محکومیت اعدامها و نقض حقوق بشر در ایران - استراسبورگ - مجمع پارلمانی شورای اروپا

در اجلاس زمستانی شورای اروپا که با شرکت نمایندگان ۴۷ کشور از اروپا و آسیای مرکزی در شهر استراسبورگ فرانسه برگزار شد بسیاری از نمایندگان شرکت کننده، ضمن محکوم کردن نقض حقوق بشر در ایران و به ویژه افزایش اعدامها و بویژه اعدام زنان و جوانان، حمایت خود را از طرح ده ماده ای خانم مریم رجوی رئیس جمهور منتخب شورای ملی مقاومت در باره ایران آینده، اعلام کردند و خواهان گسترش همکاری خود با مقاومت ایران شدند.

برخی از نمایندگان کشورها با انجام مصاحبه هایی با تلویزیون شورای اروپا مواضع خود علیه رژیم آخوندی و حمایت خود از مقاومت ایران و طرح ۱۰ ماده ای خانم مریم رجوی در باره ایران آینده را اعلام کردند.

آگیدیوس واریکیس نماینده پارلمان لیتوانی در مجمع پارلمانی شورای اروپا گفت: ما نگرانی های بسیاری پیرامون نقض حقوق بشر در ایران داریم. برطبق اطلاعات ما٬ در دوره روحانی بیش از ۳۰۰۰ نفر اعدام شده اند و این امر ایران را دارای بالاترین آمار اعدام ها٬ نسبت به جمعیت٬ در دنیا کرده است.
سازمان عفو بین الملل٬ رژیم ایران را بخاطر گرفتن اعتراف اجباری قبل از اعدام٬ بشدت محکوم نموده است. در
اعضای مجمع پارلمانی شورای اروپا باید به مسئولیت خود عمل کرده و عاملان قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ را به پای میز عدالت بیاورند. همچنین کشورهای عضو باید موارد تنبهی را در رابطه با عاملین این قتل عام بخصوص سپاه پاسداران اعمال نمایند. سپاه نه تنها مسئولیت سرکوب فعالین و مخالفین را بعهده دارد٬ بلکه صدور تروریسم به خارج از ایران را نیز هدایت می کند. مجمع پارلمانی شورای اروپا باید آرمانهای دمکراتیک مردم ایران را برسمیت شناخته و از شورای ملی مقاومت ایران حمایت کند. این شورا به رهبری خانم رجوی خواهان ایرانی آزاد و مبتنی بر جدایی دین و دولت میباشد.


سناتور برنارد فورنیه عضو سنای فرانسه و مجمع پارلمانی شورای اروپا گفت: ما نمی خواهیم که کشورها در ازای توافق اتمی، چشمان خود را بروی آنچه که در حال حاضر در ایران میگذرد ببندند. ما نباید صدها تن را سالیانه در ایران توسط رژیم حاکم اعدام می شوند فراموش کنیم. مدافعان حقوق بشر و آزادی و دموکراسی باید با این اقدامات رژیم ایران مقابله کنند.

کریستن پرگو -عضو پارلمان سوئیس گفت: چگونه میتوان نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران اشتغال خاطر نداشت. اعدامها در ایران بطور روزمره جریان دارد و رژیم ایران رکوردار اعدام در جهان است.
سال گذشته ما از جزئیات جدیدی در باره یک قتل عام در سال ۱۹۸۸ مطلع شدیم. این یک قتل عام زندانیان سیاسی وابسته به سازمان مجاهدین خلق ایران بود. و هر گز پیگردی نسبت به مسببان این قتل عام صورت نگرفت.
گریستین پرگو خواستار محکومیت نقض حقوق بشر در ایران توسط مجمع پارلمانی شورای اروپا و تشکیل یک کمیسیون تحقیق در مورد قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ و محاکمه آمران و عاملان آن شد.

ژان پیرگرن نماینده سوئیس در شورای اروپا نیز گفت: بعنوان یک عضو کمیته دوستی سوییس برای یک ایران دمکراتیک نسبت به تعداد اعدامها در ایران بسیار نگران هستم. وضعیت حقوق بشر در ایران برخلاف انتظار بعد از امضای توافق اتمی بدتر شده است.
من فکر میکنم که جامعه مدرن ما باید از حقوق بشر حراست کند و از تحت تعققیب قراردادن و اعدام افراد در هر جا جلوگیری کند.

نایجل ایونز (نماینده پارلمان انگلیس) در مجمع پارلمانی شورای اروپا گفت: امروزه اتفاقاتی که در داخل ایران رخ می دهد بسیار آزار دهنده است. هزاران نفر تاکنون اعدام شده اند. در سال ۱۹۸۸ بیش از ۳۰۰۰۰ نفر ٬ اعدام شدند و اکنون در سال ۲۰۱۷ هنوز یکماه از آن نگذشته بیش از ۵۰ نفر اعدام شده اند. این آمار شامل اعدام کودکان زیر ۱۸ سال نیز میشود شکنجه و شلاق در ملا عام نیز رواج دارد.
نایجل ایونز نماینده پارلمان انگلستان در شورای اروپا افزود: اعضای شورای اروپا باید خواستار تغییرات بنیادی در ایران شوند. ما خواهان از بین رفتن کامل حکم اعدام و آزادی زندانیان سیاسی و خبرنگاران هستیم٬ و لغو شکنجه در زندانها و تحقیر٬ و شلاق زدن مردم در ملا عام هستیم.
نایجل اونز سپس افزود: خانم رجوث یک برنامه ۱۰ ماده ای بسیار عالی را ارائه داده است و من کاملا از آن حمایت میکنم. این برنامه تمامی کسانی که به دمکراسی٬ بهروزی و امید در ایران اعتقاد دارند را متحد میکند. من خواهان تغییرات بنیادی در ایران هستم و به خاطر مردم ایران این تغییر باید همین الان صورت بگیرد.