شکست باجخواهی اتمی و تهدید اروپا به خروج از ان پی تی و بحران سازی

 

یک کارشناس حکومتی نوشت: اگر نظام ایران۱۰گام هم در نقض برجام بردارد و حتی اگر در چندقدمی دستیابی به سلاح هسته‌ای باشد، اروپا نمی‌تواند کاری انجام دهد.

این کارشناس رژیم به نام امیر علی ابوالفتح، در اعتراف به بی فرجامی با جگیری اتمی از طریق تهدید اروپا، نوشت:«با اتخاذ گام چهارم نیز به نظر می‌رسد که ایران تصمیمش را گرفته و بعید است حتی تهدید اروپا مبنی بر خروج از برجام و ارجاع موضوع ایران به شورای امنیت که متعاقب آن بازگشت تحریم‌های این نهاد است نیز تغییری در این روند ایجاد کند. البته در برخی محافل نیز به گوش می‌رسد که ایران نیز در برابر تهدید اروپا متقابلا تهدید کرده که چنین رویکردی می‌تواند تهران را به سمت کنار گذاشتن پروتکل الحاقی و چه بسا خروج از ان.پی.تی سوق دهد. هیچ چشم‌اندازی مشاهده نمی‌شود که ایران یا آمریکا مسیر خودشان را تغییر دهند».
اذعان به اینکه آمریکا مسیرش در تحریم و فشار حداکثری را تغییر نمی دهد، حاصل سفر شکست خورده روحانی به نیویورک و ترکیدن بادکنک مذاکره در آنجاست. از همین رو، کارشناس حکومتی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اتفاقات رخ داده در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل می‌توان گفت که فرانسه در تلاش برای کاهش تنش شکست خورده است، می گوید: صحبت آقای لودریان مبنی بر اینکه ایران و آمریکا تنها یک ماه برای حل مسائل فیمابین فرصت دارند عملا به منزله شکست اروپا در تلاش‌های میانجیگرانه است. امیدهایی بود که اروپا و مهمتر از آن فرانسه بتوانند میانه روابط ایران و آمریکا را بگیرند و دیدگاه‌های دو کشور را به هم نزدیک کنند در حالی که حالا وزیر امور خارجه فرانسه اعلام می‌کند دیگر این ایران و آمریکا هستند که باید با هم صحبت کنند.
درحالیکه رژیم آخوندی گام به گام به پیامدهای باجخواهی اتمی و اینکه اروپا به مکانیسم ماشه و بردن پرونده رژیم به شورای امنیت و برگشتن تمامی تحریمهای بین المللی و قطعنامه های شوری امنیت نزدیک میشود، کارشناس ولایت، اروپا را به بازکردن راه مواد مخدر و سیل پناهندگان و بحرانسازی اجتماعی تهدید میکند و می نویسد: «باید برای اروپا مشخص شود که اعمال فشار بالا بر روی ایران می‌تواند چه عواقبی داشته باشد؛ شاید هم به همین دلیل باشد که علیرغم درخواست‌های آمریکا برای اتخاذ «مکانیسم ماشه» تا الان خویشتنداری کرده‌اند چرا که اتخاذ چنین تصمیمی می‌تواند یک دومینویی را آغاز کند و فعل و انفعالاتی را رقم بزند که از کنترل خارج شود و عواقبش متوجه تمامی طرف‌های برجام شود. عواقب عدم توان مالی تهران در کنترل مواد مخدر و مهاجرین متوجه اروپا خواهد بود....اروپایی‌ها به عینه دیدند که به وجود آمدن یک بحران امنیتی در خاورمیانه می‌تواند چه عواقب سنگینی برای این اتحادیه داشته باشد و سیل پناهجویان به سمت اروپا راه افتاد».

کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم درباره خودزنی رژیم در نقض برجام، گفت اگر گام بعدی در نقض برجام برداشته شود، عملاً از چارچوب برجام چیز زیادی نمی‌ماند.
وی گفت:‌ «این اتفاق گام چهارم عملاً با توجه به این‌که ما من یک دور اینها را مطرح کردم عرض کردم که عملاً اگر کل اون یک را بگذاریم جلویمان که تعهدات ما هستش شاید دو تا عملاً بیشتر کار باقی نمانده باشد که بخواهد انجام بشود یکی در حقیقت فعال کردن فوردو هستش چون ما پذیرفتیم که فوردو غنی‌سازی در آن انجام نشود ایزوتوپ پایدار باشد و اینها و یکی تعداد ماشین ها را افزایش بدهیم عملاً اگر این دو کار را هم انجام بدهیم عملاً تو حوزه فنی کاری نداریم.
عملا خب میشه اگر گام بعدی برداشته بشود عملاً اون چارچوب برجام چیز زیادی ازش باقی نمی‌ماند منتهی ما این آجرها را محاسبه شده در آوردیم بیرون یعنی نگذاشتیم تا لحظه آخر اون ساختمان ریخته بشود حالا اگر اونها مایل هستند که ریخته بشود یک بحث جدا هستش جمهوری اسلامی ایران با برجام بدون برجام دنبال این چیزی نیستش که حتی به‌نظر من دولتها تصمیم بگیرند نظام تصمیم گرفته».