سخنرانی شخصیت های برجسته سیاسی در کنفرانس پارلمان اروپا

تعدادی از نمایندگان پارلمان های کشورهای اروپایی، سناتورها و شخصیت های سیاسی حاضر در کنفرانس پارلمان اروپا که با حضور رییس جمهور مقاومت خانم مریم رجوی برگزار شد به سخنرانی پرداختند. بخشی از سخنرانی ها ذیلا گزارش می شود.

دکتر طاهر بومدرا، مسؤل سابق پرونده اشرف در سازمان ملل و رئیس دفتر حقوق بشر یونامی
متشکرم آقای رئیس و قول میدهم که خیلی کوتاه صحبت کنم.
من از موضع قبلی خودم به عنوان رئیس دفتر حقوق بشر یونامی و همچنین مشاور نماینده ویژه دبیرکل در رابطه با موضوعات اشرف صحبت میکنم.
پروسه ای را که امروز در مورد آن میشنویم من شروع کردم و میتوانم درمورد آن با شما صحبت کنم. صحبت های من در حال حاضر اظهارات ثبت شده علنی است. اما اهداف واقعی که اعلام نشده اند، بسیار شریرانه بود. من وارد جزئیات نمیشوم، ولی همکاران پیشین من در سازمان ملل بسیار خوب از اهداف واقعی پروسه جابجایی باخبر هستند.
با اشراف به این امر بود که من هشدار دادم که حملات بیشتری صورت خواهد گرفت و قتل های بیشتری اتفاق خواهد افتاد، اما در سازمان ملل هنوز از نماینده ویژه دبیرکل بخاطر کاری که دارد انجام میدهد، قدردانی می شود.
من از فرصتی که امروز دست داده استفاده میکنم - چون فکر میکنم که دیروز به اندازه کافی در این رابطه صحبت کردم – تا فقط بگویم که من همین اخیراً بطور تصادفی دستیار مخصوص کوبلر را دیدم و وقتی ما همکاران قدیمی خود را میبینیم، عادی است که برخی مسائل را بعنوان همکاران پیشین مورد بحث قرار بدهیم و من به او گفتم که شما بدجوری در این مأموریت شکست خوردهاید و به انتظارات اشرفیها پاسخ ندادهاید و اینکه حالا زمان آن فرارسیده که شما این کار را به نهادی که در سازمان ملل بطور واقعی مسئول اینکار است، بسپارید که همانا کمیساریای عالی پناهندگان است.
همچنین در این صحبت با همکارم به او گفتم که هدف واقعی این جابجایی -  و باید در نظر داشته باشید که هر دوی ما میدانستیم که هدف واقعی این جابجایی چیست -  قرار دادن افراد در کمپ زندانگونه لیبرتی بود و همچنین دستکاری پرونده ها و عکس ها که ما در یونامی آنها را تولید کردیم. خوب او همه این چیزها را خوب میداند و من به او گفتم ببین زمان آن فرارسیده که شما پرونده را تحویل کمیساریای عالی پناهندگان بدهید.
متأسفانه او این موضوع را به نماینده ویژه کوبلر منتقل کرد و بعد مستقیم برگشت سراغ من و مرا به یک ملاقات دعوت کرد. من به او گفتم که چنین ملاقاتی باید در حضور نمایندگان و وکلای اشرفیها انجام شود. من وکیلی که نماینده اشرفیها باشد نیستم، لذا چیزی وجود ندارد که من بخواهم در مورد آن با  کوبلر صحبت کنم. بلافاصله بعد از نیم ساعت او دوباره نزد من برگشت و مرا به نهار دعوت کرد. مجدداً من سر این دعوت عذرخواهی کردم و گفتم که موضوعی برای صحبت در این رابطه ندارم و احتمالاً در همان روز کوبلر به رهبری مجاهدین نوشت که دستیار مخصوص من صحبت بسیار خوبی با آقای طاهر بومدرا داشته و اینکه میخواهد صحبت های بیشتری با رهبری داشته باشد.
این را به عنوان یک نمونه به شما گفتم که ببینید چگونه مسائل دستکاری شده و چقدر زیاد  کوبلر در دستکاری کل این مسئله اصرار میورزد. من جداً فکر میکنم که زمان آن فرارسیده که کسانی که مسئولیت، توسط مجمع عمومی در ملل متحد به آنها داده شده، یعنی کمیساریای عالی پناهندگان، این مسئله را بدست بگیرند و وارد مسائل وضعیت اشرفی ها بشوند؛ بدون اینکه درگیر دستکاری های سیاسی این قضیه که ما شاهد آن بودهایم، بشوند.
کمیساریای عالی پناهندگان یک سازمان انساندوستانه است و باید کار خود را از زاویه یک کار انساندوستانه انجام دهد. کسانیکه میخواهند روی این موضوع با اهداف سیاسی کار کنند، بنظر من زمان آن رسیده که آن را تحویل دهند چون جنایاتی صورت گرفته است و من قادرم به شما بگویم که در حمله ژوئیه 2009 و در حمله آوریل 2011 من کسی بودم که برای دیدن واقعیات آنجا رفتم و اجساد را شمردم و من واقعاً فکر میکنم که ما دیگر نباید تحمل کنیم که پرسنلی از سازمان ملل مجدداً به اشرف یا لیبرتی برود و اجساد را بشمارد. زمان آن رسیده که اینکار متوقف شود و زمان آن است که کار تحویل همان سازمانی بشود که مسئولیتش است که این کمیساریای عالی پناهندگان است. از توجه شما خیلی متشکرم.
استیونسون: دکتر طاهر بومدرا، خیلی از شما متشکرم و از شجاعت شما در فدا کردن شغلتان و معیشتتان بخاطر براشفتگی تان از نقض ارزش های پایه ای سازمان ملل. اینکاری بسیار شجاعانه است که شما انجام داده اید و شجاعت شما برای افشا کردن این جنایات سزاوار تشویقی است که شما الآن دریافت کردید.


جیم هیگنز نماینده پارلمان اروپا
متشکرم آقای رئیس!
ما دو حمله به کمپ اشرف داشتیم و یک حمله دیگر را بعداً دیدیم. بنابراین سوال کلیدی این است که ما چکار میتوانیم بکنیم که جلوی آنچه بدون شک یک کشتار خواهد بود را بگیریم. بهمین دلیل ما از حمایت شما، همبستگی شما، و عزم شما استقبال میکنیم. ولی سوال این است که کجا میتوانیم برویم و چکار میتوانیم در این رابطه بکنیم؟
مارتین کوبلر که  ما همه با او ملاقات کردهایم،  به ما اطمینانهای زیادی داد. با خانم رجوی ملاقات کرد. با استراون [استیونسون] ، با تونه [کلام] ، با آلخو [ویدال کوادراس]، با ارسادوس ملاقات کرد و ما همه گونه ضمانت دریافت کردیم، اما تک به تک این ضمانتها نقض شد.
او آمریکا را گول زد و الان دارد سازمان ملل را فریب میدهد. ما از دبیر کل سازمان ملل خواستیم تا او را فوراً بیرون بکشد. چرا که وقتی کشتاری صورت میگیرد -که ما اینجا هشت نفر آنها را داریم که امروز میباید که زنده میبودند و باید جزئی از آنچه ما باصطلاح کمپ لیبرتی مینامیم میبودند- خون آنها روی دست دبیرکل نیز خواهد بود، چون او تصمیم گیرنده نهایی است.
اکنون من معاون نخست وزیرمان که همچنین وزیر خارجه نیز هست را فرا میخوانم تا در سطح سازمان ملل فوراً درخواست بدهد که کوبلر فورا بیرون کشیده شود و به دور انداخته شود و با کسی که واقعاً مستقل است، جایگزین شود.
آیا این حرف مبالغه است که بگوییم جرم وی خیانت است؟ کسی که با مقامات رژیم ایران  مشورت و یا گفتگو کند، کسی است که دستور کار دیگری دارد و ما میدانیم که این دستورکار چیست. و این دستورکار قطعاً در جهت منافع سازمان مجاهدین خلق، ساکنان کمپ اشرف و لیبرتی نیست.
یا ساکنان کمپ لیبرتی را به کمپ اشرف برگردانید چرا که این کمپ “آزادی” نیست یا آنها را به اتحادیه اروپا یا به آمریکا ببرید . اما آنها نمیتوانند در شرایط کنونی شان به سر ببرند که پر از تهدید است.
و دست آخر سکوت از جانب بارونس اشتون است؛ سکوتی کرکننده که کاملاً و تماماً فضاحت بار است.
به ساکنان کمپ اشرف میگویم زمانهایی هست که اوضاع خوب نیست و ناامیدکننده است و ممکن است که آدمی تسلیم نا امیدیها شود. ما به رهبری که در اینجا هست، به خانم رجوی نگاه میکنیم. او  به واقع الهام بخش است؛ نه فقط به خاطر یک آرمان خوب برای یک ایران آزاد که یکروز و امیدواریم که هرچه زودتر، محقق خواهد شود، بلکه به خاطر اینکه الهام بخش دیگر جنبشهای مقاومت و سرکوب شدگان در سایر نقاط دنیا نیز هست . خانم رجوی ما واقعاً به شما افتخار میکنیم. متشکرم .


مارگاریتا دوران:

با تشکر. قبل از هر چیز میخواهم از آلخو ویدال تشکر کنم که به ما این فرصت را داد که در این جلسه صحبت کنیم. امیدوارم که سخنانمان بتواند به وضعیت وخیم انسانی برای 3100 پناهنده کمپ لیبرتی پایان دهد. در 9 مارس من این فرصت را داشتم تا در روز جهانی زن به همراه تعدادی از زنان سناتور و پارلمانتر در جلسه‌ ای در پاریس که توسط شورای ملی مقاومت ایران سازمان داده شده بود شرکت کنم.
در گردهمایی روز جهانی زن من توانستم چهره هزاران ایرانی ناراضی از رژیم که جانشان تنها بخاطر اینکه نمی‌خواهند تحت سرکوب سیاسی زندگی کنند در خطر است ببینم. کسانی که تحت رهبری خانم رجوی قویا معتقدند که این حقیقت ندارد که در شمال آفریقا و خاورمیانه تنها انتخاب متصور دیکتاتوری غیرمذهبی یا بنیادگرایی مذهبی است. این حقیقت ندارد. زیرا هستند کسانی که معتقدند نوعی دیگر از دولت می‌تواند وجود داشته باشد که به حقوق بشر و آزادی عقاید احترام می‌گذارد، و اینکه زن, یک شهروند درجه دو نیست، آنها آلترناتیوی دارند که از دل مردم ایران بیرون آمده است، آنها این را تحمیل نمی کنند، بلکه پیشنهاد میکنند. چنین آلترناتیوی وجود دارد و توسط هزاران ایرانی در تبعید نمایندگی می‌شود.
اما در حالی که این آلترناتیو به یک واقیعت تبدیل می‌شود هزاران ایرانی هستند که جانشان بشدت در معرض خطر است. ایرانیانی که در کمپ لیبرتی محبوس شدند و تحت شرایط غیر انسانی هیچگونه امنیت ندارند.
اما بیش از هر چیز این را خواهیم دانست که در پشت چنین وضعیتی همیشه یک مقصر وجود دارد. کسانی که بمبها را پرتاب می‌کنند و آنهایی که اجازه می‌دهند چنین عملی صورت گیرد. کسانی که در همدستی با دولت عراق کمک کرده ‌اند تا پناهندگان کمپ لیبرتی را در چنین وضعیتی قرار دهند. موضوع این است که از وقوع آن جلوگیری کنیم، کاری کنیم که رژیمهای ایران و عراق فشار بین ‌المللی را حس کنند و به این فکر بیفتند که اگر دوباره این کار را بکنند، اگر دوباره به جان پناهندگان کمپ لیبرتی حمله کنند، این جنایت بدون مجازات نخواهد بود.
ما می‌توانیم و باید تضمین کنیم که پناهندگان کمپ لیبرتی به کمپ اشرف، خانه 26 ساله‌شان بازگردند. ما می‌توانیم و باید تضمین کنیم که در مورد حمله 9 فوریه تحقیقاتی صورت گیرد. ما می‌توانیم و باید آنها را وادار کنیم که مسئولیت قبول کنند, تنها در این صورت است که می‌توانیم نشان دهیم که ما در کنار کسانی هستیم که زیر فشار هستند تا آنها به حقوق بشر احترام بگذارند.
با تشکر.

سناتور ویرجینیا رومرو نماینده سنای اسپانیا
عصر بخیر. آلخو ویدال کوادراس عزیز، خانم مریم رجوی عزیز،
پارلمانترها، همکاران عزیز از سنای اسپانیا.
من بسیار خوشحالم که امروز اینجا باشم و این فرصت را داشته باشم تا این نشست از دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا را مورد خطاب قرار دهم. من همچنین از این فرصت استفاده میکنم تا به شما نوروز را که چند روز پیش با آغاز بهار جشن گرفته شد، تبریک بگویم. بگذارید امیدوار باشیم که امسال، سال شکوفایی باشد که ما بالاخره بهار آزادی و دمکراسی را به ایران بیاوریم.
در اوائل این ماه من این امکان را داشتم تا در یک نشست فوق‌العاده در پاریس به مناسبت روز جهانی زن و در حمایت از زنان ایران برای آزادی و حقوق برابر، شرکت کنم. این اولین باری بود که در یک جلسه اپوزیسیون ایران شرکت می‌کردم و باید بگویم که بشدت تحت تاثیر نقش والای زنان در مقاومت ایران و نقش خانم رجوی در کارزار قدرتمند چنین جبهه‌یی در حمایت از آزادی و دموکراسی در ایران قرار گرفتم.
چهار ماه پیش، خانم رجوی به اسپانیا آمد و مورد استقبال دو کمیسیون پارلمان اسپانیا قرار گرفت که علیرغم  واقعیات موجود و دوران تیره و تار این روزگار، تحت تاثیر وی قرار گرفتند. او دیدگاه بسیار روشنی از ایران آزاد فردا را ارائه می‌داد. من فکر می‌کنم که او ایران فردا را نمایندگی می‌کند که همه ما باید از آن حمایت کنیم.

این امر بسیار مایوس کننده است که شاهد وقوع چنین وقایعی [موشکباران مجاهدین در لیبرتی] در این روزگار در قرن بیست و یکم هستیم. این وظیفه همه است، همانطور که وظیفه سازمان ملل است که از دموکراسی، آزادی و حقوق بشر در هر جایی که نقض می‌شوند حمایت کند. در موضوع اشرف، به‌ یمن وجود پارلمانترهایی مثل شما در پارلمان اروپا، به‌خصوص همکار برجسته‌ام، آلخو ویدال کورادراس، هشدارهای زیادی بوده است. من بر این باورم که امروز وظیفه ما این است که به وقایع اشرف و لیبرتی با چشمان باز نگاه کنیم. ما نباید اجازه وقوع یک جنایت دیگر علیه بشریت را بدهیم. ساکنان کمپ لیبرتی امید به آینده‌یی بهتر برای ایرانیان دارند. آنها برای آزادی و دموکراسی فداکاری زیادی کرده و شایان حمایت ما هستند. همچنانکه پشتیبانی از خانم رجوی برای اینکه ساکنان کمپ اشرف و لیبرتی کاملاً در سلامت و امنیت قرار گیرند  و تا زمانی که آزادی و دموکراسی در ایران محقق شود، ضروری است.
با تشکر از شما.

تونه کلام، نماینده پارلمان اروپا و عضو برجسته  کمیته دوستان ایران آزاد
از همه شما بخاطر آمدن به اینجا تشکر میکنم. و قدردانی خاص من از همکارانم طاهر بومدرا و وسلی مارتین است.
آنچه آنها افشا کردند یک رسوایی برای ملل متحد و اصول عالیه ای است که نمایندگی میکند. اعتبار ملل متحد بشدت آسیب دیده است. طبق معمول، ما با سیاست های اپورتونیستی مواجهیم که محاسبات سیاسی بر سرنوشت انسان ها و ارزش های انسانی ارجحیت دارد.
افشاگری هایی که صورت گرفته، نشان میدهد که تنظیم های متفاوتی به اسم ملل متحد و اتحادیه اروپا در رابطه با افراد مختلف صورت میگیرد.  و این یک تبعیض سیاسی بنظر میآید. انگار که ما پناهندگان و پناهجویان دسته یک، دسته دو، و بعد دسته سه داریم که برایمان چندان مهم نیستند. این یک لکه ننگ ماندگار در اعتبار اتحادیه اروپاست که دادگاه آن سازمان مجاهدین را از هر گونه شائبه چند سال پیش مبری دانسته است.
اما ما مجدداً با اپورتونیسم سیاسی مواجهیم که برخی افراد و برخی کشورها را برانگیخته که برای سهیم شدن در نفت و گاز عراق، تراژدی را نادیده بگیرند. و نمیخواهند مشکلی با رژیم عراق که با رژیم ایران مرتبط است، پیدا کنند.
اما ما امروز اینجا هستیم تا پیامی بفرستیم که اشتباه نکنید که ما کاملاً با هم هستیم و ما در حفاظت از منافع و آینده یک ایران آزاد و کسانی که برای آن میجنگند، دارای یک هدف هستیم. و ما باید مطمئن باشیم که نمیتوانیم به آزاد بودن و مورد احترام بودن خود افتخار کنیم در حالیکه برادران و خواهران ما در اشرف و کمپ لیبرتی از آزادی، شأن و امنیت برخوردار نباشند.
جان کندی یکبار در کنار دیوار برلین گفت که من یک برلینی هستم. امروز ما همه میتوانیم اعلام کنیم که ما همه اشرفی هستیم و فردا نیز همه ما شهروندان یک ایران آزاد خواهیم بود.



خانم تورگدور کپتن گلوزدوفر عضو پارلمان ایسلند، وزیر پیشین فرهنگ و علوم و تربیت


من از ایسلند امده ام  برای اینکه خصوصا بر اهمیت حمایت از جنبش مقاومت ایران تحت رهبری خانم رجوی  تاکیدکنم که برای من و برای بسیاری زنان و مردان در سراسر جهان انگیزاننده است. من از این جنبش حمایت میکنم چون معتقدم این راهی است که طی آن میتوان برای حراست از آزادی و صلح در سراسر جهان جنگید، این راهی است که میتوان به انسانیت و دمکراسی در جهان استحکام بخشید. من از کشوری آمده ام که قدیمیترتن پارلمان را در جهان را دارد. این پارلمان در سال 930 تاسیس شد. مهم است که اصول مطرح شده در طرح ده ماده ای خانم رجوی برای فردای ایران را مد نظر قرار دهیم. در این طرح جملات حیاتی به چشم میخورد، جملاتی مانند اینکه رای مردم تنها ملاک مشروعیت است، ما بدنبال یک سیستم پلورالیستی و آزادی احزاب و آزادی اجتماعات هستیم.  در این طرح همچنین این نکته مهم گفته شده که ما به برابری جنسی در خصوص کلیه حقوق سیاسی و اجتماعی و اقتصادی معتقد هستیم. در این طرح بر این نکته تاکید شده که ما بدنبال یک سیستم قضایی هستیم که بر اصل برائت ، حق دفاع و حق برخورداری از یک دادگاه علنی استوار شده باشد. در این طرح گفته شده ما به حقوق بشر احترام میگذاریم، ما مالکیت و سرمایه گذاری خصوصی و بازار آزاد را به رسمیت میشناسیم. خانم رجوی میگوید سیاست خارجی ما بر پایه روابط صلح آمیز و حسن همجواری استوار است و ایران آزاد فردا، ایرانی فارغ از سلاح اتمی و سلاح های کشتار جمعی خواهد بود.
این سخنان به عقیده من بسیار شجاعانه است و حاوی معانی عمیق وپیام مهمی برای همگی ماست. در ایسلند ما از راه دور موضوعات مربوط به ایران را دنبال میکنیم. خصوصاً وضعیت ساکنان اشرف را که به اجبار به کمپ لیبرتی جابجا شدند. این جابجایی را که اکنون تبدیل به یک استراتژی شرم آور شده و  در آن سازمان ملل و نمایندگانش مانند مارتین کوبلر به تعهدات خود اصلا پایبند نبوده اند. حمله سبعانه 9 فوریه توسط تمامی مردم شریف محکوم شده است. الان روشن شده که تنها راه حل موقت و فقط بعنوان راه حل موقت برای ساکنان لیبرتی برگرداندن آنها به محلی امن تر در کمپ اشرف است. ساکنان لیبرتی در خطر عاجل قرار دارند، این موضوع برای همه  واضح است و در نتیجه این وظیفه اتحادیه اروپا، سازمان ملل و جامعه بین المللی است که این 3100 تن را به محلی امن‌تر جابجا کنند. این کار باید همین الان انجام شود. دیگر نمیشود این موضوع را نادیده گرفت. ما به عمل از سوی جامعه بین المللی نیاز داریم.
یک چنین حمله وحشیانه ای در خارج از مرز ایران نشان دهنده ترس رژیم ایران از اپوزسیون اصلی‌اش است. این حمله همچنین نشان میدهد که این جنبش مقاومت دارای ریشه های عمیق در میان مردم ایران است. باور به انسانیت، آزادی و عدالت، ایجاب میکند جامعه بین المللی از جنبش مقاومت ایران در زمانیکه امنیت این مقاومت توسط دیکتاتوری در ایران تهدید میشود، حمایت کند. بنابراین من به دیگر پارلمانترهای اروپایی می‌پیوندم و خواستار حفاظت ساکنان کمپ اشرف و لیبرتی میشوم. یکبار دیگر میخواهم حمایت کامل خود را از طرح 10 مادهای خانم رجوی برای یک ایران دموکراتیک واقعی اعلام کنم.
بسیار متشکرم.  
27مارس2013(7فروردین1392)