غیظ و حسرت نظام آخوندی از کنار گذاشته‌شدن از مذاکرات توافق آتش‌بس سوریه

رژیم آخوندی همچنان از کنار گذاشته شدن از تحولات مربوط به آتش بس سراسری در سوریه که با توافق روسیه و ترکیه اعلام شد، در رسانه هایش به سوز و گداز پرداخت.

کیهان خامنه‌ای نوشت: رفتار و روند «ترکیه» طی ماه‌های اخیر به یک معما تبدیل شده است و به همین نسبت آینده آن نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
توافقات مسکو... اگر ‌چه با رأی دو روز پیش شورای امنیت سازمان ملل به یک سند بین‌المللی هم تبدیل گردید... ولی آنان که از دولت بشار اسد حمایت می‌نمایند... هرگز از استراتژی «حفظ سوریه (بشار اسد)» دست برنمی‌دارند... اگر نظام و حزب‌الله نبودند... امروز اساساً سوریه‌ای نبود تا روسیه و ترکیه را بر سر یک میز دور هم جمع کند.
کیهان خامنه‌ای افزود: حتی در سوریه، روس‌ها نمی‌توانند در یک خط موازی با (ما) بر دولت و مردم سوریه اثر بگذارند چه این‌که دولت سوریه نمی‌خواهد در شرایط انتخاب بین روسیه و (نظام) قرار گیرد.
روزنامه حکومتی مردم سالاری وابسته به باند رفسنجانی - روحانی نیز با نگرانی رژیم از اعلام آتش بس سراسری در سوریه بدون اطلاع رژیم را منعکس کرد و نوشت:
این اقدام به نوعی دور زدن ما بوده که البته نظام به آن عکس‌العمل لازم را نشان خواهد داد چرا که نظام در سوریه هزینه‌های بسیاری‌ برای تامین منافع استراتژیک خود و کمک به کشور متحد خود سوریه کرده است.
این روزنامه افزود ولید معلم، وزیر خارجه سوریه نیز از آتش‌بس اعلام شده از سوی ترکیه و روسیه اظهار ناراحتی کرده است. از این منظر می‌توان گفت که روسیه بنابر تشخیص خود چنین اقدامی را انجام می‌دهد. هم ایران و هم روسیه در سوریه حضور دارند اما در حال حاضر روسیه عملا همه چیز را در دست گرفته در صورتی که در جریان تصمیم‌گیری درباره آتش‌بس و تصمیم‌گیری درباره مذاکره، روسیه باید حقوق و سهم نظام را مورد توجه قرار دهد چون پیش‌از روسیه، نظام ایران در سوریه حضور داشته و به بشاراسد کمک کرده است، حتی در سال‌های قبل یعنی زمان حافظ اسد هم در سوریه حضور داشته است.
لذا مساله سوریه برای ما مساله حیاتی است و ما به نوعی به یکدیگر وابستگی داریم. بنابراین باید نظام در این زمان عکس‌العمل نشان دهد و از قدرت سیاسی خود استفاده کند و سعی بر حفظ منافع خود داشته باشد.

پاسدار محسن رضایی، دبیر تشخیص مصلحت رژیم نیز گفت: دستگاه دیپلوماسی در سال‌های اخیر بیش از حد به برجام پرداخت و متأسفانه نسبت به مسائل منطقه و حوزه سیاست خارجی و رابطه با کشورهای منطقه و همسایه غفلت صورت گرفته و با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که ضرورت دارد به‌طور جدی به مسائل منطقه در حوزه دیپلوماسی بپردازیم.
روزنامه سپاه پاسداران نارضایتی رژیم از انتقال سالم رزمندگان اپوزیسیون سوریه از شرق حلب و توافقات صورت گرفته را به نمایش گذاشت و نوشت:
اکنون (نیروهای اپوزیسیون) از (حلب) خارج شده‌اند، که البته بار مسئولیت این قضیه بر دوش روسیه است که با عجله و شتاب به این توافق تن داد.