الجزیره: اجلاس شورای حقوق بشر در ژنو

اجلاس شورای حقوق بشر چند روز است در ژنو ادامه دارد. مسائل مختلفی در دستور کار این اجلاس است.تلویزیون الجزیره یازدهم اسفند در گزارشی در این زمینه گفت: امسال، اجلاس شورای حقوق بشر با سالروز تصویب ”دو معاهده مهم حقوق بشر” مصادف شد. این دو معاهده عبارتند از:
معاهده بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی” و ”معاهده بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی”.

هر دو معاهده بر جهانشمول بودن حقوق بشر فارغ از اختلافات مذهبی و قومی و جغرافیایی تأکید دارند. این معاهدات موضوع حقوق بشر را به عنوان یک کلیت غیرقابل تقسیم مد نظر قرار می دهند. رژیمهایی مانند رژیم ایران به بهانه مذهبی یا مغایرت باقوانین قرون وسطایی خود نمی توانند آنها را از تمامیت بیندازند.
در اجلاس شورای حقوق بشر، هیأت اروپایی با درنظرگرفتن نقض فاحش حقوق بشر در ایران و آمار بالا و کم سابقه اعدامها خواستار تمدید مأموریت احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران شد. جواد لاریجانی تئوریسین شکنجه، اعدام و سنگسار با این امر مخالفت کرد.
در اجلاس امسال وزیر خارجه قطر جنایات بشار اسد در سوریه را محکوم کرد و خواستار ارجاع پرونده این جنایت به دادگاه جنایی بین المللی شد.
محمد عبدالرحمن آل ثانی گفت آیا برای جامعه جهانی بیش از 300 هزار کشته از مردم سوریه و آوارگی 12 میلیون نفر کافی نیست که مسؤلین این جنایات را به دادگاههای جنایی تحویل دهد؟ چرا جامعه جهانی در طرف کسانی است که از این رژیم حمایت می کنند.
وزیر خارجه قطر خطاب به قدرتهای بزرگ که مشغول زدوبند برسر خون و رنج مردم سوریه هستند گفت: از نظر اخلاقی و سیاسی مشروع نیست که حقوق مردم سوریه مورد معامله قرار گیرد. نباید مردمی که با سیاست گرسنگی دادن و محاصره ظالمانه روبرو هستند را بین پذیرفتن تروریسم رژیم یا تروریسم داعش مخیر کرد. این به معنی مجازات قربانی به جای جنایتکار است.