تحولات عراق - جنایات شبه‌نظامیان وابسته به رژیم آخوندی

شاهدان جنایت شبه نظامیان وابسته به رژیم آخوندی در بروانه در استان دیالی عراق که موفق شدند از مهلکه جان سالم به در ببرند، به خبرگزاری رویتر گفتند نیروهای عراقی نظاره گر کشتار 72 تن از اهالی بروانه توسط شبه نظامیان بودند و اقدامی انجام ندادند.

رویتر نوشت: شاهدان نجات یافته داستان مشابه یی را بیان می کنند. آنها توسط مردان یونیفورم پوش از خانه هایشان بیرون برده شدند، در حالی که سرهایشان پائین و بهمدیگر چسبیده بودند سپس در گروههای کوچکتر به زمین همواری برده شده و آنها را مجبور کردند زانو بزنند و یک به یک مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. ساکنان و مقامات استان می گویند در این کشتار حداقل 72 فرد غیرمسلح به قتل رسیدند. شاهدان عینی قاتلان و کشتار کنندگان را ترکیبی از شبه نظامیان شیعی در  نیروهای امنیتی شناسائی کردند.

رویتر افزود: ابوعمر که یک تاجر بی خانمان شده از سینسیل است روز دوشنبه حوالی ساعت 1530 در خانه خود بود که 10 خودرو هاموی با چند ده مرد وارد روستا شدند. یونیفورمهای سیاه و قهوه یی آنها نشان می داد که بعضی از آنها وابسته به شبه نظامیان شیعی در نیروهای دولتی هستند بقیه به نظر می رسید که افراد غیرنظامی بودند.
دستان ابوعمر را با طناب به دستان پسر 12ساله اش را بیماری و عقب ماندگی روانی داشت بستند. آنها همین کار را با دو پسر بزرگتر وی و هم چنین سه برادرش انجام دادند. ابو عمر گفت ”آنها را پشت دیوار می بردند و در کمتر از یک دقیقه صدای شلیکی می آمد.

رویتر در ادامه گزارش خود نوشت:  ابو مازن 25ساله که کشاورزی است که پنج ماه قبل از سینسیل Sinsil به پروانه فرار کرده بود تقریبا توضیحات و شهادت مشابه یی را به خبرگزاری رویتر ارائه داد...او گفت بعضی ازمردان مسلح پارچه یی سبز رنگ به پیشانی خود بسته بودند که رویش اسم حسین نوشته شده بود... کشتار روز دوشنبه در حضور نیروهای عراقی صورت گرفته است.
خبرگزاری رویتر در پایان نوشت: دیگر شاهدان عینی گفتند سربازان ارتشی در حالی که شبه نظامیان در حال اعدام شهروندان غیرنظامی بودند بدون اقدام در کناری ایستاده بودند و بعضی از آنها گریه می کردند...

کشتار و قتل عام مردم توسط شبه نظامیان مورد حمایت رژیم ایران در بروانه از توابع دیالی، موجی از محکومیت توسط نمایندگان مردم و شخصیتهای سیاسی عراقی را برانگیخته و خواستار اقدامات عملی علیه این جنایات شده اند.
حسین الزبیدی عضو سابق شورای استان دیالی اعلام کرد: آن چیزی که در دیالی می گذرد و قتل عامی که انجام شد، اولین قتل عامی نبود که در استان دیالی اتفاق می افتد. وی در مصاحبه ای با تلویزیون العربیه الحدث با اشاره به  قتل عام های گذشته در این استان گفت.  چند ماه قبل فرماندهان امنیتی خواستند که اهل سنت در آزادسازی شروین و سَنسَل از دست داعش شرکت کنند. عشایر سنی پاسخ مثبت دادند... اما آن چه ما را شوکه کرد  این بود که داعش ناپدید شد ولی شبه نظامیان بسیج و ارگانهای امنیتی 1600 خانه در شروین را به آتش کشیدند. همه کسانی که در بروانه کشته شدند از عرب اهل سنت بودند. شبه نظامیان بسیج آنها را جلوی زنان و کودکان کشتند. وضعیت وحشتناکی بود، مردم به قبرستانها فرار کردند. زنی شروع به فریاد زدن کرد چرا که پسرش و همسرش را در جلوی چشمش کشتند. شبه نظامیان او را بر روی جسد پسر و همسرش انداختند. آن چه که در دیالی رخ داد نقض تمامی قوانین حقوق بشر و، نقض آشکار معاهدات بین المللی است و دولت در قبال آن چه که در دیالی رخ داد مسؤل است
عضو سابق شورای استان دیالی افزود: ارگانهای امنیتی بعد از این که این جنایت را انجام دادند اقدام به پوشاندن این جنایت کردند. بعضی از ارگانهای امنیتی آمدند و جسدها را بردند و مخفی کردند تا اگر کمیته های متخصص آمدند  هیچ اطلاعاتی از جنایت بدست نیاورند. ولی ما لیستی از 70نفر داریم که کشته شدند. لیست زنانی که دزدیده شدند. ... بعضی از جسدها به مقدادیه منتقل شدند.. بعضی از اجساد در باغها مخفی شده اند تا این کار را به گردن داعش بیندازند. داعش و شبه نظامیان دو روی یک سکه هستند و یک پروژه واحدی را نمایندگی می کنند... عکسهای واضحی هستند که در سایت های اجتماعی منتشر شده اند که خود شبه نظامیان و پرسنل آنها منتشر کرده اند و وجود فرمانده بالای شبه نظامیان قیس الخزعلی را. در مقدادیه ، سنسل و شروین تأیید می کند. این عکسها همچنین وجود افسران بالای سپاه پاسداران رژیم ایران را تأیید می کند... رژیم ایران و شبه نظامیان مسؤل وضعیتی هستند که در دیالی اتفاق افتاد. دخالت رژیم ایران در استان دیالی کاملا واضح است و همه شواهد آن موجود و قابل رویت است و این دخالت هر روز آشکارتر می شود.

به گزارش تلویزیون تغییر منابع مطلع اعلام کردند که در همین شرایط شبه نظامیان با گلوله های خمپاره روستای نهر الامام را درمقدادیه هدف قرار دادند.
سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق به تلویزیون التغییر گفت اقدامات برخی ارگانهای امنیتی عراق درتعارض با استانداردهای اخلاقی و انسانی است .. سلیم الجبوری تاکید کرد: عناصر نیروهای امنیتی، منازل را می سوزانند، خانه های خدا را ویران می کنند…. وی خاطرنشان ساخت که این اقدامات  توسط عناصری صورت می گیرد که به نیروهای خرابکار خارجی وابسته هستند

تلویزیون الجزیره گفت: ناهده دائینی پارلمانتر از استان دیالی عراق اعلام کرد، شبه نظامیانی که در کنار نیروهای دولتی می جنگند قتل عام بزرگی مرتکب شده اند وی افزود:
این شبه نظامیان وابسته به احزاب سیاسی هستند و از سوی طرفهای امنیتی پشتیبانی می شوند. به طوری که با خودروهای دولتی تردد می کنند.  ناهده دائینی گفت: این جنایت اولین بار نیست ،چرا که شبه نظامیان در استان دیالی فراتر و قویتر از قانون هستند.
گزارشها حاکی است که  شبه نظامیان در استان دیالی به ساکنان المقدادیه 2روز فرصت دادند که آن جا را ترک کنند. التغییر گفت: شاهدان عینی نسبت به سرنوشت اهالی منطقه نهر امام هشدار دادند چرا که ممکن است به وضعیتی مانند سرنوشت مردم منطقه بروانه از سوی شبه نظامیان دچار شوند.

در همین حال مردم سَنْسَل در دیالی، برای نجات 200خانواده که در چنگ شبه نظامیان گرفتار شده اند، فراخوان دادند. اهالی سنسل به تلویزیون تغییر گفتند که جوانانشان بدون هیچ گناهی از سوی شبه نظامیان به قتل می رسند و اجسادشان به خیابانها انداخته می شود. آنها خاطرنشان کردند که نقاط بازرسی وابسته به این شبه نظامیان در دیالی برقرار شده که بر اساس هویت اقدام به اعدامهای خیابانی می کنند و می خواهند ترکیب جمعیتی منطقه را به طور کامل عوض کنند و ثانیاً به طور کامل مناطق را از زیرساختها و شهروندان پاک کنند.