فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۵۲۶ شهر از ۲۳۸ هزار نفر بیشتر است


فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۵۲۶ شهر از ۲۳۸ هزار نفر بیشتر است


•    دانشگاه پزشکی هرمزگان: اکنون بیش از ۹۰ درصد موراد مثبت کرونا در استان از نوع کرونای انگلیسی است.
•    دانشکده پزشکی لارستان: ظرف ۴۸ ساعت بیش از ۷۵درصد نمونه های بخش جویم این شهرستان مثبت بوده. از جمعه ۶ فروردین ارتباط شهر جویم با سایر شهرهای و بخشها و روستاها قطع خواهد شد
•    دانشگاه پزشکی اراک: ویروس جهش یافته علت ابتلای ۶۰ درصد بیماران کووید ۱۹ در استان مرکزی است
•    دانشگاه پزشکی لرستان: شمار بستری های کرونایی در استان ۳۰درصد افزایش یافته است
•    دانشگاه پزشکی مازندران: شمار بستریها چهارمین روز متوالی افزایش یافت و بیش از ۵۳۰بیمار در مازندران بستری هستند

سازمان مجاهدین خلق ایران بعد از ظهر امروز جمعه ۶ فروردین ۱۴۰۰ اعلام کرد آمار جانگداز جانباختگان کرونا در ۵۲۶ شهر از ۲۳۸ هزار نفر بیشتر است. شمار قربانیان در آذربایجان غربی به ۸۹۴۸ نفر، در اردبیل به ۲۹۵۷ نفر، در اصفهان به ۱۵۴۶۰ نفر، در تهران به ۵۵۲۴۱ نفر، در خراسان جنوبی به ۲۳۱۶ نفر، در خراسان شمالی به ۳۶۰۳ نفر، در خوزستان به ۱۳۷۳۹ نفر، در زنجان به ۲۵۸۰ نفر، در فارس به ۶۹۹۷ نفر، در کردستان به ۴۱۱۲ نفر، در کرمان به ۵۲۵۹ نفر، در کرمانشاه به ۴۷۶۹ نفر، در گلستان به ۶۱۵۰ نفر، در گیلان به ۸۳۵۱ نفر، در مرکزی به ۴۹۰۸ نفر و در یزد به ۴۳۰۲ نفر رسیده است.

در تهران، زالی رییس ستاد کرونا گفت: «مسئولان نمره‌شان بسیار پایین است یعنی نمره مردودی... خیلی‌هایشان نه ماسک می‌زنند نه فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند... آبان ماه تلخ ترین ماههای کرونایی را گذراندیم بیست و دو اسفند ماه سال۹۸، شانزده فروردین سال۹۹ بیست خرداد سال۹۹ و تقریباً در اواسط مرداد و تقریباً در هفته دوم و هفته سوم آبان متأسفانه بالاترین میزان ثبت مرگ و میر را در تهران داشتیم» (تلویزیون رژیم ۶ فروردین۱۴۰۰).

در خوزستان، سخنگوی ستاد کرونا گفت: «در سه روز اخیر نسبت به سه روز قبلش ۲۶درصد مراجعه کننده بیشتری به بیمارستانها داشتیم. این ایجاد نگرانی می‌کند برای ما اینها زنگ خطر هستند» (تلویزیون رژیم ۵ فروردین۱۴۰۰). رئیس دانشگاه پزشکی ابادان نیز از افزایش آمار مبتلایان و بستریها در آبادان خرمشهر و شادگان خبر داد و گفت «ظرفیت بیمارستان های منطقه جنوب غرب استان تکمیل شده است» (ایرنا ۶ فروردین۱۴۰۰).

در هرمزگان سخنگوی دانشگاه پزشکی گفت: «بیش از ۹۰ درصد موراد کرونا انگلیسی است. در شبانه روز گذشته با شناسایی ۸۲ بیمار جدید، جمع مبتلایان به این نوع کرونا به ۴۸۱ نفر رسید» (ایسنا ۶ فروردین۱۴۰۰).

در اصفهان، سخنگوی دانشگاه پزشکی گفت: «طی ۲۴ ساعت اخیر ۲۳۵۰ بیمار مشکوک به مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه مراجعه کرده‌اند که ۶۶۸ بیمار مبتلای قطعی به کرونا بوده‌اند. در حال حاضر ۶۰۴ بیمار کرونایی بستری هستند، که ۹۸ نفر در ICU هستند» (خبرگزاری حکومتی مهر ۶ فروردین ۱۴۰۰).

در فارس، معاون دانشکده پزشکی لارستان اعلام کرد: «ظرف ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۷۵درصد نمونه های گرفته شده از بخش جویم مثبت بوده که ویروس انگلیسی است. از امروز جمعه ارتباط شهر جویم با سایر شهرها و بخشها تا اطلاع بعدی قطع خواهد شد» (ایرنا ۶ فروردین۱۴۰۰).

در مرکزی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: «ویروس جهش یافته علت ابتلای ۶۰ درصد بیماران کووید۱۹در استان است. ۳۰۸ نفر از یازدهم اسفند پارسال تا کنون بر اثر ویروس کرونای انگلیسی مبتلا شده اند» (ایرنا ۶ فروردین۱۴۰۰).

در لرستان، معاون درمان دانشگاه پزشکی گفت: «بستری های کرونایی در استان ۳۰درصد افزایش یافته است» (تلویزیون رژیم ۶ فروردین۱۴۰۰).

در البرز، رییس دانشگاه پزشکی گفت: «با افزایش شمار بستری شدگان بدحال، کرونا در البرز بار دیگر اوج گرفته است. اکنون شمار افراد بستری به ۴۰۶ نفر رسیده است» (ایرنا ۶ فروردین ۱۴۰۰).

در گیلان، کوچکی نژاد نماینده مجلس ارتجاع گفت: «شهرهای گیلان در آستانه وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته اند. روز گذشته از ۲ بیمارستان مرکز استان بازدید کردم. تعداد زیادی بستری شده و حال تعدادی وخیم است. در ستاد کرونا انسجام واحدی برای تصمیم گیری ها وجود نداشت و رییس جمهور و مسئولان ستاد هر کدام دستور جداگانه ای پیرامون اعمال محدودیت برای سفرها صادر کردند و این دو گانگی ها قدرت تصمیم گیری را از مسئولان استان گرفت و در نهایت ورود مسافران به شهرها آزاد شد» (خبرگزاری مجلس ارتجاع ۶ فروردین۱۴۰۰).

در مازندران، دانشگاه پزشکی اعلام کرد «شمار بیماران کرونایی بستری در چهارمین روز متوالی افزایش یافت و بیش از ۵۳۰ بیمار کرونایی بستری هستند» (تلویزیون رژیم ۶ فروردین۱۴۰۰).
 

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۶ فروردین ۱۴۰۰ (۲۶ مارس ۲۰۲۱)