فدراسیون شطرنج جهانی - نه به رژیم زن ستیز آخوندی

فدراسیون جهانی شطرنج در یک اقدام نمادین عضویت دیکتاتوری آخوندی را به دلیل سرکوب و اعمال تبعیض علیه زنان شطرنج باز به حالت تعلیق درآورد.

بنابراین گزارش: «سایت پوبلیکنو نوشته است: فدراسیون جهانی شطرنج، فدراسیون شطرنج ایران را تعلیق کرده است و تا زمانی که حقوق کامل فیده (فدراسیون بین المللی شطرنج) از برگزاری رقابت‌ های قهرمانی زنان جهان در ایران دریافت نشود، فدراسیون ایران تعلیق خواهد بود». (خبرگزاری حکومتی ایسنا ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶)

ترجمان این جملات به معنای اعمال شیوه های سرکوبگرانه و اجبارات علیه زنان شرکت کننده در تورنمنت های بین المللی در ایران است که تماما مغایر عرف، قوانین و ضوابط فدراسیون جهانی شطرنج می باشند. یک نمونه آن اعمال حجاب اجباری و دیدگاه های قرون وسطایی از سوی دیکتاتوری ولی فقیه برای شرکت کنندگان زن از کشورهای خارجی می باشد.
این گزارش در ادامه با اعتراف به این واقعیت می افزاید «بر اساس اعلام این سایت، به این ترتیب، هیچ تورنمت معتبر شطرنجی، در ایران برگزار نخواهد شد و هیچ عنوانی به شطرنج‌ بازان ایرانی داده نخواهد شد و هیچ شطرنج‌ باز ایرانی و حتی هیچ داوری از ایران حق شرکت در رقابت‌های بین المللی تا پرداخت حقوق کامل فیده را نخواهند داشت».

پیشتر نیز زنان شطرنج باز جهان در اعتراض علیه اعمال سرکوب و حجاب اجباری در ایران تحت حاکمیت آخوندی دست به افشاگری زده و پاره ای نیز از شرکت در تورنمنت های بین المللی در ایران خودداری ورزیده اند. برای نمونه خانم پایکیدزه، شطرنج باز آمریکایی و استاد بین المللی شطرنج که خود شخصا دست به تحریم ایندور از بازی ها زد، به روزنامه تلگراف (۲ اکتبر ۲۰۱۶) گفت: «این به هیچ وجه قابل قبول نیست که یکی از بزرگترین مسابقات زنان در جایی برگزار شود که امروزه زنان باید در آن به اجبار حجاب داشته باشند».
به گزارش صدای آلمان (۶ اکتبر ۲۰۱۶) «وی چهره‌ی اصلی کمپین مخالفت با اعطای میزبانی به ایران یک قهرمان خارجی است. نازی پایکیدزه، قهرمان شطرنج آمریکا، در حساب‌های آن‌لاین خود از جمله اینستاگرام به وضوح اعلام کرده است مخالفتی با اسلام و دیگر مذاهب ندارد و تاکید می‌کند که تنها خواسته‌اش احترام به آزادی انتخاب است».

از دیگر چهره های مشهور جهان که علیه سیاست های زن ستیز آخوندی دست به افشاگری زده اند، می توان از نایجل شورت سرمربی انگلیسی سابق تیم ملی ایران و گری کاسپاروف اسطورهای شطرنج نامبرد. کاسپاروف همان شطرنج باز معروف جهان است که در سال ۱۳۹۲ علیه نمایش انتخابات در رژیم آخوندی برای ایرانیان «انتخابات مجازی» در شبکه های اینترنتی سازماندهی نمود تا بتوانند آزادانه و بدون هرگونه سرکوب، در آن به کاندیداهای مورد علاقه خود رای دهند. وی در این رابطه نام خانم رجوی را نیز در لیست کاندیداهای مورد علاقه مردم قرار داده بود.