اعلام مواضع جدید وزیر خارجه آمریکا در قبال حکومت آخوندی

وزیرخارجه آمریکا پس از ایراد سخنرانیش در روز دوشنبه برای اعلام استراتژی جدید آمریکا در قبال حکومت آخوندی به چند سئوال درباره این استراتژی پاسخ گفت.

وی گفت:‌ ایالات متحده در نظر دارد به‌سختی در زمینه دیپلماتیک در کنار همه متحدانمان کار کند. ما روی اروپا متمرکز هستیم، ولی بسیاری از کشورها در جهان هستند که نگرانی‌های مشترکی با ما دارند و به همان اندازه هم از طرف رژیم ایران مورد تهدید قرار دارند. همین منافع مشترک و ارزش‌هاست که به عقیده من در نهایت به یک پاسخ جهانی به بزرگترین حامی حکومتی تروریسم در جهان منجر خواهد شد و من اطمینان دارم که این می‌تواند محقق شود.
رسیدگی به پرونده اتمی یک امر واجب است و قطعاً این بزرگ‌ترین و جدی‌ترین تهدید به‌شمار می‌رود. برجام به هدف مورد نظر نمی‌رسید؛ یک تأخیر ایجاد می‌کرد. هدف ما این است که آن‌را به طور دائمی تصحیح کنیم. من خیلی سریع اشاره کردم که ما از سایر شرکای خود در خاورمیانه می‌خواهیم کارهای سختی انجام بدهند. ما توافقی را در برابر آنها می‌گذاریم و می‌گوییم: «باید این کار را بکنید». و آنها می‌گویند: «آخر رژیم ایران غنی‌سازی می‌کند». این حرف منطقی است، به‌نظرم یک نکته منطقی است. خواسته‌های ما از رژیم ایران غیر منطقی نیست. از برنامه اتمی خود دست بردارید. آن‌را خاتمه بدهید. اگر آنها تصمیم بگیرند که به عقب برگردند و شروع به غنی‌سازی کنند، ما تماماً آماده واکنش نشان دادن به آن نیز هستیم. قطعاً من امروز به شما نخواهم گفت که واکنش ما چه خواهد بود، ولی ما شاهد صحبت‌های آنها بوده‌ایم و شنیده‌ایم چه گفته‌اند. امیدوارم تصمیم دیگری بگیرند و مسیر دیگری را انتخاب کنند.
تلاش ما این است که توانمندی اقتصادی رژیم ایران را برای صدمه‌زدن به خاورمیانه و جهان خفه کنیم. برنامه‌های اتمی چیز کم‌هزینه‌یی نیست. به میزانی که ما موفق شویم این کار را برای رژیم ایران سخت‌تر کنیم، ظرفیت آنها را برای استمرار ساختن سیستم تسلیحات اتمی‌شان را نیز کاهش خواهیم داد.
تحریم‌ها طی ۱۰۰ و ۵۵ روز آینده مجدداً برقرار خواهند شد؛ کار بسیار بیشتری صورت می‌گیرد. این یک تلاش در همه بخش‌های دولت است. قطعاً در زمینه دیپلماتیک کار می‌کنیم، ولی وزارت بازرگانی و وزارت دفاع و همه ما همین مأموریت مشترک را از پرزیدنت ترامپ دریافت کرده‌ایم. نمی‌توانم یک زمانبندی مشخص بدهم. ولی دست آخر، مردم ایران بر سر این زمان‌بندی تصمیم می‌گیرند. سرانجام مردم ایران باید درباره رهبری‌شان تصمیم بگیرند. اگر به‌سرعت این تصمیم را بگیرند، فوق‌العاده خواهد بود. اگر تصمیم بگیرند که چنین نکنند ما به کار خودمان به طور سفت و سخت ادامه خواهیم داد تا به نتایجی که امروز ترسیم کردم دست پیدا کنیم.