هشدار آمریکا به نقض تحریم‌های نفتی علیه رژیم آخوندی

 

وزیر خارجه‌ی آمریکا هشدار داد، هر کشوری که تحریمهای نفتی علیه رژیم آخوندی را نقض کند یا اجازه بدهد نفتکش این رژیم در بندر آن پهلو بگیرد، مشمول تحریمهای آمریکا می شود.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با چاپ توویچ (chap towich) وزیر خارجه‌ی لهستان و رئیس دوره‌یی شورای امنیت، گفت: ایالات متحده مجموعه‌ای از تحریمها را اعمال کرده که مانع ارسال نفت خام به هر کشوری است. ما این را روشن کرده ایم. هرکس که به آن دست بزند، هرکس از آن حمایت بکند، هرکس که اجازه بدهد که کشتی پهلو بگیرد در معرض تحریمهای آمریکا قرار می گیرد.
پمپئو در مورد یک نفتکش که گفته می شود از مبدآ ایران به مقصد سوریه است، گفت: در مورد این کشتی که گفته می‌شود به سوریه می‌رود ما هر اقدام لازمی را بر اساس تحریمها انجام خواهیم داد تا مانع آن شویم. در خصوص دلیل اینکه نمیخواهیم این نفت به سوریه برود، فکر می‌کنم با تمام جهان مشترک هستیم. این نفت وقتی تخلیه شود توسط نیروی قدس فروخته شده و استفاده می‌شود که یک ارگان تروریستی و عامل کشتار در سراسر جهان بوده است. ما می‌خواهیم آنها را از این منابع محروم کرده و کارزار  تروریستی وحشتناک‌شان را در سراسر جهان متوقف کنیم. این منطقی است که کشتی مملو از نفت خام که قرار است به سوریه برسد را متوقف کنیم.

نخست وزیر یونان اعلام کرد این کشور به نفتکش رژیم آخوندی کمکی نمی‌کند و این نفتکش نمی‌تواند در بنادر یونان پهلو بگیرد.
تلویزیون یونان گفت: نخست وزیر این کشور گفته است که هیچ خدماتی برای پهلو گرفتن در بنادر به این کشتی نخواهند داد. وی گفت: ما پیام روشنی فرستاده‌ایم که ما نمیخواهیم تردد این نفتکش به سوریه را در هیچ شرایطی تسهیل کنیم.
سی ان بی سی نوشت: به‌دنبال هشدار آمریکا، یونان تأیید کرد، به نفتکش رژیم ایران برای تحویل نفت به سوریه کمکی نخواهد کرد.

استرالیا به ائتلاف نظامی آمریکا برای امنیت عبور دریایی در تنگه هرمز پیوست.
اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا اعلام کرد: این کشور به تلاشهای نظامی به رهبری آمریکا برای عبور نفتکشها در تنگه‌ی هرمز می پیوندد. رفتار بی‌ثبات‌کننده در این منطقه، تهدیدی برای منافع استرالیاست و کشور ما در تلاش بین‌المللی هماهنگ‌شده توسط آمریکا، شرکت می‌کند.
موریسون افزود: استرالیا یک کشتی نیروی دریایی، یک هواپیمای شناسایی و نیروی نظامی برای حفاظت از نفتکشها در تنگه هرمز خواهد فرستاد. کمک ما به حفاظت نفتکشها ادامه‌ی بخشی از مأموریت ضدراهزنی و ضدتروریزم در آبهای خاورمیانه و جنوب آفریقاست.