زنگنه وزیر نفت رژیم آخوندی: شرایط امروز از زمان جنگ سخت‌تر است ما هیچ نفتی نمی‌توانیم بفروشیم

 

زنگنه وزیر نفت رژیم آخوندی گفت: ما امروز هیچ نفتی نمی‌توانیم بفروشیم و شرایط امروز از زمان جنگ سخت‌تر است.

وی افزود:‌ «در آن زمان، می‌توانستیم نفت صادر کنیم ولی امروز هیچ نفتی نمی‌توانیم بفروشیم و در زمینه انتقال ارز هم با مشکلات بسیاری مواجه هستیم».
وی ادامه داد: امروز نه‌تنها فروش نفت با سختی‌های بسیاری مواجه شده بلکه اگر نفتی را هم فروختیم، نمی توانیم پول آن را به‌راحتی وارد کشور کنیم.‌ اکنون برای خرید و فروش کالاهای دیگر نیز از جمله فرآورده‌های نفتی، با مشکل مواجه هستیم.

برخلاف بلوفها و دعاوی آخوند روحانی، خبرگزاری رویتر بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت کایروس که اطلاعات شرکتهای کشتیرانی را بررسی می‌کند، نوشت: داده‌ها نشان می‌دهد در ماه مه میزان صادر نفت رژیم ایران به زیر ۵۰۰هزار بشکه در روز سقوط کرد.
این داده‌ها همچنین نشان می‌دهند که ۱۶ نفتکش با ظرفیت جمعاً ۲۰ میلیون بشکه به‌عنوان ذخیره‌های شناور مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ۱۰فروند از این نفتکشها با ظرفیت ۱۱ میلیون بشکه در چهار هفته اخیر در بنادر متوقف بودند.
رویترز نوشت: رژیم ایران اکنون ناچار است نفت به فروش نرفته خود را انبار کند تا زمانی که برای آن مشتری پیدا کند. آنهم با زیرساختهای فرسوده و ناوگان دریایی که به‌دلیل انزوای جهانی کهنه باقی مانده‌اند.
رویتر می افزاید: منابعی به این خبرگزاری گفته‌اند رژیم ایران به‌دنبال افزایش ناوگان نفتکشهای خود از طریق خرید نفتکشهای دست دوم است چرا که گفتگوهایش برای خرید نفتکشهای نو به نتیجه نرسیده است و حق انتخاب زیادی برای رژیم ایران باقی نگذاشته است. تحلیلگران برآورد کرده‌اند که ۵۰درصد از تولید نفت از میادینی استخراج می‌شوند که بیش از ۵۰سال قدمت دارند و به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیتشان نیاز دارند.