آخرین تحولات مربوط به مذاکرات اتمی

در آخرین روز ضرب‌الاجل مذاکرات اتمی، جان کری و ظریف برای پنجمین بار طی چند روز اخیر با یکدیگر گفتگو کردند. مونیز وزیر انرژی آمریکا، صالحی، فریدون برادر آخوند روحانی و هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو شرکت داشتند. جواد ظریف تأکید کرد: مذاکرات به مرحله حساسی رسیده و طرف مقابل می‌داند بدون پذیرش حقوق ایران، توافق خوب حاصل نمی‌شود. با این حال، وی گفت که رژیم توافق متوازن را می‌پذیرد و امکان دستیابی به راه‌حل بر مبنای توافق لوزان وجود دارد. در همین حال یک عضو تیم مذاکره کننده رژیم اظهار داشت: پیشرفت بسیار اندک بوده است و مذاکرات در روزهای آینده ادامه می‌یابد.

روزنامه الحیات در مورد بازگشت ظریف به تهران نوشت: ظریف در بازگشت از وین با شورای عالی امنیت جلسه داشته، در این جلسه بر حفظ خطوط قرمز اتمی تأکید شده است. این نشان می‌دهد که مذاکرات با اختلافهای جدی روبه‌رو شده است، امری که ممکن است مدت مذاکرات را تمدید کند.

فاکس نیوز طی گزارشی از اریک شاون گفت: منتقدین پیش‌بینی میکنند که (توافق اتمی) به رژیم ایران کمک می‌کند تا هر چه بیشتر تروریسم را تأمین مالی کند؛ آنها می‌گویند، به‌جای تکیه بر ادعاهای (حکومت) تهران که (می‌گوید) نمی‌خواهد بمب اتمی بسازد، کاخ سفید باید به هشدار اپوزیسیون ایران، شورای ملی مقاومت ایران گوش فرا بدهد...
جولیانی به فاکس نیوز می گوید، دولت ما خواهان انجام این توافق با رژیم ایران به هر قیمت هستند تا زمانی که آنها بتوانند نوعی معامله با ایران داشته باشند و آن را به عنوان یک پیروزی رنگ کنند آنها زندگی افراد را در معرض خطر قرار میدهند. فکر میکنم نهایتا آنها زندگی ما را در معرض خطر قرار میدهند.
اریک شاون در پایان می گوید:  ضرب الاجل هسته ای  تا ۹ ژوئیه 18 تیرماه تمدید میشود این زمانی است که توافق باید به کنگره تحویل داده شود تا تایید کنگره را به دست آورد.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه بار دیگر تأکید کرد: فرانسه خواستار یک توافق قوّی است تا از وقوع نگران کننده یک مسابقه تسلیحات اتمی در منطقه جلوگیری شود.
 فابیوس گفت: کشورهای پنج به علاوه یک در حال طرح سؤالات مشخص و دقیقی از رژیم ایران هستند.

نیویورک تایمز گزارش داد، آمریکا به رژیم ایران روز دوشنبه هشدار داد،. یک مقام ارشد آمریکایی در وین به خبرنگاران گفت، مسیر به جلو برای رسیدن به توافق جامع باید بر روی پارامترهای لوزان بنا بشود. وی هم‌چنین گفت، هیچ‌کس درباره تمدید درازمدت مذاکرات صحبت نمی‌کند.

وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد مهلت مذاکرات اتمی تا یک هفته دیگر تمدید شده است.
تلویزیون سی.ان.ان به نقل از یک مقام رژیم گزارش داد که مذاکرات حداقل تا روز جمعه ادامه پیدا می‌کند.

یک مقام ارشد آمریکا نیز به رویتر گفت: مذاکره‌کنندگان هنوز بر رسیدن به توافق هسته‌یی در همین دور مذاکرات متمرکز هستند. ما می‌دانیم به چه نیاز داریم و با آن‌چه پیش می‌آید، مقابله می‌کنیم.
وی افزود: ایران و گروه 1+5 به راه‌حلی برای دسترسی آژانس به سایتهای مشکوک دست یافته‌اند.

سی.ان.ان گزارش داد، با این که مقامهای آمریکا و متحدان آن تأکید می‌کنند به روند دیپلوماتیک متعهدند، اما هوشیاری فزاینده‌یی وجود دارد که شکست در رسیدن به توافق می‌تواند فشار را برای اقدام نظامی آمریکا علیه سایتهای هسته‌یی رژیم ایران بالا ‌ببرد.

اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طی بیانیه یی اعلام کرد: «تمدید مذاکرات تنها در صورتی ارزش دارد که بدون اعطای هیچ امتیازی از طرف آمریکا، ما در حال حرکت به سمت اعمال محدودیت های بیشتر بر امیال خطرناک اتمی  و مسدود کردن مطلق مسیر دستیابی رژیم ایران  به بمب باشیم... جان کری لازم است بداند که کنگره مرز سرخ های خود را دارد: از جمله بازرسی های سر زده، عدم لغو فوری تحریم ها به مثابه جایزه ای بزرگ برای سپاه پاسداران ، تضمین بازگشت سریع به تحریم ها، و محدویت های حسابشده بر برنامه اتمی رژیم  ایران که برای دهه ها پا برجا باید بماند.
اد رویس در ادامه بیانیه خود هشدار داد: توافق اتمی، رژیم حامی تروریسم ایران را با سرازیر شدن جریان پول ناشی از برداشته شدن تحریمها در منطقه بحرانزده قویتر میکند. در این صورت چگونه امنیت آمریکا تامین میشود؟ »

فیلیپ گوردون که تا ماه قبل دستیار ویژه اوباما و مسئول کاخ سفید در امور مربوط به خاورمیانه، بود، تأکید کرد: کاهش تحریمها باید به اقدامات قابل راستی‌آزمایی رژیم ایران مشروط شود. باید بتوان از همه جا بازرسی کرد.
دستیار سابق اوباما در پولیتیکو نوشت: رژیم ایران با پذیرش چارچوب لوزان، آماده دادن امتیازات دردناک به خاطر توافق است.
روزنامه نیویورک تایمز نیز نوشت: این احتمال وجود دارد که تهران از فرصت بررسی توافق هسته‌ای در کنگره، برای اجرای تعهداتش ذیل توافق احتمالی، استفاده کند.
خاطرنشان می‌شود بر اساس مصوبه کنگره آمریکا اگر توافق جامع تا روز 18 تیر به دست آید دوره بررسی توافق توسط قانونگذاران آمریکا 30 روزه است، اما اگر مذاکرات از این تاریخ فراتر رود، دوره بررسی 60 روزه خواهد بود.

جان بولتون، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل به تلویزیون فاکس نیوز گفت: مذاکرات اتمی با رژیم ایران سالهاست که ادامه داشته و براحتی به رژیم، زمان بیشتری برای پیشرفت برنامه اتمیش را داده است.
جان بولتون تأکید کرد: رژیم ایران هرگز توافقی را امضا نمی کند که مانع از توانایی آن در تسلیحاتی کردن برنامه اتمیش در هر زمانی که خود انتخاب کند, بشود.
سناتور تام کاتن نیز طی مطلبی در واشینگن اگزمینر نوشت، اگر مذاکرات به نتیجه نرسد, باراک اوباما باید از گفتگوها کنار بکشد, تحریمهای اقتصادی را به طور کامل بازگرداند و اقدام به تهدید نظامی کند.

اولی هاینونن به روزنامه آلمانی دی ولت گفت: موضوع تحقیق با سانتریفیوژهای جدید مسأله مهمی است. با به کارگیری این سانتریفیوژ‌ها و بدون بازرسی‌های گسترده از تاسیساتی که خط قرمز ایران عنوان شده‌اند. نمی‌توان مطمئن شد که این کشور قصد ساخت بمب اتمی نداردو وی پروتکل الحاقی را شرط مهمی برای توافق دانست.

کیهان خامنه‌ای با هراس از پیامدهای مذاکرات اتمی هشدارداد: هدف غرب از مذاکرات زمینه سازی تغییر سیاسی در نظام است.این روزنامه نوشت: عناصر متنفذ در غرب به صورت بسته اعلام می‌کنند یکی از اهداف مهم مذاکرات و تحمیل توافق بد، زمینه‌سازی برای تغییر در سیاست داخلی ایران ظرف دهه آینده است.
فرانک والتر اشتاینمایر وزیر خارجه آلمان گفته است: در صورت حصول توافق، ایران تا 10-15 سال آینده دیگر کشور امروز نخواهد بود. اگر ایران بتواند از انزوا(!) خارج شود، وضعیت سیاسی داخلی آن نیز تغییر خواهد کرد.

پاسدار حسین شریعتمداری، نماینده خامنه‌ای در کیهان با حمله به روحانی به خاطر امتیاز دادن در مذاکرات ژنو و لوزان نوشت: با قاطعیت می‌توان گفت هیچ توافقی در پیش نخواهد بود مگر آن‌که یکی از دو حالت اتفاق بیفتد اول آن که از حق مسلم خود که حفظ صنعت اتمی است دست بکشیم و به قول خامنه‌ای کاریکاتوری از فعالیت اتمی و یک  تابلوی بی‌محتوا تن بدهیم و حالت دوم این که حریف از نگاه سلطه‌جویانه دست بکشد. پاسدار شریعتمداری تأکید کرد: هیچ‌یک از دو حالت یاد شده در افق پیش روی دیده نمی‌شود. بنابراین از هم‌اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد که توافقی در میان نخواهد بود.
یک روزنامه دیگر جناح خامنهای به نام وطن نیز در سرمقاله خود نوشت: هرچه به ساعات پایانی ضربالاجل مذاکرات نزدیکتر میشویم افق رسیدن به توافق کمرنگتر میشود.
یک کارشناس رژیم نیز به خبرگزاری نیروی تروریستی قدس گفت: گنجاندن پی ام دی و بازرسیهای ویژه در توافق فاجعه‌بارترین اتفاق ممکن است.