نیکی هیلی: تازه‌ترین آزمایش موشک بالستیک (رژیم) ایران خطرناک و نگران‌کننده است

 

نیکی هیلی سفیر آمریکا در ملل متحد ضمن استقبال از درخواست فرانسه و انگلستان برای برگزاری جلسه شورای امنیت درباره پرتاب موشک بالستیک رژیم، گفت: «تازه‌ترین آزمایش موشک بالستیک (رژیم) ایران خطرناک و نگران‌کننده است، اما تعجب‌برانگیز نیست. ایالات‌متحده مکرراً به جهان نسبت به تلاش‌های آگاهانه (رژیم) ایران برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه و به چالش کشیدن نرم‌های بین‌المللی هشدار داده است».

نیکی هیلی، تأکید کرد: «جامعه جهانی نمی‌تواند هر بار که (رژیم) ایران به نحوی فاحش قطعنامه‌های شورای امنیت را نادیده می‌گیرد، چشمان خود را بر روی آن ببندد. اگر شورای امنیت نسبت به حسابرسی از (رژیم) ایران و اعمال قطعنامه‌های ما جدی است، پس دست‌کم باید قادر باشیم این آزمایش موشکی تحریک‌آمیز را با اجماع محکوم کنیم».

سفیر هلند در ملل متحد «این فعالیت‌های مربوط به موشک بالستیک، با برجام ناسازگار است... ما در نگرانی‌ها نسبت به برنامک موشک بالستیک (رژیم) ایران، ازجمله تازه‌ترین آزمایش‌های موشکی، اشتراک نظر داریم».

جرمی هانت وزیر خارجه انگلستان با صدور بیانیه‌ای در روز چهارشنبه ۱۴ آذر، آزمایش موشکی جدید رژیم آخوندی را «خطرناک و تحریک‌آمیز» دانست و آن را محکوم کرد.
در این بیانیه، آمده است: «استمرار توسعه برنامه موشکی (رژیم) ایران خطرناک و تحریک‌آمیز است. آزمایش موشک بالستیک میان برد در اول دسامبر، بیش‌ازپیش نشان می‌دهد که فعالیت‌های آن فراتر از چیزی است که بتواند به‌عنوان دفاع ملی توجیه شود. تازه‌ترین پرتاب، همچون چند مورد قبل از آن، با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ناسازگار است؛ (این قطعنامه، رژیم) ایران را فرامی‌خواند به هیچ‌گونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی‌شده برای برخورداری از توانمندی حمل کلاهک اتمی دست نزند».
وزیر خارجه انگلستان، اضافه کرد: «ما از شورای امنیت ملل متحد خواسته‌ایم که تضمین کند، (رژیم) ایران این فعالیت‌ها را که مخالف تدابیر کلیدی این شوراست متوقف کند و این‌که (رژیم) ایران و همه اعضا، به‌طور کامل از قطعنامه‌هایی که توسعه تکنولوژی موشکی را به و از ایران منع می‌کنند، تبعیت کنند. ما به مطرح کردن این نگرانی‌ها به‌طور مستقیم با (رژیم) ایران ادامه خواهیم داد و پاسخ‌هایمان را با شرکای خود هماهنگ خواهیم کرد. (رژیم) ایران باید این اعمال بی‌ثبات کننده و تحریک‌آمیز را متوقف کند».

به دنبال برگزاری اجلاس شورای امنیت درباره آزمایش جدید موشکی رژیم، فرانسوا دولاتر سفیر فرانسه به خبرنگاران، گفت: «ما همراه با انگلستان خواهان (برگزاری) این جلسه درباره پرتاب موشک بالستیک توسط (رژیم) ایران در اول دسامبر شده بودیم... این جلسه‌ای مهم، ضروری و مفید بود».
دولاتر تأکید کرد: «فرانسه این پرتاب (موشک) را محکوم کرده است. ما تأکید می‌کنیم که برنامه موشک بالستیک (رژیم) ایران و پرتاب این موشک بالستیک میان برد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ناسازگار است... به همین دلیل... فرانسه، (رژیم) ایران را فرامی‌خواند تا فوراً هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک را که برای حمل تسلیحات اتمی طراحی‌شده، ازجمله پرتاب‌هایی که در آن تکنولوژی موشک بالستیک استفاده می‌شود، متوقف کند... ما این موضوع را با دقت بسیار پیگیری خواهیم کرد...»


سفیر انگلستان نیز درباره جلسه شورای امنیت، گفت: «ما شاهد ابراز نگرانی‌های بسیاری درباره آزمایش موشکی (رژیم) ایران در اول دسامبر بودیم... این بخشی از فعالیت بیان‌کننده (رژیم) ایران در منطقه است... نوع موشکی که (رژیم ایران) در اول دسامبر آزمایش کرد، بسا فراتر از نیازمندی‌های دفاعی است...».