محکومیت‌‌ها و اقدامات بین المللی پیرامون حملات رژیم آخوندی به نفتکش‌ها

 

ادی راما نخست وزیر آلبانی انفجار نفتکش ها در دریای عمان را یک حرکت تحریک آمیز مهندسی شده توسط رژیم ایران دانست و تاکید کرد آلبانی در کنار آمریکا و عربستان و امارات ایستاده است.

نخست وزیر آلبانی اعلام کرد: این حملات در دریای عمان یک تهدید جدی برای صلح و امنیت انرژی بین المللی است.آلبانی در کنار آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی علیه آنچه که یک حرکت تحریک آمیز مهندسی شده معمول رژیم ایران برای افزایش تنشها می باشد، ثابت قدم ایستاده است.

جرمی هانت، وزیر خارجه انگلستان اعلام کرد حکومت آخوندی عامل حمله به به نفتکش‌ها در دریای عمان است.
وی گفت: انگلستان براساس تحقیقاتش رژیم ایران و سپاه پاسداران را مسئول حملات به تانکرها در دریای عمان می‌داند، و هیچ کشور یا عامل غیردولتی دیگری را مسئول این حملات نمی‌ شناسد.
جرمی‌هانت، وزیر خارجه انگلستان گفت رژیم ایران قوانین بین‌المللی را نقض کرده‌ است، این رژیم باید هر گونه اقدامات بی‌ثبات کننده در منطقه را متوقف کند.
وزیر خارجه انگلستان هشدار داد: این حملات بر پایه رفتارهای بی‌ثبات کننده رژیم ایران صورت می گیرد و منطقه را در معرض یک خطر جدی قرار می‌دهد.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا- سنتکام، اعلام کرد: ناوشکن یواس‌اس میسون در حال حرکت به سوی دریای عمان است.
تصمیم اعزام ناو جدید به دریای عمان، به دنبال حملات رژیم ‌آخوندی به دو نفتکش در آبهای این منطقه اتخاذ شده است.
در بیانیه سنتکام آمده است: ناوشکن یواس‌اس میسون در حال حرکت به سوی دریای عمان است. این ناوشکن در دو سال اخیر به‌خاطر جنگ یمن،‌ در خلیج عدن حضور داشت.
این بیانیه می افزاید: آمریکا علاقه‌یی به یک درگیری جدید در خاورمیانه ندارد، اما برای دفاع از آمریکا و آزادی کشتیرانی، این ناو جدید را دریای عمان اعزام می‌کند.

هیل نشریه کنگره آمریکا نوشت: دولت ترامپ اعزام نیروی بیشتر نظامی به خاورمیانه را مورد بحث قرار میدهد.
اعزام نیروی بیشتر به خاورمیانه بدنبال حملات هفته گذشته به دو نفتکش که آمریکا رژیم ایران را مقصر آن می داند تصمیم‌گیری خواهد شد.
هیل اضافه می کند: دومقام ‌آمریکا به سی ان ان گفته اند بحثهای کنونی روی دفاع علیه تجاوزات رژیم ایران و نیروهای مورد نیاز برای اعزام به منطقه متمرکز است.

انگلستان برای حفاظت از کشتیها نیروی ویژه تفنگدار دریایی به خلیج فارس اعزام می کند.
تلگراف انگلستان گزارش داد:‌ پس از یک سلسله حملات رژیم ایران به نفتکشها، نیروی دریایی بریتانیا طرح هایی را برای استقرار ۱۰۰ تفنگدار در خلیج فارس برای حفاظت کشتیهای بریتانیا در نظر گرفته است. انتظار می رود یک کمیته امنیتی دولت انگلستان روز دوشنبه تشکیل جلسه دهد تا وضعیت امنیتی تشدید شونده در منطقه و طرح اعزام نیروهای تفنگدار را مورد بررسی قرار دهد.
این گزارش می افزاید: این تفنگداران یک نیروی واکنش سریع بنام گروه ویژه شماره ۱۹ را تشکیل خواهند داد.
این نیرو در کشتیهای نیروی دریایی عمل می کند که در منطقه به گشت مشغولند و در پایگاه متعلق به انگلستان در بحرین مستقر می شوند.
این گروه موظف خواهد بود از کشتیهای نیروی دریایی و کشتیهای تجاری انگلستان حفاظت کند.

معاون وزیر دفاع انگلستان، در هشداری به حکومت آخوندی به خاطر حمله به نفتکشها در دریای عمان گفت: رژیم ایران باید آگاه باشد که انگلستان به حمایت از منافع خود در منطقه مصمم است.
وی افزود: شناخت انگلستان نسبت به خاورمیانه کامل است و با کشورهای این منطقه متحد است و از منافعش در خاورمیانه محافظت خواهد کرد.

عربستان رژیم ایران را مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان دانست.
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت: حکومت ایران به ژاپن احترام نگذاشت و در حالی که شینزو آبه هنوز در تهران بود دو نفتکش را که یکی از آنها ژاپنی بود هدف قرار داد.
عربستان نیز مانند آمریکا و انگلستان رژیم ایران را مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان میداند.
وی افزود: ما از جامعه بین المللی انتظار داریم در برابر توسعه طلبیهای رژیم ایران که از تروریسم حمایت میکند موضعی محکم اتخاذ کند. این رژیم طی چند دهه تروریسم و قتل و ویرانی را نه تنها در منطقه بلکه در سراسر جهان گسترش داده است. ما جنگ در منطقه نمیخواهیم، اما در مقابله با تهدید مردم و منافعمان تردید نخواهیم کرد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان خواستار "پاسخی قاطع و فوری" به حملات روز پنجشنبه به دو نفتکش در دریای عمان شد.
وی هشدار داد: چنین حملاتی ثبات بازار انرژی و عرضه آن را تهدید می‌کند.

نمایندگان هر دو حزب آمریکا بر مقابله با تهدیدهای جنگ‌افروزانه حکومت آخوندی تأکید می‌کنند.
آدام شیف نماینده ارشد دموکرات در کنگره آمریکا گفت شواهدی که در دسترس است آن‌قدر محکم هستند که پرسشی درباره دست داشتن رژیم ایران در حملات به نفتکش‌ها باقی نمی‌گذارند.

سناتور لیندزی گراهام گفت: ما رژیم ایران را به کورنر انداخته‌ایم، آنها جانورانی زخم‌خورده هستند و تنها زبان قدرت را می‌فهمند.
سناتور گراهام افزود: مردم ایران دشمن نیستند. دشمن، رژیم مذهبی حاکم بر ایران است و من خواهان آن هستم که دونالد ترامپ هم‌چنان طناب را به دور گردن آخوندها نگهدارد.

سناتور تام کاتن گفت:‌ حمله رژیم ایران به کشتی‌های تجاری، پاسخ نظامی به این رژیم را مشروع می‌کند.چهل سال است که رژیم ایران این نوع حملات را انجام می‌دهد.

مک کارتی رهبر جمهوریخواهان در کنگره آمریکا درباره حمله رژیم به نفتکشها گفت:‌ ویدئو قایقهای تندروی رژیم را دیدیم که به سمت کشتی می‌روند و یکی از بمبهایی که عمل نکرده بود را جدا می‌کنند. ما اجاز چنین رفتاری را به این رژیم نمیدهیم.
وی افزود:سران رژیم ایران در داخل کشور مشکل دارند و با قیام جوانانشان مواجه هستند. اقتصاد آنها به سرعت رو به سقوط است.

شورای بین‌المللی دریانوردی بالتیک (بیمکو) بزرگ‌ترین انجمن کشتیرانی در جهان به وخیم‌تر شدن اوضاع در تنگه هرمز و خلیح فارس هشدار داده است.
این هشدار پس از حملات رژیم آخوندی به دو نفتکش صورت گرفته است. اداره دریانوردی نروژی به ناخداها توصیه کرده است که یک فاصله امن از آبهای ایران را حفظ کنند و به افزایش گشتها از جمله در بنادر و در عرشه کشتی‌ها فراخوان داد.