محکومیت‌های بین المللی رژیم آخوندی در رابطه با نقض برجام

 

رئیس جمهور فرانسه افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط رژیم آخوندی را محکوم کرد.

یک مقام کاخ الیزه به خبرگزاری رویترز گفت امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه تصمیم رژیم ایران به غنی سازی اورانیوم بالاتر از حد مجاز مشخص شده در برجام را به عنوان «نقض توافقنامه اتمی برجام» محکوم کرد.
رویترز افزود: رژیم ایران روز یکشنبه اعلام کرد اورانیوم را تا هر سطحی و هر میزانی غنی سازی می کندکه سرپیچی این رژیم از قبول گفتگو در تنگنای تحریمهاست.

دولت آلمان به حکومت آخوندی در رابطه با نقض برجام و افزایش سطح غنی‌سازی بر خلاف تعهداتش هشدار داد.
در بیانیه وزرات خارجه آلمان در مورد اعلام غنی سازی اورانیوم توسط حکومت آخوندی که روز یکشنبه صادر شده، آمده است: ما نسبت به اعلام رژیم ایران در آغاز غنی سازی اورانیوم فراتر از محدودیت ۳ و ۶۷ در صد، که شرط برجام است، به شدت نگرانیم.
وزارت خارجه آلمان افزود: ما منتظر اطلاعات بیشتر توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی هستیم و از پیش به رژیم ایران فراخوان داده بودیم که از اقداماتی که توافقنامه اتمی را متزلزل میکند، خودداری کند. آلمان از رژیم ایران قویا میخواهد که همه فعالیتهای خلاف تعهداتش در برجام را از جمله تولید اورانیوم غنی شده با غنای پایین فراتر از حد مجاز را متوقف کند و کارهایی را که کرده است به عقب برگرداند.
وزارت خارجه آلمان افزود: ما در تماس با شرکای خود در برجام هستیم تا طبق مقررات برجام گامهای بعدی را برداریم.

سخنگوی وزارت خارجه انگلستان روز یکشنبه گفت، رژیم ایران شروط توافقنامه اتمی برجام را نقض کرده و باید بلادرنگ فعالیتهای اتمی خود را متوقف کند و به وضعیت قبلی بازگردد.
به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه انگلستان افزود:انگلستان با سایر کشورهای شریک خود در برجام برای برداشتن گامهای بعدی بر اساس توافقنامه برجام در حال گفتگو ست و اقدامات را با کمیسیون مشترک برجام هماهنگ می کند.

روز یکشنبه عراقچی، معاون ظریف و کمالوندی معاون صالحی، در یک کنفرانس مطبوعاتی به کارگردانی علی ربیعی سخنگوی دولت روحانی واز مهره های کهنه کار اطلاعاتی رژیم شرکت کردند تا بالا بردن سطح غنی سازی اورانیوم برخلاف برجام را که خبرش قبلا توسط روحانی و ولایتی داده شده بود، اعلا م کنند.
کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم گفت: تا چند ساعت دیگر کارهای فنی به اتمام می‌رسد و فرایند غنی‌سازی بالای ۳ و ۶۷درصد شروع می‌شود و فردا صبح که آژانس نمونه‌گیری کند ما از ۳ و ۶۷درصد فراتر رفته ایم.
عباس عراقچی نیز اظهارکرد:اگر که اروپایی‌ها از طریق اینس‌تکس یا غیر از اون توانسته بودند خواسته‌های ما را برآورده بکنند طبیعتاً ما در این نقطه قرار نداشتیم علت این‌که ما امروز گام دوم کاهش تعهدات خودمان را شروع می‌کنیم به این دلیل هست که اروپا و بقیه اعضای مشارکت کننده در برجام نتوانستند خواسته ما از برجام را برآورده بکنند و به‌خصوص در حوزه فروش نفت و بازگشت درآمدهای نفتی اقدام قابل توجهی نتوانستند صورت دهند.

در این کنفرانس مطبوعاتی، علی ربیعی در ادامه حرفهای عراقچی راجع به بحران درونی رژیم برسر شکست برجام گفت: اجازه می خواهم من سوال دوست مان را تکمیل کنم صحبت های آقای عراقچی رو. ما دوتا طیف با آن روبرو بودیم از ابتدای برجام دو تا طیف که در حداکثر و حداقل بحث می کردند یک طیف معتقد بودند که اصلا برجام از اول فایده ای نداره اصلا شما بیخود وارد این گفتگو شدید وارد این مذاکره شدید. یک طیف در کشور هم بودند که ماندن در برجام به هر قیمتی رو توصیه می کنند میگند ما در برجام بمانیم به هر قیمتی و به هر ترتیبی. 

ماکرون که روز یکشنبه تصمیم رژیم آخوندی برای افزایش سطح غنی سازی را محکوم کرد، یک روز قبل در یک تماس تلفنی با آخوند روحانی، دراین رابطه هشدار داده بود.
روز شنبه کاخ ریاست جمهور فرانسه درباره این تماس تلفنی اعلام کرد: رئیس جمهور فرانسه در این گفتگوی تلفنی نگرانی شدید خود را نسبت به ریسک تضعیف باز هم بیشتر توافقنامه برجام و عواقبی که الزاماً درپی خواهد داشت، به روحانی اعلام کرد.
درباره هشدار رئیس جمهور فرانسه به رژیم آخوندی، آسوشیتدپرس نوشت: روز شنبه در یک تلاش دقیقه۹۰، امانوئل ماکرون در تماس تلفنی به حسن روحانی گفته بود او می‌کوشد تا ۱۵ ژوئیه راهی برای از سرگیری گفتگوها پیدا کند.
این خبرگزاری اضافه کرد: با توجه به اینکه اروپاییها راه موثری برای دور زدن تحریمها پیدا نمی کنند، امیدها برای نجات برجام ضعیف‌تر شده است.