغداد تظاهرات در سایر استانهای جنوبی عراق بر انجام اصلاحات و مبارزه با فساد متمرکز بود. در بابل تظاهرکنندگان خواستار اصلاح نظامی سیاسی و قضایی در کشور و محاکمه فاسدان و سارقان اموال عمومی شدند.
در واسط، بصره و دیوانیه تظاهرکنندگان خواستار اصلاحات همه جانبه و تشکیل دولت تکنوکرات شدند.
در کوفه تظاهر کنندگان شعار”نه نه به فساد، نه نه به شبه نظامیان گستاخ“ سر دادند.